• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • banansmoothie
    TwistedSister skrev 2010-03-19 11:02:01 följande:
    Man måste nog försöka känna sig själv, ingen kan tala om för någon annan när det är rätt att skaffa barn (även fast många försöker) det är så otroligt olika. Det jag tycker är bäst med att jag var någorlunda ung när jag fick barn är att få förmånen att ha mina barn i mitt liv en längre tid än om jag hade väntat, och förhoppningsvis även barnbarn och barnbarnsbarn. Det hade jag aldrig velat byta bort mot extra festa-år. Aldrig i livet. Och de som har valt att vänta för de kände att de behövde ha fler vuxen-år helt för sig själva utan ansvar för någon annan, de har gjort helt rätt de med.
    Jag håller med dig om den biten, det är skönt att veta att man får ett helt liv med sina barn och mycket tid med eventuella barnbarn också om det blir så. Och jag har mycket hellre vuxna barn vid 40 än småbarn, för om det är slitigt nu när man är ung och (relativt) frisk så är det nog ännu slitigare sen. Och att inte ha barn alls har aldrig varit ett alternativ för mig, biologisk instinkt eller nått .
  • KlasStures mamma

Beror väl på vad man prioriterar och finner kul här i livet. För vissa tar livet slut och för andra börjar livet.

ALLA ÄR VI OLIKA!!!!

• Yoshii

Skrev nästan en hel novell om hur jag upplevde att få barn, men det försvann!!!

Men jag håller med föregående. Alla är vi olika & tur är väl det!

Jag kände inte att jag missade något. Jag är 27 nu & har gjort en heldel men känner jag att jag har missat något.. nej...
    Men det är JAG {#lang_emotions_smile}

• mimspims

Livet tar väl inte slut före man dör, det får bara en ny mening som någon redan sa.
    Jag är född -88 och födde en son 8.2.2010. Visst har livet förändrats men jag och min sambo försöker att dela upp ansvaret och se till att vi båda får lite egentid varje dag. Det som jag önskar att vi hade gjort oftare före vi skaffade barn är att bara att det lugnt tillsammans och ligga i soffan en hel dag och slötitta på tv.

Han var inte planerad men tro inte att vi inte älskar honom för det! Vi kunde dock ha valt en lämpligare tidpunkt eftersom jag förra hösten började studera till datasystem utvecklare. Nu ska jag hinna med att sköta bebis, studier, träning, hushåll och sambo på dagarna. Det är inte lätt, speciellt då man inte får sova ordentligt! Samtidigt är det mitt liv och jag var fullt inställd på att det skulle bli mycket extra jobb men valde ändå att bli mamma. Och än så länge ångrar jag det inte.
    Före jag blev gravid "hann" jag skaffa mig en gymnasieutbildning(så jag har något att falla tillbaks på om jag av någon anledning inte blir klar med min nya utbildning), jobba två år, festa loss flera dagar varje vecka, jobba utomlands, knulla runt osv...
    Jag har valt dethär och jag tänker göra det bästa av det.

Tycker också att man som ung förälder måste försvara sig själv och om man klagar är det genast någon som hytter med fingret

• My Girls

Nej det gör det inte, men det blir annorlunda och det krävs mer planering. 
    Vill man bara vakna upp på morgonen och måna om sig själv så ska man vänta tills man känner att det är rätt att sätta sina egna behov i andra hand. 

Ex. har redan nämnts.
    Sen förstår jag inte varför många verkar tro att det är något unikt för yngre föräldrar att de blir ifrågasatta gällande val i livet? Det blir väl alla beroende på; frivilligt barnlösa, ofrivilligt, yngre, äldre, djurägare som icke djurägare. 
    Enligt mig ingenting som har med åldern att göra, men däremot verkar yngre föräldrar ta åt sig lättare och tar alla frågor väldigt personligt.  
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Maryestelle01

Nej..man gör bara allt i tvärtom ordning mot hur samhället idag vill att man skall göra...

• Reilly

Hej! Jag har skaffat barn sent i livet. Hade jag vetat att det var så roligt och hade jag träffat min man tidigare så hade jag skaffat ett tjog kids och MYCKET Tidigare. Nu får jag nog vara väldigt tacksam över att det hann bli två Lycka till och NJUT!

• Yoshii

Är det verkligen SÅ fel att tycka att det är roligt att ha barn??

• zera
    Ankissen skrev 2010-03-18 21:06:14 följande:
    Ja, fast du och jag menar inte samma saker här riktigt. Jag menar att det kan vara en vinst i att kunna leva den typen av liv när man är vuxen och inte omyndig och beroende av föräldrarna. De flesta bor ju hemma tills de är 19 och får man då barn som 20-åring har man haft ett år när man varit självständig. Just det här att flytta till en ny stad för att plugga eller jobba och att tvingas söka nya vänner och ordna sig en ny tillvaro och inte vara beroende av gamla vänner eller sin familj tycker jag är ett stort steg mot vuxenhet.
    ja absolut... förstår precis hur du menar. Men för min del hann jag det iaf... Men det beror nog på att jag flyttade hemifrån tidigare än många andra. Flyttade till egen lägenhet ca 30 mil hemifrån när jag var 16. Så om jag bara jämför med mig själv så gjorde jag det du pratar om endå :D bodde i annan stad å pluggade, sen jobbade jag, träffade nytt folk osv. Så för min del hade jag 4 år på mig när jag lekte och lärde mig att ta ansvar för mig själv.

Men som sagt, rent generellt så flyttar man ju senare och då kan det ju även vara skönt att skaffa barn senare
Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?