• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Emma w S
    Serendipity skrev 2010-05-19 00:06:59 följande:
    Jo förresten, jag köper inte lösgodis! Så då undviker jag ju.
    Inte jag heller! nån enstaka gång under sommaren kan jag tänka mig köpa, men det är sällan. Köper hellre nappar eller persikogodis som finns i påsar
  • Avelyn

Jag äter inte heller mycket när det går magsjuka hemma. Oftast bara så mkt att jag håller mig på benen och då enbart mat som inte smakar så mkt. Tänker som Nicely att jag inte ska ha så mkt som ska upp om jag blir magsjuk. De sägs att det är skönare att ha mer i magen om det skulle hända, men jag tror inte så mkt på det. Jag tänker att om man har litet i magen, kanske sjukan nöjer sig med att putta ut det bakvägen i stället. Äckligt, men bättre det.

Jag undviker inte lösviktsgodis. Jag älskar det! Så snart jag slappnat av från fobin lite, ska jag köpa en stor påse och njuta. Längtar!

Jag är fortfarande frisk. Det är nu åttonde dagen sedan dottern insjuknade. Fortfarande tänker jag att viruset kan sitta var som helst och kan inte riktigt slappna av.

• middiz
    nicely skrev 2010-05-18 22:03:44 följande:
    Låter som näringsbrist eller vätskebrist. Ta lite isvatten. Så gott när det är varmt. Måste fråga er, undviker ni att äta? Jag vågar inte äta så mycket, vill känna att jag är tom i magen. Och om jag fick magsjuka så skulle jag inte ha så mycket att kräkas upp. Och jag vet om jag inte äter så får man inte i sig näring och då blir immunförsvaret sämre, vilket kan leda till att jag smittas lättare.
    Jag har alltis tänk som du, finns det inget i magen så kan man inte spy så mycket, men det är helt fel!! Det går mycket lättare att spy när det finns något att spy upp, annars så känns det som att man får ta i mycket hårdare och så kommer det galla istället.

