• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Kate, åh vad jag känner igen mig i de funderingarna! Precis så tänkte jag med innan. Nu i dag är lillA 10 veckor och jag tycker att vi har landat. Jag tycker mu när jag ser tillbaka att det gått lättare än jag vågat tro. lilA är liksom självklar i familjen och vi har hittat en hyfsad struktur. E är som vanligt och är så mysig mot lillA och inkluderar alltid henne. Igår sa han. "Om lillA kunde rösta om vem hon tycker mest om skulle hon nog välja mig". De första veckorna är ju lite jobbiga, men som Resande skriver, är ni medvetna om det och kan "budgetera" för det redan nu. Det sätter sig snabbare än du kan tro, det vågar jag nästan lova. Det är i nye konstigt alls att du känner så nu inför denna omställning. Kram!

• Vi 5

Snow, skönt att det funkade bättre en kväll. Vi brukar i sådana lägen efteråt prata med E om han tänkte på hur mysigt/skönt/roligt eller vad det nu kan ha varit när något som inte alltid funkat så bra plötsligt funkar bra. Vi försöker visa honom på skillnaden för honom själv, "märkte du vad skönt det var när alla var glada vid nattningen igår". Och så försöker vi förstärka det positiva i det (nästan lite manipulativt ). Kanske kan det fungera att använda gårdagens erfarenhet på det sättet?!

• Vi 5

Jag var ju på VC i går för att få starkare medicin mot svampen som gör att det känns som att hon suger ut glassplitter när hon ammar.
    Fast jag klampade in där och bara hade tänkt mig att få ett recept lyckades läkaren hitta känselbortfall i min ena fot och lite i ena handen. Vet knappt hur det gick till men hon var noggrann med 1000 frågor. Hur som helst slutade det med att jag fick lämna 5 rör blod. Och ska följas upp map. neurologisk sjukdom. Jag försökte med att det kanske var från diskförskjutningen i ryggen, men den satt för högt upp tydligen. Suck, alltid är det nåt med min skraltiga kropp.

• Vi 5

Gabi, om det går att styra så genom att börja amma tidigare på kvällen är det ju toppen. Här har vi en fröken som gärna är vaken senare på kvällen och fram till allt mellan 01 och 04. Jag försöker då ha dämpat ljud och lite tyst. Försöker också prata mycket med henne under dagen när hon är vaken. Jag tycker att hon somnar lite tidigare i det stora hela.
    Amningshjälpen har bra info om fethet i mjölk osv www.amningshjalpen.se/index.php

• Vi 5

Liten uppdatering, läkaren ringde och sa att alla prover såg bra ut och att hon mest troligt hade skrämt upp mig i onödan. Jag ska dock hålla på att känselbortfallet inte blir värre och även höra av mig om det kvarstår. Skönt! Jag blev inte så orolig ändå, men tankar på ms och liknande har ändå farit runt i huvudet.

Något mer värdsligt, hur gör ni när ni sparar teckningar, fina dagisalster mm? Någon pärm? Fin låda? Annat "system"? Och har någon tips på färg som passar till hand och fotavtryck? Säger hon som inte outar något, men verkar ha fått en annan kvali-sort av bebis denna gång. En sån som äter och sover riktigt bra så att mamman har lite energi över till mer än att överleva.

• Vi 5

Tack för alla tips om förvaring! Skönast var nog att höra att det var fler som inte har allt sorterat och klart på tjusiga sätt (ännu)

Zenobia, var kan du ha sett dem?

Cilla, helt osnobbig som jag är undrar jag lite över den boxens storhet. Den ser ungefär ut som en (eh vågar jag skriva detta?!) ask jag har köpt på Ikea. Jag fattar ju att det är fint material, men har den några finesser?

Kasperina, undrar om det skulle gå att göra lay-outer i någon av fotofirmornas offline program och skriva ut? Annars går det att göra collage i tex picasa. Jag har gjort det till tex julkort och sedan framkallat mitt kollage som ett vanligt foto.

Kate, fy så snålt att du inte fick låna något från M Ibland kan ju barn ha en tendens att ändra sig, så det kan vara värt att fråga igen. Eller skulle det funka med ett klädesplagg, det kanske är lättare för honom att låna ut Stackare med sån rampfeber. Har du något annat att hämta energi och styrka från? Jag hade en lite flummig cd med avslappning för blivande mammor. Där är massa peppande uttalanden som "din kropp vet vad som behöver göras" "du har all den styrka du behöver" "din kropp är redo att ta emot ditt barn" ungefär så. Den lyssnade jag på både innan och under förlossningen och just då kände jag att det var vad jag behövde höra. Något sådant peppande tror jag är bra. Kram!

• Vi 5

Förlåt, det var Ela som undrade om utskrift och kasperina som svarade!

Resande, då kollar jag panduro för färg

Cilla, igen, hade du köpt de A3 med papprygg på typ medmera? Lät fiffigt. En hel del teckningar från dagis är i A3.

• Vi 5

Cilla, ja de såg ju jättefina ut och i oändligt antal färger Jag såg någon gång en fin trälåda som var lite som ett syskrin (el verktygslåda) där man kunde fälla ut mindre lådor ovanför. Tror tom att det stod minnessaker på. Lite vintagestil. Jag önskar att jag hade köpt den då. Minns inte var det var tyvärr.

GHP, ja en sådan klädd tyglåda från Ikea har jag till As första kläder och till några speciella leksaker som vi sparat.

Här verkar det vara förkylning på gång. Jag har ont i halsen och känner mig lite skruttig, lillA kliar sig i ansikte och öronen och harklar sig massor, plus att hon drar så läskigt efter andan när hon sover. Hon liksom kippar till med gnisslande ljud samtidigt som hela hon spritter till med kroppen och armarna far ut som vid fallreflexen. Lite läskigt.

• Vi 5

Elsis, 6h oj det var länge, synd bara att systrarna vaknade varsin gång. Hoppas på bättre lycka nästa natt.

Snowgirl, men fy så jobbigt när hon vaknade så tidigt och inte kunde somna om. Hur går det med illamåendet då? Mitt blev värre om jag var trött.

• Vi 5

Gabi, vad skönt med lugna kvällar och nätter! Så fint att kunna få natta E utan stress. LillA ammar ungefär som T på natten, 2-4 ggr om man räknar från det hon oftast somnar (vid 00-01). Jag byter sista blöjan vid midnatt och sedan först på morgonen för hon bajsar inte på natten nu när jag äter mjölk och äggfritt. Någon gång ibland byter jag bara i mörkret. Skulle E vakna om du hade förberett, eller bajsar T så du behöver tvätta?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8