• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Och jag skrev ett långt inlägg i gårkväll som jag råkade radera när jag skulle kopiera Får börja om när E somnat. Är själv med barnen.

• Vi 5

Kikar in lite matt för att skicka hälsningar till Kate och Snow.

Kate, tänker på dig och hoppas på en sån där perfekt förlossning som kan börja när du fått sova en natt utan kli eller annat besvär. Kram och lycka till!

Snow, fy så tråkigt och jobbigt! Och jag känner precis igen det där med att räkna gravida veckor och bara ett levande barn Jag tror jag låg på 110 innan LillA blev till. Hoppas nu det går så smidigt som möjligt.

Aigee, krya på dig!

Hemulen, hur har det gått? Hoppas ni får sova innan resan!

Tänker på er gravida som letar symptom och på alla er med småttingar och som inte får sova!

Själv är jag helt urlakad, dels av att varit själv mycket med båda barnen, jätteont i ryggen ffa min diskförskjutning (som gör så h*lv*tiskt ont) och lite andra muskelspänningar i ryggen (har tex haft nackspärr 4ggr på 3v) och nu dessutom utredning för blodpropp i benet. Har oroat mig ett tag för ont i knävecket och nu blev det värre och foten domnade lite, kom till VC idag och fick åka direkt till sjukhuset. Som tur var var det troligtvis bara en Bakercysta, som inte brukar fara farlig. Men jag hann bli rejält orolig och inser nu att jag oroat mig för det ett tag. Och så har jag behövt jobba lite så jag är så trött så jag orkar knappt lägga mig...

• Vi 5

Snow, jag har också tänkt på dig och hoppas att det inte blev så mycket mer. Jag fick ju ett ma v 9 för något år sedan, det hade troligen avstannat runt v 6-7, då sa de att för de flersta kom ett ma ut ca 3 veckor efter att det avstannat, så jag valde att vänta lite med tablett och det kom av sig självt. Det var ungefär som för dig, för mig var det en jobbig förmiddag då det gjorde rejält ont och kom så pass att jag satt på toa nästan hela den förmiddagen, sedan var det inte mycket mer. Jag har tyckt att det varit jobbigt perioden efteråt, det känns så tomt...Hoppas att du får lite extra omtanke nu. Varm kram till dig!

Kasperina, fy så läskig upplevelse. Som om det inte räcker med missfallet...

Aigee, även jag tyckte att du skrev så fint till Snow Hjärta

Kate, håll ut! Bebisen kommer Hjärta Vad tror du om att be om lite hinnsvepning? Jag tyckte det var ett lagom sätt att försöka påverka lite själv.

Kaz, blä så tungt när båda är så trötta och man vet att perioden inte kommer att vara över på ett tag. Varm kram!

Elsis, så svårt läge. Man vill ju inte avvisa barnen, samtidigt måste man få sova. E sover nuförtiden väldigt bra, så jag ska inte klaga! Han vaknar dock ofta någon gång mellan 3 och 5 och kommer in till mig. Är det närmare 5 så somnar han inte om och ligger och pratar (ofta om stora livsfrågor) med hög röst så att jag måste hyssja hela tiden. Kl 6 vill han se på TV så då följer jag med och sätter på och sitter med en stund innan jag går up och lägger mig igen. Det går oftast bra, men han ropar ofta. Om han somnar om hos mig så blir det trångt och jag tycker det är lite svårt att sova, är rädd att någon av dem ska ramla ur och ligger obekvämt i mitten på skarven i sängen. Besvärligt också att amma tycker jag. Är också nyfiken på hur ni andra ammar en liten och får plats med en stor bredvid...

Resande, så jobbigt med förkylning med. Ja, hur kan jag bära, det kan jag eg inte, men vad ska man göra. Att sitta och amma är också besvärligt för nacken och ryggen. Jag försöker ligga så ofta jag kan. Det är lite som att jag har så pass ont att jag inte riktigt orkar bry mig om att försöka göra saker "rätt", om ni förstår hur jag menar. Jag gör mina "disk"-övningar, men något mer blir det inte.

Tack för omtanken, igår ringde jag faktiskt hem min man från jobbet redan kl 16. Det är inte ofta jag gjort det under dessa år. Han hade möjlighet att komma, så det var skönt. Jag har fått presentkort på massage av honom,  förra veckan kunde maken ta båda barnen då det fanns en tid kl 17, men jag har annars svårt att få barnvakt för att gå på den, så jag vet inte hur jag ska få till det. Naparapat vore nog bra, men det är inte lätt att få till det heller. Dessutom känns det som att det knappt är värt slitet. Den där halvtimmes massagen kostade mkt i lstress att komma iväg, påklädning, lyft av barnvagn in i bilen, stoppa in barn i bilbarnstolar, kånka väskor mm.Så när jag kom hem undrade jag faktiskt om det hade varit värt det.  

• Vi 5

Gabi, men fy så jobbigt det låter! Jag tycker att du ska kolla upp det ändå, även om du äter penicilin! Du kan ju ha hostat sönder revbenet (det gjorde en kollega till mig när hon var gravid).Och ibland kan man ju behöva byta sort om den inte biter. Bra iaf med en bra läkare! Kan du ringa samma igen? Jobbigt att vara så dålig när T är så liten.

