Inlägg från: Anonym (livrädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (livrädd)

Emetofobernas tråd 5

Hej emetofob-vänner. Ny här i tråden men har haft kräkfobi hela livet. Har en liten på tre år och det är verkligen en kamp att klara av förskolesmittor tycker jag.

För drygt en månad sen åkte lillen på kräksjuka och så även nästan hela avdelningen på dagis. Vi vuxna klarade oss  som tur var och efter det var jag helt färdig av all ångest, städning osv

Nu idag har lillen klagat på magont och vaknade runt 23.30 med frossa och klagade på magont :( ligger nu på soffan livrädd att ska börjas spy i sovrummet...

Hur gör ni andra med barn som har denna fobi? Flyr ni fältet eller stannar ni kvar och härdar ut när de blir sjuka?

Vill helst av allt bara fly härifrån just nu :( 

• Anonym (livrädd)

Hej, har läst här inne att en del testat kbt. Har också gjort det och tycker att jag är bra mkt bättre i min fobi. Hade adlrig vågad skaffa barn t ex om jag inte gått Kbt innan. Jag gör allt man "ska". Lämnar barnen på dagis trots att det går magsjuka, är kvar i hemmat när det är magsjuka hemma osv osv men likt förbannat har jag ångest för detta med magsjuka...hur går man vidare?! känns som jag gör allt jag kan men ändå får jag panik så fort jag hör ungarna hosta på natten och tror det är magsjuka på gång.

TIps någon? Något annat man kan testa? hypnos? 

• Anonym (livrädd)
    LillaMammis skrev 2011-03-02 13:22:51 följande:
    Jippie!
    Nu har vks börjat dra sig tillbaka. Kan våren vara på väg nu?
    Blev glad när jag läste detta. Nu kan man snart slappna av och ha barnen på dagis utan hjärtklappning
    Mina barn var ju sjuka förra veckan så dom är på dagis nu. Känns skönt att lämna dom då dom trivs bra men samtidigt är man ju orolig.
    Men när man läser att det är på väg tillbaka nu då blir man ju glad.

Ingen tar väl illa upp av detta?
    Trevlig läsning :) Vart läste du detta? Äntligen kanske man kan se ljuset i tunneln.
  • Anonym (livrädd)
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-03-02 13:40:03 följande:
    Fortsätt arbeta med KBT!

Du använder samma metoder vaje gång du blir livädd eller får ångest, oavsett vad det är som framkallar din ångest. Efter ett tag har du ju lärt om din hjärna att inte reagera på sådant.  
    Kan det kanske vara lite svårare att bli av med för att det inte är så ofta man utsätts...? Att barnen får magsjuka händer ju inte så ofta trots allt. 
    Andra saker som att äta ute, åka buss eller göra sådant man annars tycker är jobbigt är ju lättare att arbeta med.

Jaja bara att stå ut antar jag. Men viljan att fly när det är något jobbigt kommer alltid över mig.

Har du blivit av med din fobi helt? 
  • Anonym (livrädd)
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-03-02 14:10:18 följande:
    Nej, det är klart. Men jag var sjukligt flyggrädd, men arbetde ändå med detta hela tiden under lång tid. Jag flög ju inte, men jag åkte ut till flygplatsen, kollade runt lite, tänkte mycket. Fick ofta ångest över mina tankar, alltså obehaget att flyga o.s.v. Samtidigt arbetade jag hela tiden med att programmera om tankarna, så till slut kunde jag tänka mig i ett flygplan utan att få ångest, att åka ut till flygplatsen skapade inga problem. 

Jag köpte en flygbiljett T/R och åkte iväg till Köpenhamn och tillbaka. Det gick hur bra som helst, trots att jag varit flygrädd i hela mitt liv.

Man behöver inte alltid vara i situationen för att arbeta med den om man säger så.

Jag kan nog säga att jag kommit över den helt, arbetar ju inom sjukvården och har tagit hand om många spyor i mina dagar - något jag trodde var omöjligt för ett tag sedan. Nu arbetar jag ju med det iofs, så jag utsätts för det, men samma principer gäller ju där. Tänk dig in i situationen, analysera tankarna och arbeta med dem som orsakar ångest.  

Tack för ditt svar. Det låter hoppfullt :) 
    Tycker själv jag har kommit jättelångt med min fobi så det är väl bara kämpa på i samma anda. Det är bra på så sätt med att man har barn för jag vill ju absolut inte föra över min fobi  på dom så därför skärper jag till mig när det gäller. 

Men kämpigt är det! Önskar det fanns nån Quick-fix :) 
  • Anonym (livrädd)
    Molina skrev 2011-03-08 08:58:51 följande:
    Snälla hjälp mig nu!!!!!
    Ett barn insjuknade i magsjuka under natten med magsjuka, va på fsk tillsammans med min dotter igår, barnet blev sjukt hemma, hur är det med ev smittor, smittar det mycket innan eller precis innan det bryter ut, är i ett nervsamarbrotts stadium nu..... Och f-n vi måste lämna henne hela veckan pga av vår ev barnvakt låg själv i Tors-Fre med skiten så där vågar jag inte lämna.
    Det smittar INTE innan det bryter ut så försök ta det lugnt. Får hoppas det inte blir fler sjuka på dagis heller. Är de bara noga att hålla sina barn hemma tills de verkligen är friska + några dagar så behöver det ju inte gå runt på förskolorna heller.

Håller tummarna. 
  • Anonym (Livrädd)

zazata: jag är också Emotofobiker med stort E men vågar inte ta omeprazol för jag "tror" att magsjukerisken ökar av de medicinerna. Viruset är ju seglivat just för att det ska klara av magsyran/enzymerna och hinna komma ner i tarmen och tas upp för att sjukdom ska bryta ut. Jag har intalat mig att magsyreneutraliserare borde ha en negativ effekt mot just magsjukor... då det hindrar en stor uppbromsande effekt av medicinen. Är jag ensam om denna nojja??

• Anonym (livrädd)

Är det någon här som testat hypnos för sin fobi? Själv har jag gått i KBT och tycker jag blev rätt så bra med det men känner att jag inte kommer hela vägen fram. Funderar på hypnos...någon som har erfarenhet?

• Anonym (livrädd)
    zasata: Jag bor med i Göteborg och nu har jag fått svar från en psykolog som utövar hypnos att det ska vara effektivt mot fobier och vissa spänningstillstånd (antar att det är det jag har ;) ) Han heter  Stefan Fransson www.stefanfransson.se

Har inte bestämt mig än om jag ska boka tid...kan ju vara värt att testa. 
  • Anonym (livrädd)
    Frosk skrev 2011-03-29 16:37:42 följande:
    Svaret har kommit! Såhär står det:

Analysen visar på en genotyp (A/A), som är associerad med ett inaktivt fucosyltransferas (FUT2), vilket visar att det genetiska skyddet finns. Detta innebär ett skydd mot vinterkräksjuka.

JAg har googlat runt som en dåre nu och tyvärr så hittade jag ju en hel del om att viruset håller på att mutera så det där skyddet är inte ett riktigt skydd längre, men jag är ändå glad för jag måste ju ha mindre risk än många andra.

De gånger jag varit magsjuk har alltså berott på andra virusstammar då om jag tolkat det rätt. Sapoviruset skulle visst vara möjligt att bli smittad av om jag fattat det rätt och rota, men det drabbar ju mest barn...

Vad bra! Jag har med tagit testet men jag var inte immun :( Hade nån genotyp G/A om jag inte minns fel...Trodde jag skulle vara immun då jag inte varit magsjuk sen jag var liten...Typiskt. Men nu vet man ju iaf.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5