• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Avelyn

Efter att ha haft magsjuka en hel natt piggnar dottern på och äter igen. Hon är helt ok i ett dygn. Precis 24 timmar efter sista symtom kräks hon igen ! Jag har skött henne själv och samtidigt ammat lillebror varannan timme. Jag hatar magsjuka! Precis när man tror att familjemedlen ett är klar och vi är tre till kvar att oroa sig för, är nummer ett INTE klar. Varför ska det vara så hemskt ?

*emetofob sedan barnsben *

• Fridayyy

Tror ni det är det dåliga vädret som gör att magsjukorna härjar än, jag har alltid trott innan att magsjukorna minskar för att folk går ut och är ute och leker och träffas, att det minskar smittan och alla håller sig friska.

• Avelyn
    Fridayyy skrev 2010-05-13 09:06:09 följande:
    Tror ni det är det dåliga vädret som gör att magsjukorna härjar än, jag har alltid trott innan att magsjukorna minskar för att folk går ut och är ute och leker och träffas, att det minskar smittan och alla håller sig friska.
    Jag tror det beror mer på att folk inte har vett att hålla sig hemma efter magsjukor..
  • Emma w S
    Fridayyy skrev 2010-05-13 09:06:09 följande:
    Jag tror en del på detta ja. Att vara ute minskar risken avsevärt, man rör sig på större ytor och är man på dagis så märks det lättare om ett barn är sjukt (sitter och hänger, leker inte med de andra, sånt är lätt att missa inomhus) och det kan skickas hem tidigare. Sen inbillar jag mig att det är fler som är sjuka nu än när vi var små och detta tropr jag beror på att vi vistas fler och fler på mindre ytor. Vi är mer mobila, alla "måste" ut till shoppingcenter varje helg, sjuk eller ej. Man kan inte längre "bara" vara hemma. Vi har en stress över att göra saker ständigt och jämt. Att ha tråkigt finns liksom inte längre...
  • Fridayyy
    Emma w S skrev 2010-05-13 21:10:44 följande:
    Jag tror en del på detta ja. Att vara ute minskar risken avsevärt, man rör sig på större ytor och är man på dagis så märks det lättare om ett barn är sjukt (sitter och hänger, leker inte med de andra, sånt är lätt att missa inomhus) och det kan skickas hem tidigare. Sen inbillar jag mig att det är fler som är sjuka nu än när vi var små och detta tropr jag beror på att vi vistas fler och fler på mindre ytor. Vi är mer mobila, alla "måste" ut till shoppingcenter varje helg, sjuk eller ej. Man kan inte längre "bara" vara hemma. Vi har en stress över att göra saker ständigt och jämt. Att ha tråkigt finns liksom inte längre...
    Håller med. När jag var liten var jag sjuk 1 g med magsjuka och då var jag 10 år. Smittade ingen annan i familjen vad jag minns. Nu verkar ju många vara sjuka 3 ggr per år. Jag var dock inte på dagis. Men skolan gick jag ju i. lekte mer ute med grannarna när jag var liten. Jag tror även man äter mer ute på fik och så nu, och snabbmat och det kan ju smitta många om nån i personalen är sjuk. Folk är ute alldeles för lite tror jag. I friska luften alltså. Jag var inte ofta förkyld heller. Under några skolår hade jag inte en enda frånvarodag. Är det vanligt nu eller??
  • Anonym (antikräk)
    Fridayyy skrev 2010-05-14 08:26:21 följande:
    Håller med. När jag var liten var jag sjuk 1 g med magsjuka och då var jag 10 år. Smittade ingen annan i familjen vad jag minns. Nu verkar ju många vara sjuka 3 ggr per år. Jag var dock inte på dagis. Men skolan gick jag ju i. lekte mer ute med grannarna när jag var liten. Jag tror även man äter mer ute på fik och så nu, och snabbmat och det kan ju smitta många om nån i personalen är sjuk. Folk är ute alldeles för lite tror jag. I friska luften alltså. Jag var inte ofta förkyld heller. Under några skolår hade jag inte en enda frånvarodag. Är det vanligt nu eller??
    Jag tror oxå på det. Jag har haft magsjuka max 4 gånger i mitt liv. Två av dem när jag började jobba på förskolor. Sist jag var magsjuk var jag 22 år, snart tio år sedan.....och då kräktes jag bara två gånger och sen var det klart. Har inte haft feber på 4-5 år samt varit endast lite snuvig under dessa år. Har jobbat inom barnomsorgen i 7 år. Kan det även vara att vissa är mer immuna mot magsjuka än andra?
    Vi har haft magsjuka hemma tre gånger sedan min dotter föddes, hon är 6 ½ år nu. Och ingen av gångerna blev jag smittad.

Usch vad detta är jobbigt. ... ångest varje kväll. Hoppas att jag får tag i psykologen idag så jag får hjälp.
  • Avelyn

Här har dottern tillfrisknat. Varit symtomfri i lite mer än 24 timmar. Äter bra igen och mår bra. Ingen annan har blivit sjuk -ännu !

Har massa nedsmutsade kläder, filtar och handdukar som ligger utomhus och som jag borde tvätta. Det ger mig ångest. Sedan dotters skummadrass till sängen. Hur tvättar man en skummadrass så att virus dör ? Ha r ni tips ?

Går med ständig ångest för eget insjuknande nu.. mår bra ännu.

• middiz

Jouline spydde pga kraftig influensa, jag har fått den nu och mår riktigt dåligt, huvudvärk, feber, snorar, ont i kroppen mm..
    Jag fick ju ligga inne med henne en natt på sjukhus, hon var såå dålig!
    Nu är det 5e dagen med feber på henne, hoppas inte att min håller i så länge!
    Är lite rädd för att min 11 månaders ska få den här skiten.

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Anonym (Gråtfärdig)

Ja, jag vet inte vad jag skall ta mig till nu. Jag vågar inte gå in i sonens rum för att se om han sover, eller om han nu har spytt då jag ställde en bunke i rummet nu innan han lade sig. Jag vågar ingenting. Kan knappt andas, sitter med hjärtklappning, och det känns inte bättre när man vet att man är helt själv hela helgen och tom tills på tisdag. Höggravid på det, så magsjuk är inget jag vill bli om det nu är så att sonen har det.

Jag blev själv sjuk 2006. Spydde konstant i flera månader utan att läkaren visste vad det berodde på, efter det så har jag mått illa i stort sett varenda dag, och nu har det gått några år, så man borde väl vara van. Men jovisst, jag är van med MITT illamående. Det kan jag hantera till en viss gräns, men inte när andra spyr eller mår illa.

Usch vad jag bara vill gråta just nu !

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5