Angående E så har vi ju pratat mycket om storebror som inte finns mer och det är helt klart svårt att greppa för E vad döden innebär. Jag tänker precis som Martin Forster i artikeln (som jag läste precis efter av en slump) att barn i den åldern inte förstår vidden. E sa tex i höstas, "först föddes A, sen dog han, sen föddes jag och nu lillA så nu ska jag snart dö". Det låter ju helt fruktansvärt, men jag tror inte riktigt det var det för honom ändå. Jag försöker tolka det utifrån där han verkar vara just då och svara utifrån det, nu häromdagen tänkte jag att det handlade om syskonavundsjuka. Han har ju bara varit så snäll och go med henne så det är ju inte konstigt om det kommer. Jag tror jag kom på rätt spår för han var gladare sen. Nu är vi i Sthlm och han sover hos kusinerna. Väldigt spännande!
Anceka, så svårt det där tänk på att fråga vad de eg kan se med mkt/fvp, i vårt landsting gör de bara snabbscreenen med de tre trisomierna och gör aldrig fullständiga analyser. De kan om det finns en känd avvikelse i släkten leta efter just den, men bara om den är hos syskon el föräldrar. De tre trisomierna ser de ju rätt bra med ultraljud, så vi tyckte att det inte var så stor idé när de bara gör snabbscreenen. Men jag tror det är olika i olika landsting.
Asap, åh jag har också funderat på det, hur fantastiskt det skulle vara att fö vara med vid en förlossning.
Mosing, men åh så underbart! Helt fantastisk reaktion, även jag blev alldeles rörd. Vilka storasyskon bebis kommer få
Nr2, så fint att ni får undersöka lite extra! Så fick vi med göra när vi var oroliga. Skönt när de är lyhörda.
Cilla, ja jag tänkte på er då faktiskt. Även när jag läste artikeln. Vi lånade den boken en gång men jag tror det var för långt ifrån E just då. Kanske läge för en ny vända. Samtidigt brottas han med mycket nu. Så kanske det får vänta om det inte dyker upp mer sådant prat.
Mosing,