• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • Sunset 79

finns både fördelar och nackdelar.Jag hade absolut väntat,det är så mycket man missar i ungdomstiden om man skaffar barn tidigt och de flesta av ens vänner har ju inte barn.Det är en otrolig omställning att få barn och jag tycker personligen att man ska leva livet innan man skaffar barn.Men vid 23 års ålder tycker jag inte är något problem.
    Skaffar du barn tidigt så får du ju fler år med dina barn och barnbarn.Du blir en ung pigg mormor:)

• My Girls

Kan tillägga att jag tycker man ska vänta till efter 20-strecket, men för dig ts, så sätt igång om du känner dig säker

If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Enna
    Mizca skrev 2010-03-19 09:21:29 följande:
    Du skriver väldigt bra!Det är roligt att läsa att du läser på universitetet även om du har barn, det bevisar bara att det går, att livet inte är slut när man får barnen oavsett ålder.
    (ovan skrivet till lilja86)

Jag är 27 år, inne på mitt fjärde universitetsår och har tre barn i åldrarna 1-6 år. Klart att allting GÅR men det betyder inte att det är en dans på rosor. Att plugga med tre barn tex, innebär inga stora summor så utöver heltidsstudier jobbar jag också.

Jag är ingen bitter gammal kärring (hm, nåja ) men det verkar ibland som att man tror att det är så underbart med barn att man inte kan vänta 5 elelr 10 år. Vi gör alla våra val i livet. Med facit i hand hade jag fått välja om, hade jag tagit läkarexamen, jobbat mååånga år, njutit av livet med min partner och sedan skaffat barnen Men då har vi haft och har ganska kämpigt med våra barn och det är sådant man inte vet innan man blir förälder.

• Enna
    Love3 skrev 2010-03-19 12:55:50 följande:
    Är det verkligen SÅ fel att tycka att det är roligt att ha barn??
    Här handlar det inte om rätt eller fel. Det finns inga givna svar. Alla här är bara en hop människor som har sina egna erfarenheter att berätta om. Ur alla dessa berättelser kan den som vill, TS kanske, dra slusater, se likheter och skillnader. Vad man sedan vill göra med den kunskap man fått om de andras upplevelser, är upp till en själv. Det kan vara berikande att få höra vad andra tycker, tänker och tror utan att någon för den skull behöver ha mer rätt än någon annan.

JAG personligen kommer att uppmuntra mina barn att utbilda sig, "leva livet" (och nej, det behöver inte bara handla om att festa, det kan lika gärna handla om ett intresse man har eller att få njuta av sin tillvaro, hitta sig själv och mogna) och att ha ett långt och stadigt förhållande innan de ens tänker på barn. Jag kommer att berätta hur fantastiska de var som barn, men också hur tufft och tungt det kan bli att vara förälder och vilka uppoffringar man måste göra.
    Sedan ska jag också finnas där för mina framtida barnbarn på ett sätt som jag själv hade önskat att någon fanns för mina barn, mig och min partner.
  • Superbia

Det beror ju på vad man värdesätter i livet. Jag känner snarare att mitt liv äntligen har börjat nu när jag fick barn. Visserligen räknas jag inte som en ung mamma, men ändå.

Morten & Vidar - mina underbara små kottar
  • Hedi

Valin: Tror du inte att det vore lika krävande att fa de tre barnen du har vid 30. Eller saknar du att du inte hunnit göra sa mkt andra grejer?

Alltsa jag var 24 när jag fick barn, da hade jag haft 5 ar efter gymnasiet att skoj pa. Jag har bott utomlands och bor fortfarande utomlands. Jag skulle vilja säga att det är rätt optimalt att fa barn mellan 25-30 men det är vad jag tycker.  Jag pluggar ocksa och jag tycker det funkar kanon. Vissa kanske har gatt en yrkesutbildning och jobbat sedan de var 19 de kanske vill skaffa barn vid 22. Det beror helt pa individen.

• Ljuvliig

Jag är 22 och ska ha mitt första nu i april och när min första är 20 är jag... 42..
    Livet kan börja då med det jag kanske känner att jag vill {#lang_emotions_laughing}

En nära vän till mig fick sitt första nu när hon fyllde 35 och visst har hon levt "livet" plggat rest festat (eller vad man nu tycker livet är till för) själv har jag alltid längtat efter egna barn och det är mitt liv  är till för!

Plugga, resa(kanske inte 6 mån i australien) och jobba kan man göra även om man har barn.

Mitt liv har precis börjat och vår bebis kommer i april..

Vad tycker du själv är att leva?
    Ingår barn i ditt nuvarande liv eller är det något du vill ha senare när du gjort allt du velat först?
    :)

• Yoshii

Precis, vi alla är olika & jag tror mera det handlar om hur man är som pesron.
    Jag förstår TS inlägg pga att är man ung så kan man få höra en & annan komentar så som skall du inte ut & festa av dig innan mm.

ööh nej jag har aldrig varit intresserad utav det, är 27år nu & känner fortfarande inte det "behovet" Jag har min familj & mina vänner & det är det som betyder mest för mig.
    Så är jag som person & alla är inte som jag.

Så nej livet tar inte slut för att man får barn.. för då är man död!

(skulle man skaffat barn då?)

• Enna
    Hedi skrev 2010-03-19 13:47:25 följande:
    Valin: Tror du inte att det vore lika krävande att fa de tre barnen du har vid 30. Eller saknar du att du inte hunnit göra sa mkt andra grejer?Alltsa jag var 24 när jag fick barn, da hade jag haft 5 ar efter gymnasiet att skoj pa. Jag har bott utomlands och bor fortfarande utomlands. Jag skulle vilja säga att det är rätt optimalt att fa barn mellan 25-30 men det är vad jag tycker.  Jag pluggar ocksa och jag tycker det funkar kanon. Vissa kanske har gatt en yrkesutbildning och jobbat sedan de var 19 de kanske vill skaffa barn vid 22. Det beror helt pa individen.
    Nej jag tror inte livet hade varit lika tufft. Jag hade hunnit utbilda mig, tjänat pengar, ordna med boende, jag hade hunnit rå om mig själv. Jag trodde nog inte då, när jag fick barn, att jag skulle "sakna" tiden mellan 20 och 30. Men det är ganska påtagligt nu, att det gör jag. Hade jag dessutom väntat så hade jag förmodligen resonerat annorlunda än jag gjorde vid 20. Jag har alltid varit väldigt mogen, men jag hade nog behövt få vara barnfri några år till. Detta tänker man kanske inte på när man är mitt uppe i sin längtan.

Klart att det kommer lätta när alla barn blir äldre. Men att säga att "tänk när barnen är si och så stora, då kan ni ju göra vad ni vill".. nja, då ska vi ju hålla efter dem, inte precis att man lämnar ett gäng tonåringar ensamma hemma och åker på en weekend
Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?