30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Cilla, vad gullig du är! Jag säger som stramalj, sjalarna är rätt likvärdiga, de i trikå. Men Minimundus är lite smalar och finns i en kortare variant om hon är liten. Sempers magdroppar kan vara ett tips med. Vet mamman att det kan vara bra att låta bli stark mat och mat med vitlök, lök, bönor mm. Ev även mjölkprodukter kan vara bra att vara försiktig med om man har ett känsligt barn. En del av de som har kolik är ju också allergiska, men det är det väl lite tidigt att sia om. Sedan kan det ju vara så att familjen är oförberedd på att bebisen inte har dygnsrytm i början och att de skriker rätt mycket, då kan det ju vara skönt att få höra att det är så för de flesta...
Kate, så himla skönt att det känns så bra med matningen! Hur går det med storasyster? Hur gör ni med förskola?
Angående amning så har det gjort hemskt ont för mig i början, som någon slags nervsmärta,(förutom sår och sådant). Med A hade jag ont i flera månader, jag fattar inte att jag orkade kämpa så, men jag var så glad sedan att jag gjort det för när jag fick till det och fick honom att ta rätt tag, fick bort bort svamp och mjölkstockningar så fungerade det ju hur bra som helst. Med E och lillA hade jag bara ont de tre första veckorna, och visste jag ju att det går över, så då var det lättare att stå ut. Men jag har verkligen förståelse för de som vill lägga ner det hela. OM du, nr2, väljer att amma skulle jag rekommendera att ta all hjälp du kan från början, så att bebis får bra tag om bröstet direkt (tex stanna några dagar på BB eller ringa amningshjälpen tidigt eller innan bebis kommit), att du är förberedd med salvor mm och har stöd från de runt omkring.