• crijo

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...
    Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}

Klippte ut det som vi hade i tråden sen förut…
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3
  • crijo

Ni är underbara!

Caribe: du har nog rätt. Som tur det är brukar jag inte ta något beslut när jag är så...Bara ventilerar mina känslor, sedan mår jag bättre. Kalla fötter!

Jag har jobbat hemmifrån en del dem sista veckorna. Lyxigt! Men det gör att jag kan inte låta bli att söka på olika förskningspapper om assiterad reproduktion. Rätt dumt egentligen! Jag blir inte lugnare av det jag läser, utan får ännu flera obesvarade frågor.

• Irma01

Hej,

Det här med tur känner jag verkligen igen... Samtidigt så har jag alltid haft dåligt samvete då jag vet att det finns dem som har det bra mycket värre än jag.
    Men ändå...Lite synd får man tycka om sig själv innan man ställer sig upp igen och kämpar!!
    Försöker ofta tänka på allt positivt jag har i mitt liv: en underbar man, en fantastisk familj, underbara vänner, världens bästa hund osv.. Så, what att jag var mobbad i skolan, att jag fick cancerbesked när alla andra fick graviditets besked, att jag lyckades bli dessutom den på tio som blir steril av behandlingen också, att jag kan få återfall. Det har gjort mig till den jag är idag. Även om jag ibland har god lust att skrika att allt detta är så j**** orättvist så inser jag samtidigt att det har gett mig en inre styrka som inte alla har. Och det är den som ger mig kraften att fortsätta kämpa.

Och jag förstår att de flesta av oss här känner en sådan kraft {#lang_emotions_sunny}, och den lyser igenom mycket.

Tänk på den när allt känns mörk och tungt.

Kram till alla medsystrar

• Bette
    crijo skrev 2010-03-16 07:10:04 följande:
    Rödluvan: Woaw, du är ju i v25!!! Tiden går så fort. När du skriver, upptäcker jag ännu ett fel som koordinatorn har gjort: hon sa att fryssning av embryo gäller för 10 år i priset av färsk försöket.  Det verkar som hon har svårt med siffror eller tangentbordet... Du är inte på listan. Låla: Du har helt rätt när det gäller statistik. Jag såg på AVA Riga hemsidan att dem skriver om procentsats efter positiv hcg prov. nåväl...även jag har plussat. När jag tänker på resultat, tänker jag på hur många som hänger här i trådarna som har fått eller är pg att få sina bebisar. Men även det kan vara tillfällighet, en tränd här på FL, osv. Sodkt: Du kommer att lyckas nu! Jag förstår att du har svårt att tänka på en ny ruta. Du har ingen anledning att göra det nu. I mitt fall: "Att ha tur" brukar inte hänga ihop med mig. Allt jag har åstadkommit är pgav jag ger inte upp, utan kämpar för vad jag vill ha. Därför tror jag inte att jag lyckas nu med FET. Allt verkar hänga i "att ha tur". Jag skulle vara nöjd om jag inte får någon sjukdom i stället... Så, jag har redan nu börjat titta efter en annan klinik (ska vi göra flera försök är AVA för dyrt helt enkelt).  Jag har tom sagt till maken att stanna hemma denna ggn, ingen idé att följa med.  Otroligt vad hormonerna påverkar humöret. Igår var jag posittiv inställd, idag är inte.
    Jag vill bara skicka lite positiva vibbar till er alla och specially for you, för oss gick det vägen på andra försöket på AVA Riga, nu är sonen 15 veckor. Det kommer gå vägen för er. Vi gjorde vårt andra försök med ny donator för det blev inga embryon över efter första försöket.

Bette
  • Caribe

Irma - jag tror att om man forskade lite så är det väldigt många underbara människor i den här tråden som har varit med om mer än sin beskärda del av jobbiga saker här i livet, men som du oxå säger, tänk vilka starka människor vi har blivit, ödmjuka inför livet och med en stor portion empati och tacksamhet för de gåvor vi faktiskt fått brukar tänka så ibland, att tänk den människa jag har blivit av att ha fått kämpa så med olika saker i livet och känner stolthet faktiskt

Och som du säger det finns ju hela tiden dom som har det otroligt mkt värre än en själv! Det är nyttigt att tänka på det ibland så att man uppskattar det man faktiskt har!

