• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Adni

Här gav vi upp matförsöket med att bara ge mat i knappen. 180 ml per mål blev för jobbigt och hon bara kräktes hela tiden. Nu började vi om från början och ger 100 ml 5 gånger per dag och sedan 500 ml i tarmen med pump på natten. Ja ja, bättre lycka nästa gång!

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2012-01-24 20:23:57 följande:
    Här gav vi upp matförsöket med att bara ge mat i knappen. 180 ml per mål blev för jobbigt och hon bara kräktes hela tiden. Nu började vi om från början och ger 100 ml 5 gånger per dag och sedan 500 ml i tarmen med pump på natten. Ja ja, bättre lycka nästa gång!
    Tufft för er Adni, men du vet ju vilka små steg man får ta och ibland bakåt. Ingen tröst, men jag tror ju att det kommer vända för lilla E också. 
    Här trillar det på som vanligt. är fortfarande lite i chock att kunna ha en liten kille på dagis i januari. Det var ju rena science fiction scenariot i fjol.
    Men vi får se hur länge det varar.
    Han äter urkasst vissa dagar och andra massor. Men det finns det ju tydligen fler barn som gör, "vanliga" barn. Det är ju bara att med honom får man oron tillbaka direkt och tror att det är början på en nedåtgående trend.
    Jag har sett lite på den engelska serien på TV4 om vuxna med ätstörningar.
    Och alla har de utsatts för något tidigt ät-trauma.
    Tjejen som bara kunde äta vitt bröd och pommes, hon lärde sig inte äta annat. Och han stackars killen som BARA ätit kakor sen han var 2 år. Som utbildat sig till kock för att han trodde att det kanske skulle hjälpa honom. HAN lärde sig ju faktiskt äta vanlig mat vid 26 års ålder,. Om du inte sett den, se den (finns nog på Play ett par dagar till). Den är bra. Även om våra barn har större trauman än dessa människor, så är det en del andra likheter.

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Adni

Vi sörjer inte så mycket att det inte funkade för nu har vi istället fått tillbaka vår glada, pigga tjej! Hon var ju helt slut av allt kräkande, bara en liten trasa stackarn.

• 060810

Adni: vad skönt att er tjej är tillbaka! :)

Jag har med fått tillbaka min tjej och idag åt hon 1 msk pasta och 5 små korvbitar!! Glädje i huset kan jag lova!! Hon äter bättre sen jag återgått till att sonda mer. Hon mår nog mycket bättre då.

• bdmc

PÅ onsdag den 1 feb ska vi träffa einar i lund och få veta när knappen ska sättas på sonen. hoppas det inte tar för lång tid!
    idag åt han en hel matsked gröt. det mesta han någonsin ätit via munnen. gud vad mysigt det var att mata honom och han gapa och log. då insåg jag hur mycket jag saknar att få mata honom.
    häromdagen var en kompis här med sin bebis och gav henne välling via munnen. åååhhh vad mysigt det såg ut. 
    då insåg jag att det faktikt är en stor sorg att inte kunna ge sitt barn mat via munnen. att inte få mysstunderna med nappflaskan och stunderna vid matbordet när man ger dom mat.
    här sköts ersättningen via en matpump in i sonden och ner i magen. inget mysigt med det. bara en massa trix och fix....
    just nu håller matpumpen på att reta gallfeber på oss. den piper för allt möjligt känns det som och inte går det att ha den ute när det är kallt...!!!      

• 060810

Bdmc: hälsa Einar från Jonalie! ;)
    Einar brukar inte låta någon vänta direkt inte min erfarenhet i a f. ;) har hört av andra med att han är snabb.

Hoppas allt går bra för er. Det är mys att ge mat via munnen så länge de vill ligga där. ;) sen har vi mer mys när hon får via knappen för då sitter hon i mitt knä. ;)

• Adni
    bdmc skrev 2012-01-27 20:36:31 följande:
    PÅ onsdag den 1 feb ska vi träffa einar i lund och få veta när knappen ska sättas på sonen. hoppas det inte tar för lång tid!

idag åt han en hel matsked gröt. det mesta han någonsin ätit via munnen. gud vad mysigt det var att mata honom och han gapa och log. då insåg jag hur mycket jag saknar att få mata honom.

häromdagen var en kompis här med sin bebis och gav henne välling via munnen. åååhhh vad mysigt det såg ut. 

då insåg jag att det faktikt är en stor sorg att inte kunna ge sitt barn mat via munnen. att inte få mysstunderna med nappflaskan och stunderna vid matbordet när man ger dom mat.

här sköts ersättningen via en matpump in i sonden och ner i magen. inget mysigt med det. bara en massa trix och fix....

just nu håller matpumpen på att reta gallfeber på oss. den piper för allt möjligt känns det som och inte går det att ha den ute när det är kallt...!!!      

Hoppas att allt går bra för er!

Pumpen funkar inte när det är kallt. Helt hopplöst tyvärr...
  • 060810

Vid vilken temperatur strular pumpen? Hur fasen löser man det när man är ute? :(

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!