• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • aigee

FB Grattis!!

Och ang förlossningar.... måste ni påminna om att det gör ont??? Blir rädd att det ska göra ondare denna gång eftersom det inte gjorde så ont som jag trodde sist... hmmm...

• Piggley Wink

milla: Sent svar men min fundering är att i den situationen borde väl barnet få antibiotika direkt?

Lena: Skönt att veta om depåerna, här kollar de inte Hb igen förrän v 25 och det är ju inte förrän om några veckor enligt deras datum. Själv tycker jag att v 24 börjar idag , jag tror mer på sista mens och äl-test än att jag skulle blivit gravid fem dagar efter äl . Mina depåervar bra så jag har vågat vägra järntabletter eftersom jag mår sådåligt av dem...

Ela: Härligt att allt var bra. Precis, vad sjutton betyder ett par kort om barnet mår bra?

Mini: Underbara nyheter!!!!!! Ser fram emot lillebrorsrapport!

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

Lena: Det är inte du som är mesig, sköterskan måste ju ha stuckit fel om det blev blåmärke!

Nalle Skål {#emotions_dlg.flower}      GRATTIS FB!!    {#emotions_dlg.flower} Skål Nalle

• IdaVi

Ela: Enligt min BM var spannet på järndepåernas värde så stort. Det var typ ok att ha mellan 13 och 130 om jag fattade rätt. Minns inte exakt hur det var. I vilket fall som helst så hade jag 33 vilket låter ganska lågt i mina öron. Men de hade inga ordentliga instruktioner på vad man skulle göra om de var låga, förutom att tugga järnisar. Hon hade också träffat på dom som hade runt 200 i värde

juni: Tycker det är jättekonstigt att inte kolla upp mitt blodvärde förrän vecka 29-30 som det blir nästa gång. Då har de inte kollat det nån gång sen inskrivningen. Skumt va?!
    Mm, förmodligen stack hon nålen genom blodådran enligt min sjuksköterska till jobbarkompis. Så då får det faktiskt kännas lite

Får man ställa en lite intim och halvt pinsam fråga? Kan man av foglossning (som jag har i blygdbenet) få så ont så att både själva venusberget och yttre blygdläppen på högra sidan svullnar? Nu är jag ju ännu mer svullen än förut. Kan ju snart inte visa mig i bikini för jag ser helt sned ut! Tur att min mage börjar puta ut så mycket så den snart döljer (iaf för mig)...

Vinkar till alla!. Nu har jag bara 15 timmar (fast jag jobbar iofs inte hela dagar nu när det är så lugnt) kvar till 5 veckors semester. Tjoooohoooo!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

aigee: Såklart det blir helt smärtfritt den här gången

Håller med Ela om att det är skönt att läsa om era problem med puttbarn och annat. H är verkligen odräglig emellanåt, när man säger till henne så hånskrattar hon eller springer sin väg (helst ut på gatan eller iväg bland folk så man blir orolig för att tappa bort henne). Men lika gräslig som hon kan vara lika underbar är hon för det mesta. Det är inte lätt varken att ha en treåring eller att vara tre år.

Vi har varit på ALV och lite annat i några dagar, är MYCKET imponerad av ALV och hela deras logistikplanering. Fast det var massor av folk så var det inte köer någonstans . Helt suveränt! På andra plats på Hs lista var Mariannelunds Karamellkokeri, för där fick man provsmaka godiset . Vi tittade till Bullerbyn och var på Kosta Outlet (inte så imponerande, men kanske hade man njutit mer i glasaffärerna om man inte haft två tråringar med sig). Köpte faktiskt en liten babymössa åt Barba2. Den fanns bara i rött så lill*n får en röd, jag tror ju det är en tjej igen, men man är ju inte säker på något sätt... Lånade ett hus av svågerns kompis föräldrar, hur smidigt som helst när man har barn med sig. Toppen att kunna släppa ut dem på gräsmattan när vi kom hem på em! Förstår inte riktigt hur man får till det på hotell??? Men det går väl det med antar jag?

• Minimalla
    Fredrika Bremer skrev 2010-07-21 15:20:49 följande:
    Tack för hurrarop för vår lilla tjej

Minimalla, skulle säga det att jag tycker jag hade stor glädje av avslappnings-CDn som du rekommenderade Det kommer gå toppen för er i nästa vecka!
    Vad kul att du hade nytta av den. Jag tycker själv den är väldigt bra.
    ***Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Lillebror BF 100813 ***
  • Gladhannapanna

Ela: OM det är någon tröst krigar vi varje dag om att man inte får puttas, hålla fast, ta ifrån leksaker, hindra vägen osv för sin lillasyster. Slutar ofta med en, två eller tre av följande: 1. Julia blir ledsen 2. Agnes blir ledsen 3. Förälder blir riktigt arg

Klart att era förlossningar kommer att vara hur smidiga som helst!!!

När Julia föddes klarade jag faktiskt av att vara helt avslappad i kroppen under själva värkarna, grät och skrek i pauserna!

• malinkat

Lena, frågan är absolut inte pinsam - men jag tror att det kanske kan vara bra att ringa BM om det? Att blygdläpparna sväller är inte konstigt, men benet i sig vet jag inte alls. Säkert ingen fara - men alltid bra att kolla!

Juni, vad är ALV??

Här har det faktiskt varit härliga syskontider! Har ju varit i Sverige med barnen, själv, i nästan en månad, och det har varit skratt och soliga leenden 99% av tiden, nästan konfliktfritt! Så himla härligt, men jag antar att vår tid av putt och knuff kommer Elvira talar ju verkligen om när det är något hon (inte) vill, och jag kan tänka mig att hon blir den som knuffas sen...

• IdaVi

Apropå knuffar och trotsiga barn så är Ida inne i en slå på käften-period. Hon kan vara hur mysig som helst och sen pang - så får man sig en lavett. Hon slår både mig, maken, vuxna och barn. Inte jättehårt, men tillräckligt. Säger till henne om och om igen men ibland verkar det ha motsatt inverkan. Ibland tar jag tag i hennes hand och tittar henne in i ögonen och säger att så får man INTE göra. Bah!

malin: Mm, kanske skulle göra det. Känns som jag hamnat på sniskan liksom

ALV är Astrid Lindgrens Värld har jag lyckats lista ut

Shit vad seg jag är idag. Måste vara lågtrycket?!

• IdaVi

Mini & FB: Vad är det för avslappnings-CD? Kanske vore något att testa? När man nu ska hinna det? Tycker det är mycket att göra hela tiden, har varit något varje kväll den här veckan plus att jag jobbar. Har iaf lördagen "halvledig" så jag hinner packa inför resan till Hasselö på söndag

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8