Sen är det så skönt att få ventilera här när man tycker synd om sig själv och är nere, såsom man naturligtvis gör i sina svackor, man är ju mänsklig även om man är stark! och vad kan vara bättre då än att få råd av andra starka tjejer

• Bette
    Irma01 skrev 2010-03-16 09:41:30 följande:
    Hej, Det här med tur känner jag verkligen igen... Samtidigt så har jag alltid haft dåligt samvete då jag vet att det finns dem som har det bra mycket värre än jag. Men ändå...Lite synd får man tycka om sig själv innan man ställer sig upp igen och kämpar!! Försöker ofta tänka på allt positivt jag har i mitt liv: en underbar man, en fantastisk familj, underbara vänner, världens bästa hund osv.. Så, what att jag var mobbad i skolan, att jag fick cancerbesked när alla andra fick graviditets besked, att jag lyckades bli dessutom den på tio som blir steril av behandlingen också, att jag kan få återfall. Det har gjort mig till den jag är idag. Även om jag ibland har god lust att skrika att allt detta är så j**** orättvist så inser jag samtidigt att det har gett mig en inre styrka som inte alla har. Och det är den som ger mig kraften att fortsätta kämpa. Och jag förstår att de flesta av oss här känner en sådan kraft , och den lyser igenom mycket. Tänk på den när allt känns mörk och tungt. Kram till alla medsystrar
    Vad du har gått igenom mycket. Jo jag känner igen det där, att man blir otroligt stark som person. Alla vi har ju vårt i bagaget om man säger så. Det handlar om att aldrig ge upp och dessutom på något sätt se allt på ett positivt sätt, även det mest jobbiga, för det finns inget negativt som inte har något positivt med sig i slutändan.

Bette
  • Rödhåriga tjejen

Här kommer lite peppning till alla som vill ha:

Någon gång är det DIN tur att ha TUR.

Och som skrivits i tidigare inlägg: Tänk vilken styrka vi fått och hur mycket vi lärt oss om oss själva under den här resan. Och fortfarande lär oss. Det kommer vi ha med oss resten av livet och ha nytta av i framtiden.

Jag håller tummarna för er allihop.

Kram på er!

• crijo

Nu blev jag tårögd! J---a hormoner! Förra ggn mådde jag mycket värre fysiskt, men jag var inte så känslomässig. Jag var positivinställd hela tiden. Eh, det går nog över.

Irma: man brukar ta för givet hälsan och fertiliteten, eller hur? Det är först när man själv eller någon i vår närhet som vi bryr oss om drabbas när vi börjar ändra inställning. Det är min uppfattning.
    Jag var i alla fall en som tog för givet att jag kan plannera när jag ska få barn. Sedan, orättviss eller inte, är vi här och gör bäst av situationen.

Bette: Ska du inte lägga ut en foto med lill Christian? På din sidan...

• Rödhåriga tjejen
    crijo skrev 2010-03-16 07:10:04 följande:
    Rödluvan: Woaw, du är ju i v25!!! Tiden går så fort. När du skriver, upptäcker jag ännu ett fel som koordinatorn har gjort: hon sa att fryssning av embryo gäller för 10 år i priset av färsk försöket.  Det verkar som hon har svårt med siffror eller tangentbordet...Du är inte på listan.
    ...
    Ja, så sa hon till oss först också, dvs "freezing is included", men när vi frågade om det gällde alla åren embryona får vara frysta så kom det fram att det bara gällde första året. Sen fick man betala per år.
    Jag tror mycket av de konstiga svar man får beror på språkhinder.

Ett tips är att förklara varför man frågar (tex i mail), tex jag frågar detta för att min jag skall kunna be min svenska doktor skriva ut recept innan jag kommer till er. Då har jag alltid fått bättre svar. Då har jag ofta frågat något innan utan förklaring, tex vilka mediciner skall jag äta. Och fått till svar att det får du veta när du kommer hit. Men när jag då har skrivit tillbaka och upprepat frågan med förklaring så har jag alltså fått veta det jag velat. (Gäller AVA Riga.)

Jag var med på listan tidigare men har nog försvunnit någon gång när den uppdaterats. Sen har jag inte vågat skriva upp mig igen... Ja, ni vet hur man kan hålla på.. Vi får sen när jag tar mod till mig och lägger upp mig igen.
  • ZXC

Tack Crio för nya tråden!
    Skriver dock inte lika mycket här som jag läser...
    Och när det gäller otur så har även jag fått min beskärda del. Orkar inte gå in på vad, men ibland blir man impad över sig själv när man tänker tillbaka över att man orkar gå vidare!
    Men jag lyckades på 5:e försöket! Jag är gravid efter FET och fortfarande förvånad över det. Det känns nästan som om jag skriver om någon annan när jag skriver att jag nu kommit till 21:a veckan!!!..
    Oturen ska få segra, kämpa istället! Och jag håller helt med om att det finns inget negativt som inte för något positivt med sig!!!

Kram
    ZXZX

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3