• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • lollisen

Jag har funderat på en massa saker som kan ha att göra med fobin här...

Är det fler som har typ som tvångstankar när det kommer till att tro "nu kommer jag att kräkas" eller liknande? Att  Det liksom uppstår en inre dialog/frågeställning emellanåt som triggar igång ångesten? Eller är det ångesten som triggar igång alla tankar?

Jag har funderat på om det inte är som så att det emellanåt börjar som en form av tvångstanke "tänk om jag insjuknar?" "tänk om jag behöver kräkas?" Etc... Så triggas ångesten och man utvecklar de fysiska symptomen, som man har extra svårt att särskilja då det ÄR en form av illamående som uppstår vid ångest...

Vad tror ni andra? Hur känner ni?

Försöker reda ut i vilken ände man ska börja nysta i för att lättare komma till bukt med mitt mående... *hmn*

Handlar det om ångest? Tvångstankar? Fysiska aspekter som skapar illamående? Är det enbart psykiskt? Fobi? Eller en salig blandning av alltihop?

*Förvirrad*

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • isis bianco
    lollisen skrev 2011-08-14 11:57:49 följande:
    Handlar det om ångest? Tvångstankar? Fysiska aspekter som skapar illamående? Är det enbart psykiskt? Fobi? Eller en salig blandning av alltihop?

*Förvirrad*
    I mitt fall så har jag i unga år haft mycket tvångstanakr och tvångshandlingar. ca fem år  senare hade jag fortfarande dessa tvång men fick även ångest/panikångest. Fobier har jag haft en del sen småbarnsåren. Har nog även ett svagare psyke än andra... känns så emellanåt, så i mitt fall kanske emtofobin beror på just en salig blandning! Obestämd
    bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • zasata
    lollisen skrev 2011-08-14 11:57:49 följande:
    Jag har funderat på en massa saker som kan ha att göra med fobin här...

Är det fler som har typ som tvångstankar när det kommer till att tro "nu kommer jag att kräkas" eller liknande? Att  Det liksom uppstår en inre dialog/frågeställning emellanåt som triggar igång ångesten? Eller är det ångesten som triggar igång alla tankar?

Jag har funderat på om det inte är som så att det emellanåt börjar som en form av tvångstanke "tänk om jag insjuknar?" "tänk om jag behöver kräkas?" Etc... Så triggas ångesten och man utvecklar de fysiska symptomen, som man har extra svårt att särskilja då det ÄR en form av illamående som uppstår vid ångest...

Vad tror ni andra? Hur känner ni?

Försöker reda ut i vilken ände man ska börja nysta i för att lättare komma till bukt med mitt mående... *hmn*

*Förvirrad*
    Jag har också funderat på det, vad det är man är "rädd" för, kräkandet ångesten osv.. Det är ju att inte veta och det är ju när man inte vet vet tankarna kommer igång för att försöka hitta svaret... Och jag tror att när vi inte tror vi tänker så tänker vi endå... tex kan jag komma på ibland gud vad skönt inte tänkt så mkt på fobin idag... och sen har jag ont i magen.. 
  • Lillave

Jag vet exakt vad som orsakat min fobi.

Som liten såg jag mamma ligga på golvet och spy i ett migränanfall. Vi var ensamma hemma och jag hade gråtande frågat om hon skulle dö nu.

Efter den händelsen vaknade jag i princip varje dag under hela barndomen och frågade om jag skulle kräka just idag?

Så fort jag känner minst lilla illamåendekänsla (och det är ofta eftersom jag har både magkatarr och IBS) så triggar det igång en enorm stress hos mig. Jag bygger upp en inte skräck och kan knappt fungera som människa. men jag måste säga att jag har blivit bättre på att försöka ignorera känslan. Jag mår så ofta illa och jag spyr ju faktiskt inte. Och så handlar det om kontroll, att jag inte själv kan bestämma.

• Gojtan

Har varit skräckslagen i natt!!! Har haft en väldigt konstig Mads ärta i kombination med unkenhet och illamående. Har tänkt lite på vad jag äter och hur mkt ett tag nu för att gå ner i vikt samt må bättre. Men jag kunde inte låta bli kaffet, trots att jag pga magkatarr inte druckit det på tre veckor. Detta - pga att mitt jobb kräver en hel del skärpa. Det gick sååå bra dessa två veckor men så i eftermiddags kunde jag inte låta bli att unna mig pizza! Var jätte gott! Med räkor och kött i en salig blandning. I natt nu så vaknade jag och mådde sämre än jag gjort på flera år!!! Usch vad dåligt jag mått!!! Mår fortfarande inte bra och jag får liksom attacker som kommer med några minuters mellanrum. Är såååå rädd!!! Har knaprat 2 st Rennie, fortsatte med ett glas Zantac och har nu även tagit Losec. Någon som har en teori om vad detta kan vara???

• Fridayyy

Jag är sååå trött på att mina barn alltid har hela händerna i munnen och petar i näsan konstant. gör era barn det?

• Fridayyy

min äldsta är ju ändå 5 år, när slutar barn med dettas?

• Anonym (livrädd)
    Fridayyy skrev 2011-08-22 14:38:29 följande:
    min äldsta är ju ändå 5 år, när slutar barn med dettas?
    Min tjej på snart fyra är likadan. Är såå jobbigt. Dessutom är hon en nagelbitare av största slag som t om tuggar på tånaglarna. Fick nog och köpte stop och väx och målade på naglarna. Nu har det varit något lugnare efter det men näsan slutar hon ju inte med. Väldigt jobbigt.
  • Gojtan

Måste fråga en sak. De senaste tre gångerna jag fått magsjuka/-katarr så har jag fått jätte ont i nedre delen av ryggen och rumpmusklerna! Det har gjort jätte ont! Har funderat på om det är kramp. Någon som känner igen det här????

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5