• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • grodanboll85

för mig varken slutade eller började livet när jag fick barn livet fick en annan vändning en positiv vändning. Fick barn när jag 21 skulle fylla 22 idag är dottern 3 å jag är snart färdig med min uska-utbildning å ska börja jobba levde loppan långt innan jag skaffa barn semster har jag varit på mkt i yngre dar å om man vill åka på semester nu så är de bara å ta med dottern så svårt är de inte. Är hellre en ung mamma faktiskt. Min egen mamma var 19 när hon fick mig å 24 när hon fick min syster. Som min mamma säger man har mkt roligare när man blir äldre än man hade när man va yngre. Hon är fortfarande ung å kan göra precis va hon vill nu när vi barn är vuxna. Festa å så kan man fortfarande göra när man blir äldre å ens barn blir stora nog å ta hand om sig själva

• Lincon

Jag är väl inte jätteung, var 21 när sonen föddes, men jag ser det positiva. Nu jobbar jag stenhårt för toppbetyg på gymnasienivå så att jag kan komma in på ett bra program på ett bra universitet. Hade jag inte fått barn hade jag aldrig värdesatt framtiden och en framtida karriär så här högt.
    Jag har rest och tänker inte sluta resa med vänner för att jag har en 3-åring! Min sambo och jag delar ju på ansvaret och vi har familj som ställer upp med barnpassning.

Men jag tänker ibland på när jag är 32, en riktigt snygg karriärskvinna som lever livet och få lyssna på alla andra kvinnor i samma ålder som gnäller om hur jobbigt det är med småbarn{#lang_emotions_djavulsk} medan jag kan göra riktiga resor (alltså inga blue village resor med bamseklubb....) och går ut och festar (då man kan festa på riktigt eftersom man har mycklet mer pengar att slänga på kläder och en utekväll!)

Jag är faktiskt glad att jag fick barn tidigt. Annars hade jag förmodligen jobbat på en besinmack eller inom handeln tills jag blev över 30 då jag vaknat upp utan utbildning och förmodligen aldrig kunnat få samma möjligheter till en riktigt bra ekonomisk grund.

(Hade jag fått barn sent eller aldrig så hade jag ju självklart sett det positiva från den synvinkeln.)

• Baloo81

Nej livet tar inte slit för man får barn tidigt. Jag fick mitt första barn när jag var 21 år. Då hade jag fast jobb ocvh jobbat ett par år och även en utbildning. Gå ut på krogen hade jag slutat med för det kändes som att det inte gav mig något längre. Jag har varit ute och rest när jag var yngre med min far så jag har sett världen.
    Nu är jag snart 29 år och jag har rest med min dotter, jag har även pluggat heltid. Jag har även varit med mina vänner. Så nej livet tar inte slut för man får barn tidigt. Man bestämmer själv hur man vill ha det.
    Man känner själv om man känner sig redo. Jag trodde att mitt ex var redo att skaffa barn, men när dottern kom så förändrades han. Och han är fortfarande ute och beter sig som han vore 15.
    Alla är vi olika helt enkelt.

• Mizca

Jag tror jag har fått med det mesta jag velat säga i denna diskussionen, men oj vad intressant det är att läsa era svar .. och jag kommer garanterat kommentera hos någon snart igen .. men så ni inte undrar om jag dragit mig ur.

Jag läser som sagt era inlägg, dom är intressanta. Så kul att man vågar säga vad man tycker utan att vara anonum ;)

• gnuttenn
    Bonanza skrev 2010-03-20 08:38:28 följande:
    Men ärligt talat! "Livet börjar först när man får barn"? Vad är det för larv? Det är ju lika illa att säga så som att säga att livet tar slut när man får barn. Det är bara du själv som har ansvar för att livet är värt att leva. Om man upplever att livet är värdelöst innan man har barn, eller att livet blir mycket sämre när man får barn, då bör man jobba på det problemet - för barn ska inte bära ansvaret för hur föräldrarna ser på sina liv.
    Jag påstod inte att jag va/är missnöjd med mitt liv och tycker att det är värdelöst. Det jag menar är att nu känns det som att meningen med livet börjar. Eller hur man nu väl ska förklara så att alla blir nöjda..
  • LillaVargen

När man får barn tidigt missar man ju de sk "ansvarslösa" åren som trots allt är lite roliga ;) De tonåriga egoåren kommer aldrig tillbaka. Hur man än vänder o vrider på det finns ingen mall som passar alla. När man blir mamma är man ju det livet ut. Vid 18 eller vid 40. Livet varken börjar eller tar slut när man får barn. Jag tror de flesta som avråder unga att skaffa barn gör det av ren välvilja. Att man önskar att de ska få uppleva livets ALLA faser. Att inte ha för bråttom genom livet :)

