• crijo

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...
    Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}

Klippte ut det som vi hade i tråden sen förut…
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3
  • LoLiNi

Hormigita: Ja du måste ändå stå i kö, fast kanske inte lika länge, handlar nog om månader inte år iaf. Sedan kan man om man tar med sig en egen donator göra en korsdonation, dvs donatorn som du tar med till kliniken kanske inte blir din, t ex om personen du tar med inte är lik dig utseendemässigt, men då får du nog ändå vänta på en donator som är lik dig. För oss var det allra största hindret åldersgränsen, har du passerat 39 så är du inte längre välkommen till de svenska klinikerna.
    Det är bara universitetssjukhusen och en klinik i Umeå (via universitetssjukhuset där) som har rätt att göra ÄD i Sverige. Därav begränsningarna. Behovet överstiger helt enkelt tillgången på donatorer.

Här finns en lista: www.villhabarn.com/aggsve.html

villhabarn.com finns även en hel del annan info - vissa artiklar är dock ganska gamla så se upp med det.

Kram
    Låla

• crijo

Hormigita: man måste ta många tester på donatorn. Det tar ett halft år minst för att få sin donator godkänd.

Tjejer, herregud, har ni ALLA gjort akupunktur????? Är det någon som har lyckas utan?
    Jag vet att ni har rätt, men det är helt ologiskt rädsla. Jag är inte en rädd person i övrigt. Det är inte så att jag är rädd för smärtan eller att jag blöder, utan jag tycker att det är otäckt att ligga där med massa nålar i mig. Jag vågar flyga fallskärm, ballong, hoppa bungy-jumping etc, men nålar brrrr.....

Inkan70: Jag höll oxå på att svimma vid äggledarundersökningen. De avbrött efter ett tag pga jag fick blodtrycksfall.
    Det med att det står att "det kan göra lite ont" tror jag inte längre på.
    En ggn gick jag med på att göra en skrappning med lokalbedövning. Det var nästan traumatiskt!!! Man får ju vissa smärtstillande samt lokalbedövning, med det gjorde så ont ändå!!! Dessutom kände jag allt läkaren gjorde!!!! Vissa har inget problem. Vi är olika.

• ZXC

Grattis till {#lang_emotions_plus} Fliix!!!!

Akupunktur är toppen! Jag gick ca 7 månader innan mitt sista FET i Sverige och när jag kom t AVA Tammerfors så hade de fixat en akupunktör som behandlade mig precis innan och efter insättningen. Jag tror absolut att det hade inverkan på att jag nu är i vecka 21!

Kram
    ZXZX

• milou67

jag gjorde akupunktur under mina Ivf försök, dom försöken jag gjorde akupunktur under blev alltid mina resultat mkt bättre. Fler ägg och bättre kvalitet. akupunktur ökar blodcirkulationen i kroppen vilket är bra. Min akupunktur som ligger på tulegatan i stockhlm så är akupunktören kinesisk, hon är enormt skicklig och nålarna känns knappt. Jag var alltid så avslappnad och kännde mig lugn när jag gick därifrån. Kan vara bra då vi i denna karusell hela tiden är så stressade och oroliga.
    Jag Har nu skrivit till Egv i Riga. Vill gärna att dom svara idag för jag har fått en gyn tid på måndag. Min gyn vill veta vilka tester som skall tas så jag hoppas jag hittar dem på derar hemsida. Jag ställde frågan förut till er, men fick inga svar. Har någon gjort sådan där slem test? det står på många kliniker att man skall ta något sekret från slidan? kram på er

• Bette
    fliix skrev 2010-03-18 20:50:00 följande:
    Hej! Har varit både på Elite i Estland och på EGV i Riga. Kan varmt rekomendera EGV i Riga. Har nyss  gjort embryodonation med frysta embryo där. Fick mitt livs första pluss i måndags! Kan inte förstå att det är sant.
    Stort grattis till plus, vad härligt. Njut nu av graviditeten.

Kram

Bette
  • sodkt

Flix, Grattis! Åh, va härligt!

Jag har inte gjort akupunktur, men inför detta et, är ruvare numera, har jag gått på akupressur och bindväsmassaage varje vecka i syfte och tro att det ska förbättra min blodcirlukation och därmed kanske min slemhinna skulle vilja feta till sig!

Om det nu hjälpet till ett plus nästa vecka, står ju oskrivet än, men jag har hursomhelst mått bra av behandlingarna!

Lämnar vintriga Sverige idag för att återförenas med maken i Asien, vill vara med honom när det ska testas.. Därefter får vi se om det blir omtag med ny klinik, pga. ålderskäl elelr om vi får acceptera ett fortsatt liv tillsammans utan barn.

Hursomhelst, har jag min byskola och mina elever har skolavslutning den 27 mars, 67 elever, det är tur att man har dem så man lättare kan gå vidare,,

Men fortsatt finns postiva tanker trots att jag inte känner av ruvningen, trots dag 10.

• Hinos

Igår drog Signe ur sin sond och sen dess har hon bara ammat och ändå fått i sig vad hon behöver!! Äntligen börjar det släppa... nu ska vi bara amma i ett dygn utan att väga henne och sen ska vi se hur mycket hon väger imorgon och hur mycket hon får i sig...
    Så nu börjar vi närma oss hemgång - äntligen {#lang_emotions_heart}

Den här tråden hade jag missat... får läsa igen senare idag...

• crijo

sodkt: Trevlig resa! Vad spännande det låter! Var i Asien ska du? Och det kanske går vägen nu!!!

Jag antar att om jag skulle veta att det är akupunktur allt hänger på, skulle jag ta mig i kragen och göra det. Denna ggn är för sent- jag åker på måndag.
    Dessutom tror jag inte på den här FET, så jag skulle inte klara av det.

Jag måste be alla om ursäkt om min negativism! Jag borde ha väntat lite till med FET och inte köra igång när min "magkänsla sa emot". Men nu är det som det är...

• LoLiNi

Så där - nu har jag beställt tid hos min akupunktör på Barnhusgatan! Tack för påminnelsen, crijo! ;)
    Du, lycka till iaf! Vem vet - ibland sätter vi själva upp hinder!
    T o m min akupunktör brukade säga att man ska tänka positivt och uppamma bilder av sig själv i huvudet som gravid! :)

Grattis o lycka till allihopa, samt pepp och kramar till alla som behöver!
    Låla

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3