• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Minimalla

FB: Grattis!!! Härliga nyheter. Hoppas du kan sitta snart igen .

Tack för alla glada tillrop förresten! Vi är barnlediga i några dagar och passar nu på att fixa det sista inför lillens hemkomst. Jag förutsätter nog lite att det kommer gå vägen den här gången (men vet ju också att det inte finns några garantier). Igårkväll var vi i startgroparna in till förlossningen, hade regelbundna förvärkar som gjorde ganska ont, men det lugnade ner sig till slut. Fy tusan vad ont det här kommer göra. Är det försent att beställa en sån där smärtfri snabb sak (men inte fööör snabb)?

***Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Lillebror BF 100813 ***
  • tidigare Rooibos

Åh Grattis till tjejen FB!

Och tummar hålles härifrån också Minimalla!

Inser att jag är långtifrån lika aktiv här när jag är på semester som när jag sitter på jobbet hela dagarna. Undrar vad det säger om min arbetsmoral egentligen? Nå ni får stå ut med sporadiska besök av mig några veckor framöver.

Kram på er!

• Mandra

Grattis till nyplussade !

Grattis till FB!!.. haha säger som Ela, vilken smygare du är

Mini > Ojoj, är det redan nästa vecka? vad fort tiden går.

• Fredrika Bremer

Tack för hurrarop för vår lilla tjej

Minimalla, skulle säga det att jag tycker jag hade stor glädje av avslappnings-CDn som du rekommenderade Det kommer gå toppen för er i nästa vecka!

• Ela

Mini - Jag blir så glad att läsa att du förutsätter lite att det ska gå vägen - det gör du alldeles rätt i! Och jag säger som Pyttis att förvärkarna kommer att göra nytta sedan när det är dags! Det här kommer ni att fixa galant!

Roobios - Det tyder väl på väldigt god arbetsmoral att du ser till att få regelbundna (FL-)pauser så att du orkar jobba med full kraft!

Ego: Var hos BM idag. Hon fick leta ordentligt för att få höra en liten skvätt hjärtljud. Bebisen ligger verkligen och gömmer sig långt ner och långt in så det var alls inte konstigt att jag inte känner av den tycker hon. När jag låg på britsen var det skönt att jag väntar trean för jag hade inga problem att höra att det var hjärtljuden när de "susade förbi". Liiite rutin börjar man ju få på de där sakerna i alla fall. Blodtrycket låg bra men jag fick reda på att mina järndepåer låg på så pass låg nivå att det rekommendas att jag börjar äta tabletter redan nu. Intressant tycker jag eftersom mitt hb alltid (i vart fall i början av graviditeten) ligger så högt. Jag tror att det låg på 136 vid inskrivningen - alltså samma dag som jag tog blodprovet för depåmätningen. Någon som är insatt (jag hade T med mig till BM så jag gick inte in i de mer djuplodande diskussionerna )?

Imorgon flyger vi upp till svärföräldrarna och jag försöker att vara försiktigt optimistisk att ett miljöombyte ska göra tillvaron lite mer harmonisk. Så fort vi är hemma (ute eller hos andra går det bra) puttar T R allt som oftast och vi har jättesvårt att hantera det. Vi markerar givetvis att det inte är ok, vi går ifrån (med R) och säger att vi inte vill leka med T om hon puttas, vi försöker prata med henne när det inte är skarpt läge och bekräfta att det ju kan vara jobbigt med en lillasyster men att det inte är ok att puttas etc, vi försöker identifiera situationer när det brukar hända för att försöka eliminera möjligheterna men lyckas inte hitta någon röd tråd etc, etc, etc... Vi står helt handfallna och förstår väl att det till viss mån är oundvikligt men det är verkligen SÅ jobbigt när det händer. Några tips?

Två är dubbelt så bra
  • asap

Fredrika - Grattis!!

Ela - Har R gjort några speciella "framsteg" på sistone? Vi upplevde att det gick lite tufft till när G började krypa/resa sig/gå etc. Som att det är jobbigt för storasyster när världen återigen ändras, först är det bara det med att ha ett syskon, sedan börjar det ta sig fram till ens saker också! Och när man just har vant sig vid det - ja, då når han dem även om man har de på ett bord, etc.
    De här perioderna har vi inte känt att det hjälpt alls (mer än för stunden) oavsett vad vi säger eller gör, men rätt vad det är så har hon slutat puttas ändå...

• Ela

Assar - Jo, du har säkert rätt. Det är ju först de senaste veckorna som R har börjat gå "på riktigt" och ett samband är ju verkligen inte uteslutet. Skönt att höra att det förmodligen kommer att gå ööööver (och lite skönt att höra att andra har svårt att nå fram till sina barn ibland också )-

Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8