Anceka, hurra för ömma brsöt, det är väl egentligen ett perfekt symptom inte så jobbigt som illamående, men tydligt och bra..

Galia, han har varit borta, men är nu hemma igen.Han har tagit ledigt på fredag också och ska åka iväg med E till en vän under dagen, så det blir bra.

Mosing, även jag har gjort misstaget att tvätta mystäcket vid fel tillfälle. Puh! Låter ju inte så mysigt att krama något dyngsurt heller. Solig Det är svårt att hitta rätt tillfälle med något som är så viktigt så det är inte ofta det blir av här.

• Vi 5

Kate, åh HURRA och GRATTIS! Vilka underbara nyheter! Så skönt att det verkar ha gått bra. Ser fram emot att höra mer om nytillskottet och förlossningen.

• Vi 5

Resande, Zenobia, Jossan och Mosing, åh så skönt att höra om fler som har barn med fixa idéer om kläder! (Fast jag så klart önskar att ni skulle slippa). Jösses så vi har slitit med kläder, ffa ytterkläder i många år, men väst var nog 2-3 års åldern.

Resande jag har nog ingen mer input om hämtning heller, minns med fasa ett halvår då varje hämtning var en svettig förtvivlad kamp på säkert en halvtimma. Och då hade jag bara ett barn...Tror du inte det är värt att ringa och fråga ändå om personalen kan hjälpa till? Och annars är mitt tips att skriva in sig på kurs (utan att ta poängen) för att hitta tider som passar er bättre. Kanske skulle maken kunna lämna någon dag då med så att du får sovmorgon. Och hämtning kanske efter mellis eller lunch så att du får med mätta och glada barn.

Elsis, du är fantastisk som har så positiv inställning fast du får slita mycket själv. Det enda jag kommer på om nätterna är om ni kunde ha schema så att tjejerna får turas om att ligga bredvid dig, typ varannan natt. Isf kanske det går att ha en madrass eller barnsäng till den vars tur det inte är? Ett schema på väggen med dagar skulle kanske behövas. Och kanske en guldstjärna/klistermärke att klistra dit för varje natt som gått (ev för varje natt det gått bra).

GHP och Jossan, ja det är ju viktigt att respektera föräldrarnas sömn och vara tyst. Men jag har inte orkat den fighten nu...

Hemulen, snart bär det av Jag vill också läsa.

Kate, jag tänker på er långa resa för att få lilla L (I). Och är så glad för er skull, helt underbart! Hoppas ni mår bra!

Snow, tänker på dig med. Skickar en extra kram!

Nr2, fy så svårt! Jag säger som någon annan går det att ta avbeställningsskydd? Jag skulle inte vilja resa med lillA som nu är tre månader. Men jag är ju väldigt harig av mig. Hon känns så sårbar än. Men visst om man får till amning och man inte har kolik eller något sådant så är det eg en rätt bra ålder. De har ju inga vanor än och man behöver inte passa massa mat och sovtider. De sover rätt mycket ändå och är rätt behändiga Svårt val för er!

Nr

• Vi 5

Snow, usch, stackare! Så jobbigt att oroa sig för sådant med. jag har ju inte heller tagit tablett, men skrapat en gång. Minns att jag var öm efter skrapningen och även efter mitt ma v9., men minns inte hur länge. Har för mig att jag när jag trodde det var över fick en lite större blödning till. Om det inte släpper på ett par dagar (eller om det blir värre) tycker jag du ska kolla upp det.

• Vi 5

Mosing och Anceka, härligt med 3+test!

Hemulen, åh nej vilken bedrövlig otur! Stackars er. Håller tummarna allt jag kan för att ni klarar er och att det är väldigt lindrigt för dottern!

• Vi 5

Nr2, fy för det illamåendet! Stackare! jag har också mått så vansinnigt illa dygnet runt alla tre graviditeter (och dessutom länge). Instämmer med övriga i deras tips, och vila/sova ordentligt kapade iaf de värsta topparna.

Resande, imponerande att gå med alla tre på bio. Blir också irriterad över att betala när bebis inte ens behöver en stol! Jag och E såg Bamse i helgen och jag tyckte den var fantastiskt bra! Jag verkligen mös med E Samma gamla Bamse jag älskade som barn men modern. Jättefint animerad/tecknad och med lagom spänning. Perfekt nivå för 4-6 åring. Och så älskade jag att Knocke ville (och fick) ha klänning och örhängen

Hemulen, härligt att ni verkar ha kommit iväg!

• Vi 5

Snow, kram till dig! Det är ju tufft att få missfall i vanliga fall, men när man har så mycket med sig i bagaget och dessutom har press med ålder och avvikelser är det ju än värre. Jag skulle också tänka att embryona är bättre, men skulle nog kunna tänka att köra några hemmaförsök ändå. Det verkar ju kunna vara mer gynnsamt att bli gravid direkt efter mf. Men svår fråga för det beror ju även på om man orkar hantera den sannolikt lite högre mf-risken då. Hoppas på bra besked från SS.

Asap, så gulligt att hon kramade sin älskade napp.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8