• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Milla C
    Lena: Vi bytte till stor säng för Gabriel när han var lite drygt två år. Först hade vi en växa-säng ifrån IKEA, men eftersom Gabriel hade en period där när han ville att vi skulle ligga hos honom när han skulle sova - och jag var ganska gravid och Per alltid somnade när han nattade Gabriel - så bytte vi snabbt ut växa-sängen mot en resårmadrass i fullstorlek .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Gladhannapanna

Lena: Vi bytte från spjälisen när Agnes var ca 2 år. Valde att köpa en 90cm säng direkt, en resårsäng som står direkt på golvet. Jättebra för man kan sova tillsammans med barnet om de vaknar på natten. Det har även hänt att vi har bytt säng med Agnes, en av oss har sovit i hennes säng och hon i dubbelsängen.

Agnes var van vid att somna själv så vi har inte alls haft så mkt problem med spring vid läggning.

• asap

Lena - Ida var 1år8 mån och Gustav var 1år11mån när vi bytte säng. Båda har fått växasängar från Ikea. Ingen av dem brukar vilja att vi ska sova med dem, somnar gör de själva, och de enstaka nätter de har något uppvak så brukar vi ta dem till dubbelsängen. Och oftast slutar det med att de vill tillbaka till sina egna sängar, de tycker tydligen det är helt överskattat med samsovning.

• IdaVi

Milla: Att vara ganska gravid i en växa-säng kan inte vara nån höjdare

Pyttis: Det lät ju fiffigt med resårsäng direkt på golvet! Smart! En sån lösning kan jag tänka mig. Så får man väl mysa till det med lite kuddar och kramdjur

Assar: Växa-säng verkar smarta tycker jag. Får se vad vi tar för lösning.

Nu somnade Ida i sin säng för första gången på flera dagar! Jag fick iofs sitta hos henne, sjunga för henne, stoppa om henne, vara nära, hela tiden. Men hon somnade utan gallskrik och inga jätteprotester när jag lade ner henne. Bara så fort jag lämnade rummet. Ett steg framåt iaf!

Nu ska jag slänga mig i soffan med ett glas juice. Godnatt tjejer!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

Milla: Det var bm som ringde och sa att jag har GBS, men jag tänkte fråga lite när jag ändå ska till spec mvc om två veckor och diskutera förlossningen.

Assar: Även om man behandlar så finns de tydligen kvar på nåt sätt i kroppen, fråga mig inte hur de görmmer sig för anitbiotikan Nu har jag för låg halt så de behandlar inte, men jag kom på att jag måste fråga om de tänker ta fler odlingar... Hon sa att man bara behandlar om man får symptom (antingen på uvi eller sammandragningar).

Lena: Om barnet/fostret blir smittat av GBS redan i magen kan det dö där, men tydligen är det MYCKET ovanligt! Vi började med vanlig säng direkt till H, dels öfr att kunna ligga bekvämt när vi läser godnattsaga, och dels för att den av oss kan ligga där om det "blir trångt" i vår säng . Kompisarna har gått ett steg längre och har 120sängar till sina tjejer, då kan man lägga gäster där och barnen på madrass i föräldrasovrummet. Vi hade sänge utan ben i början precis som Pyttis, men nu när vi fixat Hs rum fick hon ben på sängen "som stora tjejer har"

H juni 07, syskon november 10
  • södermalm

Pust - jag blev precis utslängd efter att ha skrivet ett lååååångt inlägg (som nu blir betydligt kortare).

Juni - stackare! Tror inte det är någon fara när man väl diagnostiserat GBS, det är väl "ovetskapen" som kan vara farlig. Hoppas du får svar från spec mvc i a f. Kram

Milla - orkar bara inte skriva allt om killarna i samma rum, men hoppas du har bättre "pli" på din L än vad vi har på vår

Vi har också 90 cm resårbotten till K, haft sen han var knappt 2. Utan ben först, och nu med de lägsta benen samt en liten madrass nedanför. ypperligt när man behöver lägga sig där, Kalle och pappa har sovit många nätter tillsammans i den 90 sängen när Lukas var mindre.

Hoppas allt är bra med Pregga!

• IdaVi

juni: Kan man inte göra något för att få bort strepto-bacillerna? Penicillinkur eller liknande? Du får prata lite mer med spec-MVC när du ska dit.

Vi ska nog testa med gästsängens madrass till Ida om några dagar. Tar nog inte det samtidigt som inskolningen börjar, kanske testar till nästa helg eller så. Den madrassen är 105 cm bred och skulle nog kunna funka.

söder: Låter som en bra idé att börja utan ben, så är inte fallhöjden så stor!

Ego: Ska på sommarfest med "jobbet". Det är både nuvarande och f.d kollegor som ska vara med. Hos en f.d kollega på landet där han har får, höns osv. Ska bli mysigt! Men tyvärr är jag genomtäppt i näsan och känner mig lite hängig.
    Tänkte ta bacillkuren före inskolningen som oväxling

• Piggley Wink

Lena: man kan få penicillin/antibiotika men de återkommer efter ett par veckor så det måste vara supermonster! Låter ju superbra med gästängen, så kan ni ju bestämma er sen för vilken bredd ni vill ha... Kul att träffa kollegor, men mindre kul att vara sjuk, krya på dig!

• IdaVi

juni: Jaa, verkligen! Har du fått penicillin nu då eller?
    Ja, det passar ju riktigt bra. Gästsängen används ju nästan aldrig ändå. I natt vaknade Ida vid 01.30 och det tog ca 15 min innan hon somnade om. Jag fick sitta bredvid på golvet, hur trött som helst... Då hade en säng varit perfekt!
    Ja, ska bli kul ändå. Men jag är nog inte där så länge som det känns just nu.

• Piggley Wink

Lena: Nej, jag har inte fått penicillin, för det var för få bakterier och jag har inga symptom... Men man får antibiotikadropp vid förlossningen. Fördelen med att vara gravid är ju att man ändå kan köra bil, och då kan man ju bestämma precis när man ska åka hem också Flexibilitet är bra

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8