• crijo

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...
    Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}

Klippte ut det som vi hade i tråden sen förut…
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3
  • crijo

Irma01: Då väljer du en super fin ort! Jag ska åka dit en vecka på semester i slutet av maj! {#lang_emotions_cool} 
    I Riga är det blandat när det gäller donatorer. Men jag har dock inte sett så många mörka människor.
    Lycka till med ditt val!

• Irma01

Låter härligt med semester...{#lang_emotions_sunny}

Ja, ska man ändå stanna 1 vecka för behandlingen kan man lika gärna göra det där och njuta lite av havet och solen förhoppningsvis...

De har redan svarat igen på mina frågor, så det känns väldigt bra och proffsigt. Få prata med maken och bestämma oss snart...!

Känns väldigt spännande och pirrigt!

Ha det gott!

• Rödhåriga tjejen
    Caribe skrev 2010-03-15 09:27:42 följande:
    ...
    Rödluvan kul att se dig på hugget här inne hur är det med dig vännen ? och tack för din gulliga komplimang
    ...
    Tack! {#lang_emotions_sunny}

Jo, jag har haft supermycket att göra på jobbet och inte hunnit kika in här så ofta som jag önskat. Det i kombination med att jag är och har varit väldigt trött... Förra fredagen visade det sig att mitt blodvärde sjunkigt och numera äter jag järnabletter. Så jag har faktiskt känt mig lite, lite piggare. Jag har även blivit bättre i andfåddheten - flåsar som en ångvält bara jag går korta sträckor. Även detta ett symtom på blodbristen.

Bebisen sparkar och i helgen kände min man sin första spark. Och jag har börjat våga känna glädje över att vara gravid! Härligt!
    Gravid i v 25 efter ÄD på AVA i Riga
  • Rödhåriga tjejen
    Irma01 skrev 2010-03-15 10:03:41 följande:
    Hej på er,Är ganska ny på forumet, ligger i kön för ÄD på KS, men maken och jag funderar på att göra ett försök utomlands under tiden. Några av er som har något att säga om Instituto Bernabeu i Alicante? Har varit i kontakt med dem, och de känns rätt så proffsiga.Vill bara veta om någon har använt dem och känner sig nöjd eller inte?Har kontaktat AVA i Riga också, har ni några kommentarer om dem?Tusen tack för tips och hjälp.Mvh,
    Hej!
    Vi har varit hos AVA i Riga och är väldigt nöjda med deras behandling. De kändes mycket seriösa och hade noggrann koll på våra personnummer, noga med att vi hade färska/giltiga provsvar på blodsmitta (HIV, mfl). Det gillade jag för då antar jag att de har samma koll på sina donatorer.
    De kommunicerar på lite halvdålig engelska, men det går att göra sig förstådd utan större problem. Jag har tyckt att det har varit bra att se till att man förstår behandlingen och medicindoser mm när man är där på första besöket. För det hände att äggkoordinatorn Nadia skrev fel ett par gånger.
    Första årets frysning av ev frysisar ingår i priset, men sen kostar det runt 300 euro/år.
    Det gick snabbt att få tid för behandling och donator.

Lycka till med dina funderingar!
    Gravid i v 25 efter ÄD på AVA i Riga
  • LoLiNi

Inte konstigt att det inte var någon action i tråden - den var stängd! ;)
    Bra initiativ, Crijo!

Alicante, kanske vore nåt! Min svärmor bor inte så långt därifrån delar av året! :)
    Skämt åsido, alla kliniker som har något mått av seriositet är nog lika bra. Man ska nog akta sig för att bara jämföra statistik mellan klinikerna rakt av! Olika teknik, olika antal behandlingar per år gör att det blir väldigt svårt att jämföra olika procentsatser.
    Tror man ska ta kontakt med de kliniker som man känner sig intresserad av och ställa lite frågor, kanske besöka ett fåtal och sedan bestämma sig för vad som är lämpligt!

Passar på att dra fram listan också:

VÄNTAR :
     {#lang_emotions_cheers}

Hoppaslina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75 34 år: 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Nidra: FET preliminärt v 14 2010 på Elite
    Låla67 41 år: 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland, MF v6-7. Nytt försök maj 2010.

Tytte 46 år, ÄD Barcelona i mars. 
    milou67, 43 år tidigare 6 ivf + 3 avbutna försök. varav 3 Danmark. Äd vart är frågan..?
    Inkan70 40år: 1:a äd EGV Riga 16/12-09, mf v11.Planerad RMC Malmö v20
    Bengalen, 36 år:
    Tidigare 7 IVF:er och 1 ÄD på AVA i Riga, väntar på FET

PÅ GÅNG : {#lang_emotions_laughing}

Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
    Esther123: 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12.
    Nasta: FET varen 2010
    Kramiiis: 29 år, 2 insem, 2 pergo, 5 IVF. 1 ÄD, 1 FET. FET nr 2 v3 2010 Ava Åbo
    Spiralling, 30 år. ET med 2 embryon hösten 2009, gravid men missfall. FET på gång i Mars.
    Crijo 40 år: 1:a ÄD, ET 13/11 2009 AVA Riga, 2 st 8 celliga. MF v6. FET 23/03 2010

RUVARE : {#lang_emotions_flower}

Sodkt 45 år. 3 Pergokurer, MF. 1 ÄD 27/4 2009 blev MF v. 12. FET nr 1. 9 sept 2009, negativt. FET nr 2. 10 mars 2010. AVA Tammerfors

