• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Tilda08

Juni: Jag vet verkligen inte. Det är som att hon är sur för att jag har begärt föräldraledighet 25% redan från 4 oktober. (Det är ju för Tilda). Förstår att det ställer till det lite för henne, men anledningen är ju att jag vill ta det lugnt så att jag inte blir heltidssjukskriven! Suck...

• Piggley Wink

Det känns som det hänt henne nåt så att hon blir provocerad av att du är gravid??? Eftersom hon har barn själv så borde det ju inte vara själva föräldraledigheten som provocerar...

H juni 07, syskon november 10
  • cilla67

Juni, jag har GBS, fick diagnos när jag väntade A. Jag fick göra odlingar regelbundet under graviditeten,  och kommer få göra nu också. Under förlossningen fick jag några omgångar antibiotika. Eftersom det är svårt att göra nåt åt det själv, mer än tjata om att man HAR det för bm och så, så kan man inte mer än stoppa huvudet i sanden med resten och hoppas att allt går bra! Det gör det! Så det så!

• Piggley Wink

cissi: *hör inget när jag har huvet i sanden men tar ändå till mig vad du säger*

H juni 07, syskon november 10
  • aigee

Juni: det kommer att gå fint för er så klart!!

Tilda: Hoppas vännen får bra stöd och hjälp på mvc. Tror det börjar bli dags för dig att prata med din chef. Om det går är det nog bra att göra det när hon inte är tjurig. DU ska väl ha en bra arbetssituation till du ska hem på föräldraledigt på heltid!

Har fortsatt äta ordentligt, det har delvis hjälpt. huvudvärken kan man ju få ändå av andra orsaker som regn, åska etc.... Kan ju fortfarande ha mina ringar så än är det nog ok!

• Milla C
    juni: Hmm, som jag läste texten så verkar faran vara när mamman har GBS utan att det upptäcks - och även då en ganska liten risk. Men om du är orolig borde du nog ta och ringa MVC och prata med din BM.

Tilda: Så ledsamt med kompisen . Och vad jättejobbigt att tabletterna inte hade någon verkan alls.
    Tycker också att du ska prata med din chef oavsett om hon fortsätter sura eller inte - men att du försöker göra det när hon är på bra humör.

Aigee: Hoppas att huvudvärken ger med sig helt nu. Fortsätt äta ordentligt och försök hinna med att ta hand om dig.

Ego: Första dagen på nya jobbet gick bra. Bara halva barngruppen är där denna vecka, så det blev en mjukstart - men en massa info och rutiner som gör att det snurrar i skallen ändå. Killarna hade haft det bra på förskolan - men Lucas hade bara sovit en halvtimme på förmiddagen och ingenting på eftermiddagen - så jag har haft två väldigt "lättstötta" och trötta pojkar här i kväll. Maken är kvar på jobbet och firar av en kollega som slutar, så jag tog den lätta vägen och beställde pizza till middag . Lucas somnade vid matbordet tjugo i sex, vaknade tjugo i sju och somnade om efter en flaska välling. Gabriel somnade så fort vällingen var slut, sagan läst och tänderna borstade.
    Det vore verkligen skönt om båda barnen sov lugnt hela natten och inte vaknade innan sex imorgon bitti, men det är knappast troligt. Vi håller på att göra om det största sovrummet till killarnas rum, så igår flyttade vi ut alla våra möbler in i det rum som ska bli mitt och makens. Naturligtvis sov Lucas väldigt ryckigt i natt, och Gabriel har den senaste veckan vaknat strax efter halv sex - imorse redan kvart över fem. I dag har målaren varit här och tapetserat - och naturligtvis var maken tvungen att redan i morse tala om för G att han ska få flytta in där imorgon - så chanserna till "sovmorgon" är ganska obefintliga tror jag .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • asap

juni - Jag fattar inte (ska erkänna att jag inte läst länken): streptokocker får man väl bara ab mot så försvinner de? Ska du behöva ha infektionen resten av grav? Jag fick ngn sorts streptokockinfektion när Gustav var nyfödd och fick feber och kände mig eländig, men det gick ju över efter ab-behandling.

• IdaVi

Tilda & Juni: Kanske kan det vara våra resor som triggat igång Idas sömnproblem. Vi har ju sista veckorna varit iväg på flera ställen, sovit i nya sängar, nya rum, nya länder, på båt osv. Kanske inte så konstigt egentligen?!

aigee: Ja, det är nog en massa saker som triggat igång detta. På måndag börjar Ida inskolningen också, så då blir det ytterligare förändringar
    Vad tråkigt med blodtrycket! Hoppas det blir bättre snart!

Tilda: Vad jobbigt för din kompis! Usch!!

Juni: Vilket elände med streptockockerna (eller hur det nu stavas?)! Men bra att de kollade upp det nu före förlossningen ändå! Kram!

Idag stod det en artikel i vår tidning om ett barn som dog i vecka 35. Pallar inte med såna grejor nu så jag bojkottar tidningen!

Sen en annan fråga gällande sömn. När bytte ni från spjälsäng till "stor" säng? Börjar fundera på om det kan vara dags för Ida med en "riktig" säng snart.
    Nån som har en växa-säng som tycker den är bra eller någon annan?

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • IdaVi

Å där försvann radbrytningarna mystiskt?!

• IdaVi

Missade ju lite...

Milla: Skönt med mjukstart för dig. Förstår att hela familjen är trötta när så mycket händer på en gång. Håller tummarna för en god natts sömn för er alla!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8