Inlägg från: Rödhåriga tjejen |Visa alla inlägg
  • Rödhåriga tjejen

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

Caribe skrev 2010-03-15 09:27:42 följande:
    ...
    Rödluvan kul att se dig på hugget här inne hur är det med dig vännen ? och tack för din gulliga komplimang
    ...
    Tack! {#lang_emotions_sunny}

Jo, jag har haft supermycket att göra på jobbet och inte hunnit kika in här så ofta som jag önskat. Det i kombination med att jag är och har varit väldigt trött... Förra fredagen visade det sig att mitt blodvärde sjunkigt och numera äter jag järnabletter. Så jag har faktiskt känt mig lite, lite piggare. Jag har även blivit bättre i andfåddheten - flåsar som en ångvält bara jag går korta sträckor. Även detta ett symtom på blodbristen.

Bebisen sparkar och i helgen kände min man sin första spark. Och jag har börjat våga känna glädje över att vara gravid! Härligt!
    Gravid i v 25 efter ÄD på AVA i Riga
  • Rödhåriga tjejen
    Irma01 skrev 2010-03-15 10:03:41 följande:
    Hej på er,Är ganska ny på forumet, ligger i kön för ÄD på KS, men maken och jag funderar på att göra ett försök utomlands under tiden. Några av er som har något att säga om Instituto Bernabeu i Alicante? Har varit i kontakt med dem, och de känns rätt så proffsiga.Vill bara veta om någon har använt dem och känner sig nöjd eller inte?Har kontaktat AVA i Riga också, har ni några kommentarer om dem?Tusen tack för tips och hjälp.Mvh,
    Hej!
    Vi har varit hos AVA i Riga och är väldigt nöjda med deras behandling. De kändes mycket seriösa och hade noggrann koll på våra personnummer, noga med att vi hade färska/giltiga provsvar på blodsmitta (HIV, mfl). Det gillade jag för då antar jag att de har samma koll på sina donatorer.
    De kommunicerar på lite halvdålig engelska, men det går att göra sig förstådd utan större problem. Jag har tyckt att det har varit bra att se till att man förstår behandlingen och medicindoser mm när man är där på första besöket. För det hände att äggkoordinatorn Nadia skrev fel ett par gånger.
    Första årets frysning av ev frysisar ingår i priset, men sen kostar det runt 300 euro/år.
    Det gick snabbt att få tid för behandling och donator.

Lycka till med dina funderingar!
    Gravid i v 25 efter ÄD på AVA i Riga
  • Rödhåriga tjejen

Här kommer lite peppning till alla som vill ha:

Någon gång är det DIN tur att ha TUR.

Och som skrivits i tidigare inlägg: Tänk vilken styrka vi fått och hur mycket vi lärt oss om oss själva under den här resan. Och fortfarande lär oss. Det kommer vi ha med oss resten av livet och ha nytta av i framtiden.

Jag håller tummarna för er allihop.

Kram på er!

• Rödhåriga tjejen
    crijo skrev 2010-03-16 07:10:04 följande:
    Rödluvan: Woaw, du är ju i v25!!! Tiden går så fort. När du skriver, upptäcker jag ännu ett fel som koordinatorn har gjort: hon sa att fryssning av embryo gäller för 10 år i priset av färsk försöket.  Det verkar som hon har svårt med siffror eller tangentbordet...Du är inte på listan.
    ...
    Ja, så sa hon till oss först också, dvs "freezing is included", men när vi frågade om det gällde alla åren embryona får vara frysta så kom det fram att det bara gällde första året. Sen fick man betala per år.
    Jag tror mycket av de konstiga svar man får beror på språkhinder.

Ett tips är att förklara varför man frågar (tex i mail), tex jag frågar detta för att min jag skall kunna be min svenska doktor skriva ut recept innan jag kommer till er. Då har jag alltid fått bättre svar. Då har jag ofta frågat något innan utan förklaring, tex vilka mediciner skall jag äta. Och fått till svar att det får du veta när du kommer hit. Men när jag då har skrivit tillbaka och upprepat frågan med förklaring så har jag alltså fått veta det jag velat. (Gäller AVA Riga.)

