• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Bubbis10
    Milla C skrev 2010-08-18 07:50:07 följande:
    Inte är du hemsk som tycker att det räcker nu. Klart att lilleman är redo att möta världen - han har ju gjort "utbrytningsförsök" i veckor nu . Hoppas att det är förlossningen som är igång och inte avstannar nu. Och att du annars får tid för igångsättning. Lycka till!
    Bryter ihop här nu....Gråter fy, jag vräker honom...men jag har haft ont hela kvällen igår å nu direkt på morrn....tack gumman :)
  • Piggley Wink

Sara: Har inga kloka råd om barn som skrattar när man säger till H håller på precis så även om detlugnat sig det sista. Det som funkar bäst på henne är att visa att man bli ledsen när det gör ont, om man säger till "argt" eller "allvarligt" så skrattar hon bara

Pregga: Näe, nu har han fått sin tid i magen, klart han ska ut. Kramar och stort lycka till! Hoppas det går smidigt när det väl är igång ordentligt, klart det är vräkningsdags!

H juni 07, syskon november 10
  • Bubbis10
    Piggley Wink skrev 2010-08-18 08:45:29 följande:
    Sara: Har inga kloka råd om barn som skrattar när man säger till H håller på precis så även om detlugnat sig det sista. Det som funkar bäst på henne är att visa att man bli ledsen när det gör ont, om man säger till "argt" eller "allvarligt" så skrattar hon bara

Pregga: Näe, nu har han fått sin tid i magen, klart han ska ut. Kramar och stort lycka till! Hoppas det går smidigt när det väl är igång ordentligt, klart det är vräkningsdags!
    Tack gumman....e helt slut, orkar inte ens förta mig ngt känner jag..efter hinnsvepningen igår så har jag blött en massa å värkar till tusen...tom huden brast inatt under vänster bröst pga detta...tack för lyckoönskningar, jag kommer ju hem efteråt å uppdaterar då vad dom beslutat..kram
  • Gladhannapanna

Pregga: Klart att det är dags för igångsättning, du är ju igång redan men inte på riktigt. Jag blev igångsatt med mitt andra barn, det gick superbra!!!

• cilla67

Sara, Juni, A bits också. Oftast bits han i ren glädje när han busar eller testar nåt otroligt skoj som att kasta sig från toalocket rakt in i ens famn - då kan man få ett bett i axeln. Men precis som ni beskriver så flinar han bara när man säger till, och sedan vi sagt till lite extra allvarligt har han också börjat bitas på rent okynne.
    Det känns ju inte helt ok, särskilt nu när han börjar dagis och man går och oroar sig för att han ska bli en sån där unge som bitar de andra barnen!
    Lite läskigt är det också när man tänker på att han mycket väl kan få för sig att bita hunden - hon är ju bara en valp och bits själv för glatta livet. Tänker att det är därför A bits, han vill ju vara som Wilma och ha det som Wilma. Han tjuter sig med jämna mellanrum till hundkex!
    Hoppas verkligen att det är en faaas!

Pregga, heja på - A föddes efter igångsättning, det gick jättebra! 

• Gladhannapanna

Julia bits också. Både maken och Agnes.

Maken blev arg på henne häromdagen när hon nästan bet hål genom en tröja på Agnes, han satte henne i soffan precis bredvid sig och markerade att man inte får vara med när man bits. EN stund senare var hon på väg att bita Agnes igen, då sa han med sträng röst: "Du får inte bitas!" varpå ungen snabbt klättrade upp i soffan och satte sig!!!

Vi kommer nog att få problem med de andra barnens föräldrar om hon inte slutar för hon både bits, slåss, drar i håret och sparkas.... Inskolning på måndag.

• cilla67

Pyttis, håller tummarna för att hon håller olaterna hemma eller slutar med dem!

• malinkat

Juni, Pyttis och ni andra, läste om detta med barn som skrattar när man säger till, minns inte vart. Men att de gör det, för att de vill mota bort det där arga - och mamma och pappa brukar ju bli glada när jag skrattar? Kanske funkar dt nu med, så det obehagliga försvinner? Känns logiskt när man ser det så - däremot inte lättare  Elvirabits också, när hon blir jätteglad eller jättearg. Sen blir hon ledsen när man säger till henne ordentligt. Alfred, när han blir obstinat när han blir tillsagd (i hans fall inget skratt, men han avbryter med "aldrig" eller konstiga läten), så sätter jag honom någon annanstans och säger att jag inte vill prata med honom när han gör så, att han får komma till mig när han funderat på saken. Funkar ju inte alltid - slutar ofta i vrål

Hoppas Pregga är inne och föder barn! 

• Milla C

Här bits Lucas också - men bara mig och maken. Tror att det är sk "kärleksbett" -för han gör det bara när han vill vara riktigt nära. Men idag bet han mig så det blev ett märke -tvärs igenom mina jeans . När jag säger till skrattar han bara, men när maken säger till blir han ledsen. Hoppas att han inte börjar bita vare sig Gabriel eller andra barn.
    Många brukar förklara att små barn bits med att de blir frustrerade för att de inte kan komunicera - men jag tycker inte det verkar vara så i något av fallen härinne.

Hoppas att pregga får igångsättning nu. Själv skulle jag nog inte orka så mycket längre om det var jag.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Billabong

Pregga: Hoppas att lillkillen bara velat vara punktlig och komma på rätta dagen. Förhoppningsvis är han på väg ut - eller ligger redan på ditt bröst i detta nu.

Tack för er input om bitning.
    Ska se om det fungerar bättre om vi föräldrar visar att vi blir ledsna istället för säger till på skarpen. Fast J störttjöt igår och det brukar G också göra, så nog borde han redan insett vilken reaktion det blir?
    malinkat: Förklaringen låter mkt logisk på barns vis.
    Ska se om BVC har ngt bra förslag också. Är bara lite skeptisk till vår nya BVC-sköterska, hon känns inte så... kunnig som den som är f-ledig gör. (Hoppas ord. är tillbaka inför 18-månaderskontrollen.)

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8