När vi hade magsjuka 5 ggr på en vinter så slutade jag att äta till slut, jag tappade nästan allt hår, sov hela dagarna och såg ut som ett skelett.. Och när vi åkte på magsjuka igen så blev jag inlagd pga uttorkning (vet ni förresten att man kan spy av uttorkning också..!), när dom skulle ta blodprov på mej så fick dom inte ut en droppe eftersom blodet var så tjockt dom försökte ta på andra ställen och rispade med nålen mot mitt skelett, det gjorde svinont. Så nej, jag rekommenderar inte att äta mindre/sluta äta även om jag fortfarande gör det själv. Försök få i er! Det är inte värt att må dåligt hela tiden för att man KAN få magsjuka, då får man väl ta det just då när magsjukan kommer och må bra fram tills dess? Eller?
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-05-19 10:04:27 följande:
    Jag äter, har börjat med tröstäta, men när vi har magsjuka hemma äter jag inte mkt. dricker saft, proviva, äta skorpor mest, men då handlardet ju om en vecka eller två.
    Låter som min diet när det går magsjuka hemma.
  • nicely
    middiz skrev 2010-05-19 08:23:04 följande:
    Jag har alltis tänk som du, finns det inget i magen så kan man inte spy så mycket, men det är helt fel!! Det går mycket lättare att spy när det finns något att spy upp, annars så känns det som att man får ta i mycket hårdare och så kommer det galla istället.När vi hade magsjuka 5 ggr på en vinter så slutade jag att äta till slut, jag tappade nästan allt hår, sov hela dagarna och såg ut som ett skelett.. Och när vi åkte på magsjuka igen så blev jag inlagd pga uttorkning (vet ni förresten att man kan spy av uttorkning också..!), när dom skulle ta blodprov på mej så fick dom inte ut en droppe eftersom blodet var så tjockt dom försökte ta på andra ställen och rispade med nålen mot mitt skelett, det gjorde svinont. Så nej, jag rekommenderar inte att äta mindre/sluta äta även om jag fortfarande gör det själv. Försök få i er! Det är inte värt att må dåligt hela tiden för att man KAN få magsjuka, då får man väl ta det just då när magsjukan kommer och må bra fram tills dess? Eller?
    Vad hemskt! Så vill jag ju inte ha det heller. Känns bara så svårt att äta.... vill inte kräkas! Nu är det inte magsjuka som går runt som tur är men äter ändå lite....för tänk om.
    Måste nog börja tänka om kring ätandet... svårt men det är ett måste.
  • StarkMamma
    Serendipity skrev 2010-05-18 21:59:55 följande:
    Ser att du är 5-barnsmamma! Har du alltid haft spyfobi? Tänkte du kunde peppa mig lite, jag har så jobbiga tankar ang hur korkad jag är som "skaffade" barn överhuvudtaget när jag inte kan hantera magsjukor Och dessutom TVÅ barn!
    Jo jag har alltid haft kräkfobi.
    Växte upp bland alkoholister och tror det kommer därifrån. Folk överallt som spydde jämnt.
    Det enda jag har att skriva är att försöka att inte visa barnen för det påverkar dom mer än man tror.
    Att försöka andas lugnt trots att paniken ligger på lur.
    Har man en man är det bra om han hjäper till så mycket det går.
    Annars finns inte så mycket att göra dock
    Efter sommaren ska vi försöka göra ett barn till. Hur korkat är nu inte det med kräkfobi?
    Men min blivande man har lovat att hjälpa mig. Hoppas barnen inte blir sjuka tills han kommer hit
    Snart gör vi nummer 6!
  • middiz
    nicely skrev 2010-05-19 11:28:57 följande:
    Vad hemskt! Så vill jag ju inte ha det heller. Känns bara så svårt att äta.... vill inte kräkas! Nu är det inte magsjuka som går runt som tur är men äter ändå lite....för tänk om. Måste nog börja tänka om kring ätandet... svårt men det är ett måste.
    Ja det är verkligen inget roligt alls, försök och gör ditt bästa, mer kan man inte göra!
    Men varenda liten sak man äter räknas! Blir du sugen på choklad så ät det.
    För mej blev det lite bättre när jag skulle ha min minsta, då var jag tvungen att äta för hennes skull! Och jag åt och skötte maten, ända tills nu när hon slutat amma, nu börjar det gå utför igen och jag har gått ner den lilla vikt jag gått upp...
  • nicely

OH mitt ex ringde och sa att han mår illa och varit på toa och skitit löst två gånger. Min dotter är där för det är pappavecka. Han frågade om vi kunde ta henne om det blir värre. Självklart gör vi det! Men ångesten är total!!!!!

Han har känt sig dålig sen lunch...inte kräkits bara skitit löst två gånger sen han kom hem vid 5. Är det magsjuka tro????

Tänk om dottern är smittad. Vad ska jag ta vägen nu, vad ska jag göra?????? Jag håller på och gå under!

Kunde inte han ha bara feber....{#lang_emotions_cry} fan fan fan!!!!

• middiz
    nicely skrev 2010-05-20 20:08:28 följande:
    OH mitt ex ringde och sa att han mår illa och varit på toa och skitit löst två gånger. Min dotter är där för det är pappavecka. Han frågade om vi kunde ta henne om det blir värre. Självklart gör vi det! Men ångesten är total!!!!! Han har känt sig dålig sen lunch...inte kräkits bara skitit löst två gånger sen han kom hem vid 5. Är det magsjuka tro???? Tänk om dottern är smittad. Vad ska jag ta vägen nu, vad ska jag göra?????? Jag håller på och gå under! Kunde inte han ha bara feber.... fan fan fan!!!!
    Hoppas det bara är något han ätit eller stressmage.... hur har det gått?
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5