Jag var med på listan tidigare men har nog försvunnit någon gång när den uppdaterats. Sen har jag inte vågat skriva upp mig igen... Ja, ni vet hur man kan hålla på.. Vi får sen när jag tar mod till mig och lägger upp mig igen.
  • Rödhåriga tjejen
    LoLiNi skrev 2010-03-16 22:25:31 följande:
    Rödluvan: jo det är trist men allt jag kan göra nu är att vänta på den j-la tant röd igen - borde komma snart. Då ska jag börja med östrogen 2 mg x 3/dag. Sen får jag besked om vad jag ska göra härnäst…Försökte förklara att jag behöver ha lite ledtid för att boka undersökningstider hos min gyn, men det hjälpte inte. Men, men…//Låla
    Jag håller tummarna för att allt går bra. Hoppas du istället kan prata med din gyn här och förklara läget - är det en schysst gyn går han/hon säkert med på att du kan få komma till honom/henne med kort varsel. Så kan du känna dig trygg med den biten i alla fall.

Rödluvan
  • Rödhåriga tjejen
    crijo skrev 2010-03-24 08:36:09 följande:
    Hej, tjejer!Nu är det gjort! Slemhinna 11,6 mm. Jag ruvar på 2 st embryo. Alla 3 har överlevd upptinningen och börjat dela på sig, men fått tillbaka dem bästa 2. Jag har fått trombyl oxå denna ggn och hon vill avvakta hur jag reagerar på den. Hon gav mig massa prover att ta i slutet av april. Kunde man inte göra det i förväg????Dock har jag fått ta bara 2 st 400mg vaggisar/dag (800mg). Någon som har erfarenhet av lägre doser?
    Hej Crijo!  Jag fick ta 2 st 400 mg vaggisar/dag precis som du. Hade också den kvinliga läkaren på AVA i Riga. Sen när jag tog mina blodprover för att se om jag var gravid (hCG och Progesteron) så höjde hon till tre vaggisar/dag.
    Det funkade fint för mig. Är nu gravid i v 27. Jag hoppas det funkar fint för dig med!

Kram Rödluvan
  • Rödhåriga tjejen

Wow, Caribe! Så det blir en liten kille för dig med.

Skönt att höra att allt står bra till trots blödningen.  Jag minns inte vilken vecka du är i, men jag minns att min gyn sa något i stil med att under den första trimestern var det inte ovanligt att man kunde få en liten blödning vid de tillfällen man skulle haft mens (om man inte varit gravid). Kanske var det en sån?

Min lilla kille sprattlar runt och häromdagen lärde han sig sitt första hyss: sparka mamma på revbenen... En mycket skum och inte helt angenäm känsla.

Ha det gott allihop! Jag tänker på er massor och önskar lycka till var än i processen ni är just nu.

Och Glad Påsk!

Kram, Rödluvan

• Rödhåriga tjejen
    Caribe skrev 2010-04-01 08:36:23 följande:
    Rödluvan - jag är ju låååångt gången och är i andra trimestern (skrattar) är i vecka 19 och går in i vecka 20 på lördag så halvvägs har jag kommit längtar dock tills jag är där du är och känner sparkar, har känt ngt diffust.. men än vågar jag inte säga att det är bebis...Låla jag känner mig smickrad att jag och din sambo får samma hälsning Nidra lycka till med slemhinnan idag och jag håller tummarna att dina frysisar är ena sega rackare!GLAD PÅSK ALLA  OCH VARMA KRAMAR
    Oj, vad tiden går... Så du är redan i vecka 20.
    Det är nog säkert bebis du känt - jag vågade inte heller säga att det var bebis då. Det första "bubblorna"/känslorna är väldigt lika att det bara bubblar i magen så det är ju inte lätt att känna skilnad.
    Sen efter jag känt första sparken tog det säkert 2 veckor innan jag kände fler och då på kvällen när jag lagt mig och låg och kände efter. Men sen blev de snabbt starkare och tydligare även på dagtid.

Crijo: ja, det är verkligen skönt med en livlig bebis. Barnmorskan sa på en av de senaste kontrollerna (när hon hörde hur aktiv han är) att "det där blir något att jaga!...

Glad Påsk på er alla!
  • Rödhåriga tjejen
    aneleh001 skrev 2010-04-15 16:14:32 följande:
    Fast "bara" 50% chans till bebis sa dom till oss på AVA i Riga. En fråga, har ni som varit med om ÄD tidigare varit hemma efter ET eller har ni jobbat som vanligt?
    Jag stannade hemma ca en vecka efteråt. Tog det lugnt, låg i soffan o läste, gick prommenad, undvek stress. Jag resonerade som så att det är under den tiden som embryot/embryona fäster. Och då ville jag göra vad jag kunde för att skapa så bra förutsättningar för det som möjligt. Detta var min egen teori och jag har ingen vetenskaplig grund för den. Men detta var det som kändes bäst för mig och jag ville inte anklaga mig själv efteråt för att jag jobbat hårdare än jag själv tyckt jag borde etc. Vilket jag vet att jag skulle haft lätt för att göra.

