• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Kate, ja precis så är det, att man känner att det inte är så E är. Personalen är inte alltid så lätt att få något ur heller, ska kolla med hans bästis mamma. Men han och bästisen har visst inte heller lekt på ett tag.

Mosing vi har också försökt få enkla hyfsat ruckbara läggningar. Sonen är så rutinbunden så det blir dock en del rutiner ändå

Elsis, det låter så lätt när du beskriver det, och så mysigt Jag är, som Kate, väldigt imponerad över hur du ror iland allt. Apropå läsning har vi tvärtom just bytt till att börja läsa vid läggning från cd Vi vill introducera lite mer kapitelböcker och lyckades inte på dagen, han vill ha mer bilder och läsa lite själv.

Anceka och rätt vad det är går det snabbt Jag hade också i framvägg denna gång, det var lite annorlunda fram till de riktiga kickarna kom, då tyckte jag inte det var någon skillnad.

• Vi 5

Angående E så har vi ju pratat mycket om storebror som inte finns mer och det är helt klart svårt att greppa för E vad döden innebär. Jag tänker precis som Martin Forster i artikeln (som jag läste precis efter av en slump) att barn i den åldern inte förstår vidden. E sa tex i höstas, "först föddes A, sen dog han, sen föddes jag och nu lillA så nu ska jag snart dö". Det låter ju helt fruktansvärt, men jag tror inte riktigt det var det för honom ändå. Jag försöker tolka det utifrån där han verkar vara just då och svara utifrån det, nu häromdagen tänkte jag att det handlade om syskonavundsjuka. Han har ju bara varit så snäll och go med henne så det är ju inte konstigt om det kommer. Jag tror jag kom på rätt spår för han var gladare sen. Nu är vi i Sthlm och han sover hos kusinerna. Väldigt spännande!

Anceka, så svårt det där tänk på att fråga vad de eg kan se med mkt/fvp, i vårt landsting gör de bara snabbscreenen med de tre trisomierna och gör aldrig fullständiga analyser. De kan om det finns en känd avvikelse i släkten leta efter just den, men bara om den är hos syskon el föräldrar. De tre trisomierna ser de ju rätt bra med ultraljud, så vi tyckte att det inte var så stor idé när de bara gör snabbscreenen. Men jag tror det är olika i olika landsting.

Asap, åh jag har också funderat på det, hur fantastiskt det skulle vara att fö vara med vid en förlossning.

Mosing, men åh så underbart! Helt fantastisk reaktion, även jag blev alldeles rörd. Vilka storasyskon bebis kommer få

Nr2, så fint att ni får undersöka lite extra! Så fick vi med göra när vi var oroliga. Skönt när de är lyhörda.

Cilla, ja jag tänkte på er då faktiskt. Även när jag läste artikeln. Vi lånade den boken en gång men jag tror det var för långt ifrån E just då. Kanske läge för en ny vända. Samtidigt brottas han med mycket nu. Så kanske det får vänta om det inte dyker upp mer sådant prat.

Mosing,

• Vi 5

Det sista Mosing vet jag inte varifrån det kom, men kan passa på att säga god natt

• Vi 5

Poison, usch för blödning i graviditeten, jag tycker också att du ska åka och undersöka eftersom du är så pass långt kommen. Det bör inte räknas som tidig blödning som väl är till v 16-17. Jag hoppas det bara var tillfälligt från slemhinnan. Och så vill jag skriva att jag är ledsen att du känner att du blivit ignorerad här i tråden! Det har inte varit min mening, och säkert ingen annans heller. Jag tänker att en anledning kan vara att vi inte känner dig så bra än och att när det skrivs mycket är lätt hänt att man inte svarar alla och att det är risk att man då missar de man inte känner lika väl. Vad bra att du sa till så att jag kan tänka på det i fortsättningen! Håller tummarna att allt är bra med dig och bebisen!

• Vi 5

Poison, skönt att det verkar vara bra med bebisen! Och så bra med en omhändertagande bm.

Firren, jag vet tyvärr inte jag heller, men tycker att du ska kolla det när det är så tydlig förändring.

Gabi, usch då det låter som att du ska ringa på en gång tycker jag! Hur verkar hon må i övrigt? Är det bättre för henne med ersättningen? Kram till dig!

• Vi 5

Anceka, lycka till på besöket idag! Hoppas att du får bra svar på dina frågor!

• Vi 5

Anceka, trist att läkarsamtalet inte gav något mer, men bra att ni bestämt er för mkp och att det känns som rätt beslut!

Gabi, men åh så skönt att hon gått upp! Vilken lättnad. Men visst är det konstigt att BVC ofta har dålig koll på allergier.

Galia, jag kan leva mig in i hur jobbigt det skulle kännas om jag hade varit tvungen att föda med kejsarsnitt. För mig har det av någon anledning varit extremt viktigt att få föda vaginalt. Det var en del diskussion om hur det skulle bli med E efter att jag fick sfinxterruptur av omfattande grad med A. Men jag läste på och stod på mig. Sedan kan jag ibland fundera på om det varit rätt för jag har nu efter lillA tyvärr en hel del besvär från rupturen Det var en del efter E med, men nu är det värre. Jag hoppas det blir bättre med tiden. Hur sim helst ville jag säga att jag tror att jag skulle ha reagerat som du och att det skulle kunna vara en kvarstående tagg...

• Vi 5

Nr2, vi har ju också en 5-åring och när jag för någon vecka sedan berättade om spermier och ägg var hans respons, -åh vad coolt!

MrsFirren, det låter som vikten på vår tunnis, han har vägt 17 kg jättelänge, och nu inför femårskollen (fast han är flera månader äldre som han var noga att påpeka på BVC idag ) så har vi pratat mer om näring, vitaminer och sådant (tex om man äter morötter kan man se bättre i mörker) så har han ätit lite bättre och nu segat sig över 18kg-strecket.

• Vi 5

Mosing, det låter som att det kan vara magkatarr som ger det onda högt upp. Har du provat att äta omeprazol? Du kan äta det som gravid och det går att köpa receptfritt. Prova isf en vecka och se om det ger sig.

Och läskigt med tankar om stress, för lite sömn och cancer Det oroar jag mig för för egen del. Min mormor fick Lymfom (cancer i lymfkörtlarna) efter att hennes dotter dog 25 år gammal efter fem års kämpande mot en ALS-variant av sjukdom. Två söner var dessutom narkotikamissbrukare och mormor och morfar försökte verkligen rädda sina söner det var oerhört slitigt för mormor. Vi har alltid tänkt att det var det som gav mormor cancer. Hon dog 55 år gammal, ett år efter sin dotter (min moster). Det finns många hemska sjukdomar, tänk om man kunde utrota dem...

• Vi 5

Mosing, för mig kan det komma av olika anledningar, förutom kost och stress verkar det bli av tryck (typ hårda strumpbyxor och gravidmage) och även av stillasittande och sömnbrist. Varför vet jag inte. Jag kan få allt mellan akut fruktansvärd smärta till molande eller ömmande känsla. Hoppas det ger sig, om inte av sig självt så av medicin. Förresten för en del är den ena sidan bättre att ligga på än den andra, så prova det med.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8