• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

malink. Låter som en logisk förklaring till skrattet, inte lättare att bli av med det dock, det finns ju inget som retar mig mer än när hon skrattar åt mig när jag säger åt henne

Sara: Störttjut triggar ju mer till att fortsätta än om man lugnt säger (gärna med tårar i ögonen) att aaaaaj, det där gjorde ont, nu blev mamma ledsen. Då vänder H tvärt och ska krama och trösta!

H juni 07, syskon november 10
  • Tilda08

Varning, ännu ett EGO-inlägg...

Är så ledsen. En av mina bästa vänner blev gravid nästan samtidigt som jag och vi var så glada över att vi skulle vara föräldralediga tillsammans. Nu i måndags upptäcktes att hennes livmoder var tom... Fostret måste ha dött tidigt och återbildats, men kroppen har inte fattat. Livmodern har fortsatt växa osv. HEMSKT!

Är så arg. Min chef som tidigare verkat oerhört vettig när det gäller föräldraledighet osv, beter sig skitsurt för att jag har begärt 25% föräldraledighet för Tilda från 4 oktober. (Tror jag har nämnt för er att jag gör det för att få lite vila pga foglossningen.) Hon säger naturligtvis inget rakt ut, men det märks att hon INTE uppskattar det. Dessutom verkar hon inte vilja att jag jobbar en dag/vecka hemifrån från nu. Jag bad om det också för att kunna bättre vila fogarna och det har inte varit något problem tidigare. Jag som tycker att jag anstränger mig för att se till att jag inte ska bli så dålig att jag inte klarar att jobba alls, men det uppskattas alltså inte.. BLIR SÅ ARG!

• Piggley Wink

Tilda: Förstår att du blir både arg och ledsen! Jobbigt med kompisen Chefen måste väl mer eller mindre ta hänsyn till dig? Annars måste du ju vara hemma och sjuk, funkar det inte så funkar det ju inte, till slut gör det ju bara FÖR ont, hur man än biter ihop? Antar att hon vet att du är gravid.

De ringde precis från antagningenheten på skolan, Helt plötsligt måste man läsa en hel termin för att kunna få studieuppehåll, men efter några samtal till studievägledare mm så har jag blivit lovad studieuppehåll efter bara en halv termin... Jag hade ju redan tidigare blivit lovad både av studievägledaren och programansvarig att det inte var några problem... jaja, nu är det löst iaf, annars hade jag fått begära att få börja nästa år istället, men då hade jag ju fått börja i aug nästa år och det hade jag ju inte tänkt...

• malinkat

Tilda, fy vad hemskt! Min bästa kompis blev också gravid samtidigt som jag, också med sin tvåa. Slutade i utomkveds för henne...  Men nu har hon sin nummer två, ca 7 månader yngre än min E  

Juni, vilken rysare! Tur att det löste sig, man kan ju hur som helst inte be bebis vänta inne ett tag till  

• bluegrass

Tilda- tråkigt med tråbgsynt och oförstående chef! Och ledsamt med din vän! En av mina bästisar fick precis MA i v 12. Känns konstigt och svårt att prata om och ens låtsas om min egen graviditet när jag är med henne.

Juni- tur att det löste sig!

Jobbigt med bitproblem, H har inte bitits. Däremot puttats och slagits, men det har blivit mkt bättre. Hon brukade också skratta vid tillsägelse, då låtsades vi bli ledsna vilket funkade. Nu blir hon arg eller ledsen då vi säger till henne.

• IdaVi

Jobbigt med bitande barn! Ida är mer inne på att slå, men det verkar ha lugnat sig

pregga: Hoppas du är på förlossningen nu eller t.om på BB och snusar bebis. Kompisarna fick en liten tjej imorse mha planerat kejsarsnitt

Tilda: Vad tråkigt med sånt bemötande från chefen!   Och vad tråkigt med kompisen som förlorat sitt barn i magen. Usch!!

juni: Skönt att det löste sig ändå!!

Ego: Nyss hemkomna från spa-resan. Borde vara utvilad men har sovit riktigt dåligt och är till råga på allt förkyld. Men vi har haft det jätteskönt så det är bra.

Ida är inne i en faaas och vill inte somna. Hon börjar gråta så fort man lägger ner henne i hennes säng eller t.om så fort hon närmar sig sängen. Hennes mormor fick ha henne sovande hos sig i natt och det har vi också fått ha några nätter nu.
    Vet inte om hon är mörkrädd eller drömmer konstigt för hon brukar vara jättelätt att söva annars. Hoppas det är övergående för jag vill inte ha henne i vår säng. Nån som varit med om samma sak i 2-års åldern?

Nu vaknar Ida, bäst jag snorar vidare!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Tilda08

Tack för stöd! Det mest konstiga är att hon (min chef) själv var föräldraledig 1 dag/v förra året. Alltså inte främmande för sånt. Ska se om jag kan ta mod till mig och helt enkelt konfrontera henne...

Min stackars kompis är inne på sin andra dag med "stöta-ut-piller", men ingenting händer. I morgon blir det troligen sövning och skrapning. Som att det hela inte är illa nog.

Juni: Vilken tur att det ordnade sig!

Lena: Har det hänt nåt nyligen som kan ha satt igång en process? En resa, utvecklingssprång el dyl? Jobbigt när det blir så där.

• Piggley Wink

Fio: Precis, som om det inte vore nog illa ändå

Lena: Skönt att ni haft det bra! Jobbigt med sömnen, H har alltid somnat rätt bra, men i perioder kommer hon till oss på natten...

h blev förresten snuvig i natt, redan efter två dagar på förskolan, trodde inte det skulle komma riktigt så fort

• Gladhannapanna

Uscha vad jobbigt för din kompis och med jobbet Tilda.

Ang bitningen så är det tydligt att Julia bits av frustration, vi hoppas att det blir bättre när hon kan prata.

• aigee

TIlda: va obeskrivligt hemskt med din vän! OCh jag håller med dig, kanske konfrontera chefen och fråga om det är så att hon blivit sur. Det måste väl vara bättre att vara ledig lite än att vara ledig helt???

Juni: Nora blev oskcå förkyld fort efter dagisstart. Men hon blev också snabbt frisk!

Ang bitande och skrattande. Kansek man ska ignorera felaktigt beteende och uppmuntra positivt!!

Lena: N gör likadant sedan semestern. vill inte somna alls. hon som man bara la i sängen och sa godnatt till tidigare. Nu tar läggningen ca en timme. Kanske är det dagisstart, växperiod eller drömperiod. Hur som helst så somnar hon ju till slut så det är väl bara att gilla läget!

Ego: så var blodtrycket högt igen... morr. Var supernojjig igår eftersom jag hade ont i huvud och mage... bestämde att det var för att jag inte ätit eller druckit från 12 till 20.... Dumt. IDag har jag ätit och druckit duktigt! Får väl fortsätta med det. PÅ måndag är nästa besök. hoppas att det är bättre då. sockret och hb var finfint så det var ju bra! Är inte redo för sjukskrivning ännu, det är ju så trist!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8