• crijo

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...
    Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}

Klippte ut det som vi hade i tråden sen förut…
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3
  • Bette

Hej Låla,

Det är nog språket som är det svåra för honom, han menade säkert inte så när du ifrågasatte, sedan vill han säkert inte medge att han är sämre på engelska än vad du är. Det kommer att ordna sig ska du se.

Bette

• LoLiNi

Hej alla! Tack för allt stöd. Det är lugnt jag har gjort lite egen research och bestämt mig att bara göra som han säger. Avtalet har inga klausuler som täcker trygghet med läkarens ordinationer! Take it or leave it! :)

Men han tog absolut mina ifrågasättanden personligt! :)
    Måste ibland bara gå ifrån mejlen och göra något annat och samtidigt påminna mig om att detta är en del av forna Sovjetunionen och att dr Söritsa definitivt är stöpt i den formen - men han har även varit i USA så hans kunskaper är det definitivt inget fel på. Önskar bara ett paradigmskifte i hur man hanterar klienter/patienter i dagens läge.

Lycka till med vul på måndag, Nidra!

Kram
    Låla

• Emmylou
    ÄlvanAlva skrev 2010-03-17 11:40:50 följande:
    Emmylou: Vi har också varit i Åbo - och efter första ÄD, har vi nu en dotter på 8 månader samt 7 eskimåer. Vi har varit supernöjda med den kvinnliga läkaren & övrig personal där. All kontakt har löpt otroligt smidigt!Jag har tidigare vid IVF haft problem att få slemhinnan att växa till, varför hon direkt rekommenderade plåster + tablett av östrogen - vilket fungerade utmärkt. Skönt att få tala igenom allt i lugn & ro vid första besöket o att det man sa verkligen gjorde att de tänkte efter o tog beslut utifrån det. Matchningen har varit perfekt - dottern liknar på pricken tidigare barn, som är "helt genetiskt våra". Tyvärr ser man inte på blodgrupp.Det har betytt mycket för oss att inte vara ett nummer på löpande band, utan att vi har känt att man verkligen varit intresserade av att vi skall lyckas få ett efterlängtat barn!Lycka till med sista försöket - om det inte lyckas är AVA Åbo ett bra val!
    Tack för ditt svar. Härligt att höra! Grattis till dottern! Vår son är lika gammal
  • Nidra

Låla:
    Jag skriver medvetet på en enklare engelska till dr Sõritsa. Jag har märkt att det fungerar bättre då. Inte för krångliga ord eller för långa meningar, då fungerar det bra.

Du gör rätt som bara försöker "följa med" i det som händer. Det går inte att styra och man vet aldrig hur det blir. Jag tror man inte ska vara för involverad heller, bara på ett hälsosamt sätt. Det kan vara svårt att hitta balansen ibland. Önskar dig all lycka till!

• milou67

hej tjejer, tack för era inlägg svara på alla på en gång;), I kiev på Isida kliniken behöver man inget visum. Man får veta 2 veckor innan man skall komma vilket exakt datum och man behöver bara stanna 5 dagar.Men dom kräver grymt många olika tester först, tex prov från slem i slidan..hm, om jag förstått rätt. Har ni gjort det? där och på sypern kostar det bara 4000 euro. Vad jag förstår kostar det ca 7000 euro i riga. Har jag rätt? jag tycker det isådanafall är för dyrt för vi har inte dom pengarna. till kiev kostar det 1500 kr per person att flyga tur o retur och hotell ca 250 kr per natt.  bette: gjorde du FET när du bara var där över dagen?