• Celoo
    gnuttenn skrev 2010-03-20 11:55:37 följande:
    Jag påstod inte att jag va/är missnöjd med mitt liv och tycker att det är värdelöst. Det jag menar är att nu känns det som att meningen med livet börjar. Eller hur man nu väl ska förklara så att alla blir nöjda..
    känner samma sak här, självklart hade man ett liv innan man fick barn med men man kan väl säga att man börjat se sitt liv i ett annat ljus och uppskatta det på ett annat sätt.
    så är det hursomhelst för mig och det kanske är bättre att säga att det haqr hänt en radikal förändring till skillnad från hur det såg innan och för mig i det positiva hållet.
  • paulisa
    Geiisha skrev 2010-03-19 10:32:18 följande:
    Jag kunde inte hållt med dig, TS, mer! DESSUTOM irriterar det mig något fruktansvärt att alla tar för givet att varenda förbannade 17, 18, 19 och 20 åring vill just "leva livet och festa". Jag är själv 91:a.. 18 år alltså... och jag har aldrig någonsin varit förtjust i det där med att parta var och varannan helg, supa, och springa ut och in med kompisar för jämnan. För alla är faktiskt inte såna! För mig så är att "leva livet"  att skaffa barn det är precis det jag längtar efter... Jag är inte intresserad av att festa och supa sönder mig, eller att vara ute och springa hela tiden bara för att jag är "ungdom" och ska "passa på". Nix! Ut och resa är det klart att jag vill, men vem säger att jag inte kan göra det med ett barn? Så kort sagt - det finns INGEN kommentar som jag avskyr mer än "skaffa inte barn förtidigt då förlorar du din ungdum. det är ju nuuu du ska ut och leeeva" (och vi vet alla vad som menas med "ut och leva")Vore trevligt om folk kunde "think outside the box" lite...
    Jag hör till dem som argumenterat för att INTE skaffa barn tidigt och att livet blir totalt förändrat när barnen kommer (se tidigare i tråden) men jag tycker ditt inlägg är jättebra! JAG vill ju resa, sova länge, gå på teater, gå ut och äta med min man och allt det där så självklart uppskattade jag mina 7 år med mannen innan min dotter kom. Men alla gillar ju inte samma saker som jag gör... Håller helt med dig: om man INTE vill gå ut och festa, resa etc utan vill leva småbarnsliv så är det så klart inga problem. Däremot  nämner ju TS att hon visst kommer att kunna gå ut och äta, gå på krogen och resa och DET tycker jag är lite naivt.
  • Mizca
    paulisa skrev 2010-03-20 12:13:57 följande:
    Jag hör till dem som argumenterat för att INTE skaffa barn tidigt och att livet blir totalt förändrat när barnen kommer (se tidigare i tråden) men jag tycker ditt inlägg är jättebra! JAG vill ju resa, sova länge, gå på teater, gå ut och äta med min man och allt det där så självklart uppskattade jag mina 7 år med mannen innan min dotter kom. Men alla gillar ju inte samma saker som jag gör... Håller helt med dig: om man INTE vill gå ut och festa, resa etc utan vill leva småbarnsliv så är det så klart inga problem. Däremot  nämner ju TS att hon visst kommer att kunna gå ut och äta, gå på krogen och resa och DET tycker jag är lite naivt.
    Vad är naivt i det då? Stämmer det inte att man kan gå ut o roa sig/resa även om man har barn ? Självklart förändras livet med barn och man blir fäst, det är omständigare att göra saker man vill när man har barn, det är självklart lättare att bara dra ut o festa en lördagskväll när man är utan barn. Man behöver inte planera in det flera dagar innan.. men det är ingen omöjlighet och det är det jag vill framföra.
  • paulisa
    Mizca skrev 2010-03-20 12:32:09 följande:
    Vad är naivt i det då? Stämmer det inte att man kan gå ut o roa sig/resa även om man har barn ? Självklart förändras livet med barn och man blir fäst, det är omständigare att göra saker man vill när man har barn, det är självklart lättare att bara dra ut o festa en lördagskväll när man är utan barn. Man behöver inte planera in det flera dagar innan.. men det är ingen omöjlighet och det är det jag vill framföra.
    Jag tolkade din text lite annorlunda. Visst gör man mycket även med småbarn. Min dotter är 1,5 år och vi har varit i Bulgarien med henne, min man och jag har varit ensamma i New York och ska till London själva nu i vår. Igår var jag på bio och restaurang... Livet med dottern är jättebra. Men kräver mycket planering, uppoffringar, snälla mor/farföräldrar och pengar!
Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?