Rödluvan
    G
  • Rödhåriga tjejen
    LoLiNi skrev 2010-04-17 01:19:37 följande:
    Är i Madrid på en lillsemester innan cirkusen riktigt drar igång... Men nu ser det ut som om hela behandlingen kan vara i fara iaf om vi inte lyckas ta oss hem före måndag! :( Förbaskade j-la vulkanj-l! Nej - sprutan ska tas först på måndag, det föresvävade mig aldrig att plocka med den ens! vi ska ju komma hem tidigt på söndag eftermiddag! Nu får jag vara glad om vi kommer hem på måndag ens... Är asförbannad, nervös och försöker att hitta en lösning på ett "worst case scenario!" Låla
    Jag tänkte just på det igår - tur att vi inte hade tid för ET och skulle flyga till Riga nu. Och hoppades att detta inte skulle drabba någon av er andra här...

Gosh, vilken stressig sits du sitter i... Som Bette skrev, kanske finns det någon spansk klinik i närheten av där du är som kan låta dig köpa nya mediciner där??

Kan någon sätta en kork i den där vulkanen? (Fast då blir den väl skitförbannad och får ett utbrott som varar flera år... )
  • Rödhåriga tjejen
    omstart skrev 2010-05-05 11:30:54 följande:
    mår illa! blääääääääääääääbehöver pepp pepp pepp, ångestdag idag!kram kram kram
    Här kommer en massa pepp!

Jag har inte varit inne o läst på ett tag, men jag tolkar det som att du närmar dig test-dag med stormsteg.

Håller tummarna för dig!

Kram
    Rödluvan
    Gravid i v 33 efter ÄD på AVA i Riga
  • Rödhåriga tjejen
    ZXC skrev 2010-05-05 11:58:36 följande:
    Men söta du, det är ju bra om du mår illa!!! För tyvärr så gör ju många gravida det. Smällar man får ta så att säga...Alla dina symptom hittills låter lovande tycker jag!!!Jag mådde inte alls illa av alla medicinerna, men däremot när jag plussat...Alla verkar ju känna olika, men för mig gjorde alla hormoner mest att min stubin blev ganska kort... Stackars maken! Jag ansträngde mig verkligen för att inte vara dum, men jag hann inte med ibland då jag blev så irriterad på en millidels sekund...Pigglet mår nog bra tror jag, h*n sparkar och står i i alla fall! Och magen växer så det knakar. Jag satsar på "Barbamamma 2010" nu i sommar. Tror jag ska uppnå stadiet när man kan använda magen som ett bord inom ett par månader!KramZXZX
    Fick mig ett gott skratt angående Barbamamma 2010!

Kram
    Rödluvan
    Gravid i v 33 efter ÄD på AVA i Riga
  • Rödhåriga tjejen

Omstart: Jo, tack det är bra med mig. Det sparkas och står i i magen. Har varit på tillväxtultraljud i måndags och bebisen växer ordentligt. Var riktigt stor...
    Jag har börjat sätta mig in i förlossningen, varit på kurs i profylaxandning mm. Hoppas det skall hjälpa mig hantera smärtan. För visst har jag längtat efter barn i en massa år, men förlossningen har jag förträngt då. Jag är rädd att det skall göra outhärdligt ont. Men hellre det än att vara olycklig i barnlöshetsträsket.

Jag håller verkligen tummarna för er alla som kämpar här inne!! Och önskar er allt gott.

Kram Rödluvan

• Rödhåriga tjejen
    villsågärna38 skrev 2010-05-05 18:12:28 följande:
    Rödluvan: Gud va roligt att läsa om hur det går för dig, v.33 - wow!!! Stora kramar till dig
    Tack!   Jag håller tummarna för dig!!

Stora kramar tillbaka
    Rödluvan
  • Rödhåriga tjejen
    Gottisen skrev 2010-05-05 19:58:10 följande:
    Här händer det mycket ser jag. Läste ikapp lite då jag varit borta ett tag. Vi har fått våra prinsar. De föddes i v. 37+1 med planerat snitt. De vägde 2 855 gram och 2960 gram. Nu går man i totalt töcken. Både av lycka och utmattning ; )
    Stort grattis!!!

Kramar
    Rödluvan
  • Rödhåriga tjejen
    Hej alla!
    Hoppas jag hittade rätt lista att lägga till mig i. Jag har inte vågat göra det tidigare, men nu är han här - vårt mirakel. Vi fick vår pojke för snart tre veckor sedan och allt har gått bra.

