• Gojtan

Emetofobernas tråd 5

Förresten... Det är jag som är "anonym" (emetofob). Jag tänkte att vara emetofob är ju inget att skämmas över eller ens behöva vara anonym för så jag visar mig. På bilden är min son. Själv kallar jag mig Gojtan här inne men heter Johanna

• Gojtan
    Frosk skrev 2011-01-15 14:14:37 följande:
    A hej! Kul att få "se" dig

Kurvan är förresten på smittskyddsinstitutet där man kan kolla hur vks ligger till jämfört med övriga år tex.
    Tack för svar! Då förstår jag bättre vad ni pratar om.
  • Gojtan

Jag har undrat över en sak som egentligen inte har med just emetofobin att göra. Undrar om vilda djur blir sjuka på samma sätt som vi människor - dvs får en magsjuka eller förkylning då och då. För oss är det ju normalt. Eller har vi bara så uruselt immunförsvar jämfört med de vilda djuren? Är det det naturliga urvalet som helt enkelt inte funkar på oss människor? Eller de kanske lider i det tysta och visar inte hur dåligt de mår?

• Gojtan

Det har du nog rätt i! Har också tänkt på om mängden spelar roll. Alla djur har ju anpassat sig för att leva i olika stora grupper och avviker man från den normen så verkar många bli sjuka. Och vi människor är väl egentligen inte anpassade för att leva i så här stora grupper som vi lever i idag. Intressant! Men har kanske iofs inte så mkt med vår fobi att göra. ;)

• Gojtan

Ja hur skiljer sig matförgiftning från magsjuka utöver sjukdomskänslan vid magsjuka, ex feber, ont i kroppen osv? * peppar peppar* Huuu! *ryser*

• Gojtan
    Fridayyy skrev 2011-04-15 15:29:11 följande:
    samt att vi fick kramper i magen. Det är ju inte så ovanligt att man blir matförgiftad tydligen. Jag köper då inte sån fryst pizza efter det.
    Hm.... Är kramper i magen mer vanligt när det gäller matförgiftning än när det gäller magsjuka? Jag har alltid fått kramper i magen när jag haft magsjuka. Fast jag kan ju inte 100 % veta att det varit magsjuka iofs. Det har förvisso kommit med feber och sjukdomskänsla i kroppen och därför har jag tagit det förgivet att det då varit magsjuka. Var iofs liten då det hände så jag vet inte vad jag som vuxen skulle ha anset.. *peppar peppar*
  • Gojtan
    Fridayyy skrev 2011-04-15 15:19:10 följande:
    För det var en jättevarm sommardag och jag och syrran åt samma pizza och fick symptom sen, ingen diarre och mamma blev inte sjuk. Jag är nästan 100 på att pizzan inte hanterats rätt i affären.
    Låter ju iofs troligt att det var pizzan då. Läskigt att man aldrig kan vara helt säker dock - på vilket det är. Magsjuka eller matförgiftning alltså.
  • Gojtan

Nu är det tredje gången på ett halvår som min 1,5 år gamla son blivit magsjuk!!! Visste ju innan jag valde att skaffa barn att denna biten med magsjukor skulle bli jobbigt. Men jag längtade så efter barn och nu har jag vääääärldens mest underbara lille kille. Men i vintras blev han magsjuk för första gången. Första gången gick snabbt över. Men andra värjde ungefär som den här. Han pruttade väldigt mkt! Skillnaden då, var att han snabbt började s-y och det gick sen över till diarré i kombination med kräkningar. Den här ggn har han inte - än då länge, spytt. Men han har diarré och feber och pruttar som bara den!!! Själv har jag haft en minst sagt stressig vecka och jag har stora problem med psykosomatik. Har massor av magkatarr och som ni kanske förstår så är den biten jätte jobbig när man har emetofobi! Det är ju inte alltid helt enkelt att känns skillnad. Peppar peppar. Jag har varit väldigt unken i magen idag och otroligt trött!! Nog för att jag inte fått sova så bra, men jag har nog varit lite föööör trött. Nu är jag livrädd för att det inte är magkatarr utan att jag blivit smittad! Har varit konstig i magen hela dagen och min son har pruttat ovanlig mycket sen igår morse. Först nu kom febern och imorse kom diarrén. Märklig och seglivad sak som verkar ta tid på sig att bryta ut! Ursäkta om det inte blir styckeindelningar. Skriver från iphone och jag har inte hittat rätt funktion för det än för det räcker inte med att bara trycka på enter och byta rad. SNÄLLA, någon som anar eller tror sig veta vad vi eller min son råkat ut för? Stor kram och tack för svar!!!!

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5