GRAVIDA: {#lang_emotions_gravid}

annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
    ZXZX 47 år: 5:e ÄD, FET 12/11, en 8- och ett 4-celligt! Ett av dem fäste! Alla behandlingar på AVA Tammerfors. BF 100801
    Caribe 42 år: 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD testade + 16/6, blev MA i vecka 13, FET 8/12

FÅTT BARN: {#lang_emotions_baby}

amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    ÄlvanAlva: v 35, 1:a ÄD AVA Åbo, flicka 2,4 kg 46 cm, akut kejsarsnitt juli 09.   
    Förväntan: v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm
    MoJ: v 35, pojke född okt 2009 3 kg, 48 cm (2:a ÄD AVA Åbo)
    Wilja: v 38, pojke född 091027 3,3 kg och 51 cm (1:a ÄD AVA Peter)
    Grynet: bf 091113, pojke född 091115, kejsasnitt, 3,2 kg, 50 cm. Brno
    Bette: bf 091206, pojke född 091201, kejsarsnitt, vikt 3950, längd 53 cm. AVA Riga
    Odette: 2:a ÄD AVA P, v 42+2, flicka 091217, akut kejsarsnitt 4,2 kg, 52 cm
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Pojke 100202 2860 gram 49 cm (vecka 35+1) akut kejsarsnitt (under lugna förhållanden då förlossningen
    Hinos: BF 100410, änglapojke Valdemar 100225, flicka Signe 100228, vecka 34+0, 2910 g, 48 cm

• sodkt

Caribe,, Jo, vi vet ju, man vill ju s¨gärna känna lite, eller mycket, för då är de ju en chans att det är som man vill! Nu känner man efter hela tiden och far upp och ner i humöret, så mycket står på spel..

Har för stunden svårt att börja om från ruta 1, med ny klinik, donator och alla dj.. långresor,, tänk om man Bara kunde ta båten över sundet osv.. Nä, vore dumt att klaga, kanske..

Crijo.. Tack!

Rödluvan, oj, vad tiden går du är ju redan en bra bit på väg! Hoppas du får upp orken nu.

• crijo

Rödluvan: Woaw, du är ju i v25!!! Tiden går så fort. När du skriver, upptäcker jag ännu ett fel som koordinatorn har gjort: hon sa att fryssning av embryo gäller för 10 år i priset av färsk försöket. {#lang_emotions_undecided} Det verkar som hon har svårt med siffror eller tangentbordet...

Du är inte på listan.

Låla: Du har helt rätt när det gäller statistik. Jag såg på AVA Riga hemsidan att dem skriver om procentsats efter positiv hcg prov. nåväl...även jag har plussat. När jag tänker på resultat, tänker jag på hur många som hänger här i trådarna som har fått eller är pg att få sina bebisar. Men även det kan vara tillfällighet, en tränd här på FL, osv.

Sodkt: Du kommer att lyckas nu!{#lang_emotions_smile} Jag förstår att du har svårt att tänka på en ny ruta. Du har ingen anledning att göra det nu.

I mitt fall: "Att ha tur" brukar inte hänga ihop med mig. Allt jag har åstadkommit är pgav jag ger inte upp, utan kämpar för vad jag vill ha.
    Därför tror jag inte att jag lyckas nu med FET. Allt verkar hänga i "att ha tur". Jag skulle vara nöjd om jag inte får någon sjukdom i stället...
    Så, jag har redan nu börjat titta efter en annan klinik (ska vi göra flera försök är AVA för dyrt helt enkelt).  Jag har tom sagt till maken att stanna hemma denna ggn, ingen idé att följa med. 

Otroligt vad hormonerna påverkar humöret. Igår var jag posittiv inställd, idag är inte.

• sodkt

Crijo.. he he,, Upp och ner av dessa förb... hormoner är väl nästan värst med denna behandling. Vid mina två första behandlingar mådde jag shit, hormonerna riktigt spelade mig ett spratt, negativt. Första gången tänkte jag aldrig mer, men så fortsätter man, gång efter gång!

Jag är nog lite less på ruvningen nu, vill ju så gärna flyga hem till maken med ett pluss i bagaget! Det är ju roligare än att komma hem med ett minus! För annars blir nog  samtalsämnet genast, Vad gör vi nu? När är du ledig så du kan leverera din dos någonstans i Europa,, bla bla.

Kom igen nu Crijo! Vi ska vara positiva nu!

• Caribe
    Låla känner igen mig i tankarna om att man inte har tur utan allt man har, har man fått kämpa för, tro mig så har det varit hela mitt liv ända sen min födsel och jag brukar tom skämta med min man att med min tur så vet vi ju att det inte händer...
    Och med tanke på mitt första ÄD försök där det inte ens blev några ägg att föra tillbaka så tänkte jag att tom med ÄD har jag maximal otur, har knappt hört om ngn som inte fått några ägg att föra tillbaka?

MEN sen blev jag gravid när vi fick en ny bra donator, men det blev Ma i vecka 13 ohc jag var övertygad om att oturen fortsätter följa mig, men sen blev jag gravid igen på FET och jag inser nu att det inte har med tur att göra den här gången, det har att göra med riktigt bra embryon och eftersom du blev gravid på första försöket så finns det MYCKET GODA CHANSER att du blir gravid igen på ditt FET, det är iallafall jag övertygad om
  • Caribe

Förlåt mitt inlägg om att ha tur var ju menat som ett svar till Crijo, sorry skrev fel!!!

Rödluvan åh vad underbart att bebis sparkar och ännu mer fantastiskt att din man fått känna den första sparken nu måste det ju kännas verkligt och på riktigt? Längtar tills det händer mig!

Sodkt om du visste hur jag hoppas på att du får resa hem med ett plus i bagaget.... jag hoppas såååå...

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3