• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

förresten...

malin: Vad härligt att det funkat bra med barnen på semestern. Man får njuta när det är lugnt och skönt

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • malinkat
    IdaVi skrev 2010-07-22 13:19:55 följande:
    förresten...

malin: Vad härligt att det funkat bra med barnen på semestern. Man får njuta när det är lugnt och skönt
    Precis Just nu har E haft några hiskeliga utbrott under loppet av dagen. Hon skriker så öronen trillar av på dem som står närmast när det inte blir som hon vill
  • Minimalla
    IdaVi skrev 2010-07-22 13:17:01 följande:
    Mini & FB: Vad är det för avslappnings-CD? Kanske vore något att testa? När man nu ska hinna det? Tycker det är mycket att göra hela tiden, har varit något varje kväll den här veckan plus att jag jobbar. Har iaf lördagen "halvledig" så jag hinner packa inför resan till Hasselö på söndag
    Gudrun Abascal har skrivit en bok som heter Att möta förlossningssmärtan och i den boken följer det med en avslappningscd där man får hjälp att förbereda sig mentalt inför förlossningen. Den är superbra och man sover gott. Det bästa är att jag tror att den gör nytta även om den sömnar ifrån den. Medan du sussar sött talar Gudrun om för din kropp att den är såååå bra på att föda barn och att du är sååå lugn, trygg och avslappnad .
    Jag lånade mitt ex på bibblan. Boken är bra den med.
    ***Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Lillebror BF 100813 ***
  • IdaVi

Mini: Aha! Då ska jag spana på biblioteket. Har en bok av henne hemma, men inte med någon CD till. Blev däremot lite rädd när jag läste hennes bok sist för den var så "ärlig". Men nu kan jag nog läsa den med en annan inställning
    Hur känns det annars? Snart är lillebror här!

Äckel-ego: Har förmodligen fått åderbråck på blygdläppen. Iaf tror jag det. Det är nog därför den är så svullen. Men det känns inte bra alls att ha så ont/vara öm av foglossningen och så ha åderbråcken på det som pricken över i:et. Känner mig inte fräsch alls!

Försöker jobba hemifrån men uppkopplingen funkar inte. Skit, är ju min sista dag och jag vill gärna slippa åka in till jobbet

• Gladhannapanna

Lena: Vår Julia är inne i en klösa/nypa period. Inte alls trevligt! Vi säger att man ska klappa fint, håller fast handen och säger tydligt NEJ osv. Om hon inte slutar så lyfter vi ner henne på golvet, vem vill ha någon i famnen som slåss!? Honblir ju jätteledsen så klart, men det verkar faktiskt som om hon fattar att det är allvar och slutar, iaf för en stund.

• Piggley Wink

Lena: När det blev som det blev förra gången tycker ajg absolut att de borde ha koll på järnet tidigare! När H slåss så brukar det effektivaste vara att vis aatt det verkligen gör ont, att man blir ledsen, för då slutar hon. Om vi bara säger till att man itne får göra så så fortsätter hon bara. Treårstrots - vad är det

Malin: Astrid Lindgrens Värld

Nu ska jag dra till sjukhuset för att hämta alla mina journaler om diskbråcket. De vill ha dem när jag ska till spec mvc för "ställningstagande inför förlossningen"....

H juni 07, syskon november 10
  • Minimalla
    Ela skrev 2010-07-21 19:19:42 följande:
    Ego: Var hos BM idag. Hon fick leta ordentligt för att få höra en liten skvätt hjärtljud. Bebisen ligger verkligen och gömmer sig långt ner och långt in så det var alls inte konstigt att jag inte känner av den tycker hon. När jag låg på britsen var det skönt att jag väntar trean för jag hade inga problem att höra att det var hjärtljuden när de "susade förbi". Liiite rutin börjar man ju få på de där sakerna i alla fall. Blodtrycket låg bra men jag fick reda på att mina järndepåer låg på så pass låg nivå att det rekommendas att jag börjar äta tabletter redan nu. Intressant tycker jag eftersom mitt hb alltid (i vart fall i början av graviditeten) ligger så högt. Jag tror att det låg på 136 vid inskrivningen - alltså samma dag som jag tog blodprovet för depåmätningen. Någon som är insatt (jag hade T med mig till BM så jag gick inte in i de mer djuplodande diskussionerna )?
    Det verkar ju vara så att järntillskott rekommenderas lite på rutin fortfarande, även om jag tror att en del är lite mer restriktiva med rekommendationerna numera. Jag vill absolut inte skrämmas på något sätt, men jag tycker ändå att det är viktig information som alla borde ta del av. Ett väldigt högt hb-värde kan innebära en ökad risk för intrauterin fosterdöd under senare delen av graviditeten och det är något som är nytt i alla fall för mig. Jag länkar till en sida jag hittade om detta.
    www.niomanader.se/content.asp
  • IdaVi

juni: Ja, eller hur?!
    Var du på spec-MVC idag? Gick det bra i så fall? Du får berätta sen vad de kom fram till.

Mini: Oj?! Det hade jag ingen aning om!! Jag började iofs inte förrän vecka 20 som de kom fram till efter hur mina järndepåer såg ut.
    Hur känns det? Snart nästa vecka ju

Ego: Idag har det varit ett herrans liv i magen. Det sparkas och rör sig hela tiden och jag har haft rejäla sammandragningar. Känns som barnet vill ut snart!

Nu har jag seeeeeemeeeesteeeer! Tjohoooooo! Har firat med tacos och bubbelvatten och nu är en kaka med Marabou mjölkchoklad öppnad. Maken skja iväg och fiska en sväng så jag ska slänga mig i soffan så fort Ida somnat och bara slappa.

Ha en skön kväll allihopa!

• Minimalla

Lena: Det känns... overkligt. Kan inte fatta att vi snart har en bebis här hemma. Det känns så skumt att veta vilken dag det (kanske) blir. Känner mig ganska nervös inför altihop, inte bara förlossningen, utan för hur livet blir sen. Men bitarna faller säkert på plats vartefter. Längtan är i alla fall stor nu. Har en del förvärkar som jag hoppas gör lite nytta.

Hoppas inte din bebis är på väg redan utan att h*n bara är lite extra gymnastisk av sig idag . Åderbråck låter inte kul. Jag vet inte om det finns något som lindrar? En binda som förvarats i frysen kanske kan lindra svullnaden, eller så kanske det finns någon salva att smörja med? Jag var helt säker på att jag fått åderbråck förra graviditeten och bad min bm ta en titt, men det var bara "vanlig" svullnad, särskilt i ärret från första förlossningen.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8