• villsågärna38
    milou67 skrev 2010-03-17 19:58:31 följande:
    hej tjejer, tack för era inlägg svara på alla på en gång;), I kiev på Isida kliniken behöver man inget visum. Man får veta 2 veckor innan man skall komma vilket exakt datum och man behöver bara stanna 5 dagar.Men dom kräver grymt många olika tester först, tex prov från slem i slidan..hm, om jag förstått rätt. Har ni gjort det? där och på sypern kostar det bara 4000 euro. Vad jag förstår kostar det ca 7000 euro i riga. Har jag rätt? jag tycker det isådanafall är för dyrt för vi har inte dom pengarna. till kiev kostar det 1500 kr per person att flyga tur o retur och hotell ca 250 kr per natt.  bette: gjorde du FET när du bara var där över dagen?
    En liten fråga bara, hur kan du få veta två veckor innan? Äggplockningen är ju ofta två till fyra dagar innan återförandet om man gör färskförsök och det går ju inte att veta på dagen när ÄP blir av. Är det därför ni ska vara där fem dagar, för att ha marginaler? Ska din make lämna spemaprov som fryses ned eller ska han lämna vid ÄP? Upplägget verkar ganska olikt övriga kliniker, därför jag frågar Kram
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • Rödhåriga tjejen
    LoLiNi skrev 2010-03-16 22:25:31 följande:
    Rödluvan: jo det är trist men allt jag kan göra nu är att vänta på den j-la tant röd igen - borde komma snart. Då ska jag börja med östrogen 2 mg x 3/dag. Sen får jag besked om vad jag ska göra härnäst…Försökte förklara att jag behöver ha lite ledtid för att boka undersökningstider hos min gyn, men det hjälpte inte. Men, men…//Låla
    Jag håller tummarna för att allt går bra. Hoppas du istället kan prata med din gyn här och förklara läget - är det en schysst gyn går han/hon säkert med på att du kan få komma till honom/henne med kort varsel. Så kan du känna dig trygg med den biten i alla fall.

Rödluvan
  • sodkt
    Låla,, Jag blir så ledsen att behöva läsa om vad du varit med om.. Man ska banne mig int behöva utstå detta! Man har rätt att ställa krav, man har rätt att få en vettig dialog med förklaringar.

Jag har också fått känslan att när man är en engagerad patient/client kan det bli helt fel,, man ska följa "vattnet med ån", vilket inte ligger i min natur, om man anser att man har sunda och självklara frg. osv...

Jag beundrar dig att du också orkar med denna kampen med läkaren, det är ju nog ändå. Men degt är nog efter återkommande och fleråriga relationer med en klinik som man vet vad de går för och inte,,,

När jag började vid AVA Tammerfors, frågade jag om medicineringen, om jag kunde få prednisolon. Då fick jag svaret, att det inte fanns några vetenskapliga belägg att det var positivt, vid insättningen av embryot.. Nu erbjuder AVA Tammerfors medicinen, så självklart frågade jag på vilka rön man vilar sin förändring i behandlingsplanen,,

Svaret blev,, vi har inga vetenskapliga belägg, men vi har egna erfarenheter som styrker att det är värt att prova...Självklart funderar jag på om det är patienterna/klienterna som tryckt på detta, vilket i sin tur betyder att om jag får de medicienr jag vill ha, så är jag också mer nöjd med kliniken... bla bla..

Låla.. Sänder dig en varm kram och hoppas det ska bli bra nu och gå er väg! Det är er tur nu!!!

Ang. min ruvning, det är dag 8,, känner lite dragning i underlivet, som jag gjort tidigare både vid plus och minus resultat sedan tidigare.. Det suger nu,, jag vill ju gärna resa hem till maken med ett pluss i bagaget!

• Nöjder

Hej!
    1a försöket med ÄD på Island resulterade i noll graviditet, just som mina 9 tidigare försök med egna ägg. Har kvar i frysen och kommer förska en gång till. Så ledsamt även med andras förväntingar. Min mans mamma som frågar om jag slapnar av, min mans son som berättat för sin kompis att han kanske ska få ett syskon (han har längtat så länge, har fyler snart 14). Familen som hjälpt till med pengar, lagt massa sparpengar och avsått från saker. Själv har jag säkert lagt 100 000. Någon skrev om en klinik i usa där man får tillbaka pengarna om man ej lyckas, det låter ju bra, vet någon vilken klinik det är?
    Lycka till och kram på er alla!

• inkan70

Hej

Milou, som sagt har du Kollat EGV i Riga vi betalade 4900 euro frysning av ägg kostar 10 euro per månad. Läkaren Maris pratar bra engelska och vad jag har hört har många blivit gravida där. Jag blev gravid vid första försöket men fick tyvärr sent missfall.
    Ni kan antingen flyga med Ryanair eller Sas och även ta båt över.
    Man kan hitta billiga hotell från 200 sek, vi bodde på ett lyxigt hotell för 500 sek natten.

Sodkt jag håller alla tummar och tår, hur länge blir du kvar i Sverige?

Hoppas Lina har du provat akupunktur vid någon av din behandling? Det kanske kan fungera.

Nidra hoppas allt ser bra ut på UL i dag.

Alla andra ha det bra!

Kramar Inkan

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3