• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • CJJ

Hej!

Har en son på snart 2år som är född med läpp/käk spalt.
    Han op läppen vid 4månaders ålder. Man ska op käken vid 8-10 års åldern har de sagt. 
    De sa även  att han ska till tandläkaren på Akademiska vid 5 årsåldern, men nu till frågan, blir man automatiskt kallad eller ska jag kontakta dem???

Tack på förhand!{#lang_emotions_laughing}

• Leia07
    Mollymajs skrev 2010-05-09 18:40:33 följande:
    Malmö Göteborg/ Sahlgrenska Linköping Stockholm / Karolinska Stockholm / Huddinge Uppsala / Akademiska Umeå Tror jag fått med alla LKG sjukhus.
    Inte görs det väl lkg-operationer på KS i Huddinge, eller? Allt är ju numera samlat på KS i Solna.
  • Mollymajs
    Leia07 skrev 2010-05-09 20:43:24 följande:
    Inte görs det väl lkg-operationer på KS i Huddinge, eller? Allt är ju numera samlat på KS i Solna.
    Ja jaf har nog fel Men är det inte på 2 sjukhus i Sthlm de utför op eller har de samlat alla på ett sjukhus nu? Har för mig de va två innan.
  • The Maria

Det är bara på ett sjukhus i Stockholm. Däremot, har inte Örebro LKG-team också?

• Tessou

Jo, Örebro har också. Lite förvånad faktiskt att vi inte hamnade där, det är närmare.. men självklart är jag glad att vi hamna på ett större sjuk hus - känns mer säkert på nåt sätt.

ELIAS 090326
  • Mary Jo

Idag fick Vilja operationstiden! Den 31 maj ska hon opereras i Umeå. Dom ringde idag. Det var nu om 23 dagar eller sent i höst! Så vi gör bort det nu. Men nu är man nervös. Men endå förväntasfull. Konstig blandning!

• GHS

Hej!!

Jag har en liten fundering gällande språkutvecklingen för er som har barn födda med gomspalt.

Hur har ni gjort för att stimulera ert barns språk?
    Vilka tips o råd har ni fått från logoped etc?
    Vilka övningar ska man göra för att försöka motverka det nasala talet?
    Jag känner mig väldigt vilsen, o vill ha lite råd o tips hur jag kan hjälpa Oliver att komma igång med pratet!

• Mary Jo

Jag har en fråga till er som har barn som har opererat läppen. Det står i våra papper att Vilja ska vara fastande. Hur går det till med en 3 månaders bebis?.. Men det kanske inte är så länge innan? :/

• Mollymajs
    GHS skrev 2010-05-11 20:25:19 följande:
    Hej!!Jag har en liten fundering gällande språkutvecklingen för er som har barn födda med gomspalt.Hur har ni gjort för att stimulera ert barns språk? Vilka tips o råd har ni fått från logoped etc? Vilka övningar ska man göra för att försöka motverka det nasala talet?Jag känner mig väldigt vilsen, o vill ha lite råd o tips hur jag kan hjälpa Oliver att komma igång med pratet!
    Vi gjorde ingenting. Logopeden tyckte vi skulle vänta o se hur talet utvecklade sig innan vi började med några övningar. Ellas tal kom igång jätte bra och rösten är endast lite, lite nasal men är inte så andra märker det.

Ett tips vi fick va att öva Ella på att blåsa. Vet inte varför men det va nåt för talet skull eller munmotoriken.
  • JJL
    Mary Jo skrev 2010-05-11 20:41:45 följande:
    Jag har en fråga till er som har barn som har opererat läppen. Det står i våra papper att Vilja ska vara fastande. Hur går det till med en 3 månaders bebis?.. Men det kanske inte är så länge innan? :/
    Jag tror att Leo fastade 5-6 timmar innan läppoperation, så det var inte så farligt faktiskt. Jag trodde att det skulle bli kaos, men han klarade det galant.
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15