• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Visst är det bra med järn Sara! Idag har jag shoppat rosévin - alkoholfritt såklart och igår drack jag vitt alkoholfritt vin till de färska räkorna - MUMS!

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

Undrar varför jag tryckte skicka utan att skriva färdigt?

Ela: Håller helt med Sara! Jag funderade också mkt innan UL, kände tidigt men sen blev det liksom lugnt. Moderkakan är i framvägg så kanske "försvann" bebisen när moderkakan växte eller nåt?

Pyttis: Lider med dig som får migrän av jordgubbar

Lena: Härligt att han sköter sig och underbart med Kolmården!

H juni 07, syskon november 10
  • aigee

är på semster i torekov, så det blir inte mycket skrivet och inte mycket läst om jag ska vara ärlig... mått illa idag. bläk. mest vilat och sovit. trodde man skulle må fint resten av tiden... hmmm. får nog tänka om. snart dags för lightcola, smågodis och ett parti Uno med maken. tror att hans öl kallnat snart.

• Milla C

I går var vi "upp till Stockholm"(Ingarö) för att fira killarnas näst yngste kusin, som fyllde tre år (ganska exakt nio månader ynre än Gabriel ). Jättehärligt väder (molnigt, men väldigt få regnstänk), och skönt när man är på landet med stor tomt som barnen själva kan springa - eller krypa - omkring på. Kusinen hade bl a fått en batteridriven polisbil som man kunde sitta och köra i. Gissa om den var poppis bland alla barnen ?
    På vägen hem ifrån kalaset åkte vi till flygfältet i Eskilstuna, eftersom maken ska få låna en kajak en vecka av en kompis och sedan kanske få köpa den - och kajaken fanns i en av hangarerna på flygfältet. När maken och en annan kompis  - med benäget bistånd av Gabriel - burit ut kajaken ur hangaren upptäckte vi att den var ganska smutsig (fem år i en hangar kan ha den effekten), och "Operation skurning" inleddes. Det betydde att kompisen Peter och maken bar iväg kajaken till närmsta vattenslang - som tur nog hade et skrubbmunstycke som passade på - och Gabriel tog över tvättningen och skrubbade hela kajaken ren själv ! Jag frågade lite skämtsamt om det var det här som kallades barnarbete, och fick kommentaren "Det hade nog varit värre om han INTE fått göra det". Helt sant!

Nu till en allvarlig fråga: Är det nägon som har erfarenhet av svinkoppor? Min systerdotter kom hem ifrån sin pappa i fredags, och hade svinkoppor i ansiktet med sår under näsan. Min pappa ligger just nu på sjukhus efter att ha opererat bort en njure i onsdags. På måndag blir han utskriven, och min storasyster (med dotter) har planer på att eventuellt bo över hos honom för att hjälpa till ett par dagar nästa vecka (inte måndag och tisdag, för de "tar" jag). Skulle ni avråda ifrån det , eller? Pappa (och jag) är rädd att smittas, eftersom han ju har gasnks lågt imunförsvar efter op och mediciner.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • aigee

milla: vad säger tösens läkare om smittan. får hon antibiotika?? Jag hade ju inte åkt dit om jag varit mamma men men. svårt att råda. är pappa rädd för smitta säger han väl till??

• Milla C
    aigee skrev 2010-07-18 14:32:35 följande:
    milla: vad säger tösens läkare om smittan. får hon antibiotika?? Jag hade ju inte åkt dit om jag varit mamma men men. svårt att råda. är pappa rädd för smitta säger han väl till??
    Läkaren har ännu inte varit inblandad, eftersom W´s pappa "trodde det var ketchupallergi". Men mamman tvättar blåsorna med alsolsprit (auch!), och om de inte börjat gå bort tills på måndag kommer hon få antibiotika vad jag förstått.
    Tyvärr är min pappa en av världens sista "toffelhjältar", och skulle nog inte komma sig för att säga något om min storasyster ringde och sa att de tänkte komma. Men man kan ju hoppas och tro att storasyster tänker efter mer än en gång när det gäller att ta smittan med sig till en nyopererad. Dessutom verkar det som att pappa inte kan ta tillbaka sin hund ifrån storasyster på någon vecka till - eftersom han har ont i operationssåren av att vara uppe och gå korta sträckor, och hans tax vare sig nöjer sig med korta prommenader eller att gå "fot" - så då kanske de inte KAn komma i vilket fall som helst.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

Ela: Har det gått bra idag?

Har lite brådis så jag hoppar bara in med en egorapport från MVC-besöket. Allt såg fint ut och hjärtljuden var exakt som med Ida. Kanske är en lillasyster där inne? De har nya "regler" så de kollade varken Hb eller urin den här gången. Däremot fick jag veta att mina bloddepåer som de kollade upp vid inskrivningen var ganska låga. Förmodligen därför jag fick så dåligt Hb efter förlossningen och förlorade så mycket blod.
    Men annars var alla värden normaaaaala!

Over and out så länge!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Ela

Ja! Det gick bra! Jag var verkligen ett vrak hela dagen igår. Idag höll jag mig sysselsatt och förträngde (hyfsat) fram tills det var dags. Löjligt nog var en av sakerna jag hakat upp mig på att jag - till skillnad från de andra graviditeterna - börjat tappa hårtstrån (jag tappade verkligen knappt ett enda tidigare) och genast undrade jag vad som var fel på mina hormonnivåer...

Men som sagt var. Det finns en bebis som lever och mår bra där inne. Allt såg normaaaalt ut men som BM fick kämpa för att få bra vinklar etc. Icke samarbetsvillig alls den lill*. Dåliga kort men det gör verkligen ingenting den här gången. Jag är så oerhört tacksam att det såg bra ut och har nog inte riktigt hunnit landa i det än.

BF 17/12 vilket stämmer prick med KUB. Min egen beräkning utifrån min cykel var 16/12 så det ser ju korrekt ut.

Tack för att ni finns och har gjort mina dagar fram till detta lite lättare!

Två är dubbelt så bra
  • Minimalla

Härliga rapporter från både Lena och Ela, hurra!

Här kommer min:
    Förra gången var det en bm som mätte och idag var det läkaren som brukar mäta och lillebror är inte längre i största laget. Han är precis lagom.  Läkaren sa att sanningen kanske ligger någonstans mittimellan deras uppskattade viktangivelserna. 2842 g beräknas han väga idag (v.36+2) vilket motsvarar -0,2%. Hon gjorde även en gynundersökning (herregud så ont! Hade nog förträngt lite hur ont det gör att föda barn, men nu börjar det komma tillbaks). Det var inte helt ogynnsamt utgångsläge. Väldigt mjukt och moget, men ingen öppning tyvärr. Hoppas det hunnit bli det till dagen D. Vi har fått en tid nu. Förhoppningsvis kommer lillebror nästa vecka. Wiiiee!!

***Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Lillebror BF 100813 ***
  • Ela

Tack för hurrarop Minimalla! Och vilka fantastiska nyheter du kommer med själv! Det är ju så spännande så att det inte är klokt och tänk vad skönt att allt ser bra ut! Jag blir alldeles rörd av tanken att han snart är här.

Lena - Nu när jag landat liiite i min egen lycka över att allt såg bra ut vill jag ju givetvis gärna dela din lycka över de fina hjärtljuden och det övriga normaaala! Och vad gulligt att du kom ihåg att det var idag jag skulle på RUL.

Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8