Tack alla för allt stöd och hjälp!!

Jag önskar er alla lycka till!

Kram Rödluvan71

VÄNTAR :
     {#lang_emotions_cheers}
    Hoppaslina 43 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET+ 1ÄD. 2:a försöket på Island i juni
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75 34 år: 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Nidra: FET preliminärt v 14 2010 på Elite
    Tytte 46 år, ÄD Barcelona i mars. 
    milou67, 43 år tidigare 6 ivf + 3 avbutna försök. varav 3 Danmark. Äd EGV Riga.
    Bengalen, 36 år: Tidigare 7 IVF:er och 1 ÄD på AVA i Riga, väntar på FET

PÅ GÅNG : {#lang_emotions_laughing}
    Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
    Esther123: 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12.
    Nasta: FET varen 2010
    Kramiiis: 29 år, 2 insem, 2 pergo, 5 IVF. 1 ÄD, 1 FET. FET nr 2 v3 2010 Ava Åbo
    Sodkt 45 år. 3 Pergo, MF. 1 ÄD 27/4 2009 blev MF v. 12. FET nr 1. 9 sept 2009, negativt. FET nr 2. 10 mars 2010. AVA Tammerfors. 4:e ÄD, ET beräknad Juli/Aug

RUVARE : {#lang_emotions_flower}
    Inkan70 40år: 1:a äd EGV Riga 16/12-09, mf v11. 2-Planerad RMC Malmö v20-minus..
    3-FET Riga 8 juli 2 5 celliga ägg som förhoppningsvis stannar!

GRAVIDA: {#lang_emotions_gravid}
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    ZXZX 47 år: 5:e ÄD, FET 12/11, en 8- och ett 4-celligt! Ett av dem fäste! Alla behandlingar på AVA Tammerfors. BF 100801
    Caribe 42 år: 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD testade + 16/6, blev MA i vecka 13, FET 8/12
    Nilisen 38 år: Historik, 3 misslyckade ÄD. 1 lyckat på SU,  fick 2006 en pojke.
    17/2-2010 Gravid genom klinik på Cypern. 3 ägg inplanterade, ett av dem fäste!
    Liselotte, 48 år, väntar nu en baby efter andra ET hos AVA Riga den 26 april
    Låla67 42 år: 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland, MF v6-7. ET 20/05/2010 - väntar tvillingar - BF 7 februari.
    Förväntan, väntar en baby , (födde en i 2009)

FÅTT BARN: {#lang_emotions_baby}
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    ÄlvanAlva: v 35, 1:a ÄD AVA Åbo, flicka 2,4 kg 46 cm, akut kejsarsnitt juli 09.   
    Förväntan: v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm
    MoJ: v 35, pojke född okt 2009 3 kg, 48 cm (2:a ÄD AVA Åbo)
    Wilja: v 38, pojke född 091027 3,3 kg och 51 cm (1:a ÄD AVA Peter)
    Grynet: bf 091113, pojke född 091115, kejsasnitt, 3,2 kg, 50 cm. Brno
    Bette: bf 091206, pojke född 091201, kejsarsnitt, vikt 3950, längd 53 cm. AVA Riga
    Odette: 2:a ÄD AVA P, v 42+2, flicka 091217, akut kejsarsnitt 4,2 kg, 52 cm
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Pojke 100202 2860 gram 49 cm (vecka 35+1) akut kejsarsnitt (under lugna förhållanden då förlossningen
    Hinos: BF 100410, änglapojke Valdemar 100225, flicka Signe 100228, vecka 34+0, 2910 g, 48 cm
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09. 2 pojkar födda 27/4-10 v. 37+1, 2855g 49 cm, 2960 48 cm.
    Rödluvan71: Vår mirakel-pojke föddes 100706. 4,9kg 55cm (1:a ÄD AVA Riga, efter 8 års ofrivillig barnlöshet.)
  • Rödhåriga tjejen

Tack, tjejer!

Jo, allt gick bra. Blev igångsatt en vecka över tiden. Efter över trettio timmars värkarbete insåg man att det hela inte gick framåt i den takt det borde så det blev kejsarsnitt. Och det gick bra.
    Sen har jag ju varit rätt spak... men blir piggare varje dag som går.

Kram

• Rödhåriga tjejen

Tack alla!!

Och grattis Estra, ZXZX, Saknarknytte, och ev fler som också fått barn. Jag har inte orkat vara så aktiv i trådarna den senaste tiden så jag är inte uppdaterad.

Tänk att vi följt varandras kamp i över ett år nu. Det är verkligen bra att Familjeliv finns.

Kramar

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3