• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Frejon
    GHS skrev 2010-04-29 13:26:22 följande:
    Hej! Vår son Oliver blev opererad för två veckor sedan i Uppsala i både mjuka och hårda gommen. Igår när vi tittade i hans mun upptäckte vi att två små hål inte växt ihop. Vi ringde direkt igår kväll till Akademiska o pratade med en sköterska på vårdavdelningen där vi låg inne efter operationen. Hon ordnade en tid till en plastikkirurg, så vi ska få komma dit på onsdag nästa vecka. De två hålen Oliver har är ca 2 mm i diameter, kan det alltså växa ihop av sig självt? Efter ca 5 dagar efter operationen tyckte vi att det började lukta väldigt illa i Olivers mun. Vi gick då till vårdcentralen där vi bor där en läkare kunde konstatera att det hade blivit lite inflamation i operationssåret. Vi fick antibiotika utskrivet, kan det vara inflamationen som gjort att det inte växt ihop?
    Då våran dotter blev opererad talade läkaren om att ibland uppstår ett litet hål efter op.
    Detta hål skulle växa ihop av sig själv men om vi skulle bli oroliga så kunde man komma in eller skicka bilder via e-mail så skulle han kolla på det, men oftast är det nått som går ihop av sig själv efter några veckor.
    Vet inte om det är sant, vår dotter fick aldrig nått litet hål, men så sa han.Läkaren är en av Finlands bästa spalt läkare, har opererat spalt barn i typ 20 år eller nått.

Ebba hadde en nån sorts vit gegga i gommen efter op, ca 3 veckor, kommer inte ihåg att det skulle ha luktat illa men det såg ganska obehagligt ut, lite som om hon hadde en bit papper/pappers massa i munnen hela tiden.
  • idamarja
    Majamamma skrev 2010-04-21 10:18:34 följande:
    Min dotter har dubbelsidig LKG. Hon hade stora problem med att maten kom ut genom näsan i början, men vi kämpade på och gav henne all sorts mat ändå och hon lärde sig en taktik för hur hon skulle få ner maten istället för att den skulle fastna eller komma upp ur näsan. Nu går det hur bra som helst. Det kommer bara ut lite ibland, speciellt om hon nyser. Jag har aldrig hört att man inte får ge mat som kan fastna i gommen så vi har kört med all slags mat hela tiden. Det som har fastnat har lossnat av sig själv efter en stund...
    vad bra att läsa det du skriver, jag känner mig så förvirrad med maten ibland. men nu har det börjat gå bättre för honom också, han äter det mesta som barn i hans ålder äter. ibland börjar han också nysa, antar att det kan börja kittla om nån liten bit kommer upp i näsan.
  • aihpoz
    Hej!Vår son Oliver blev opererad för två veckor sedan i Uppsala i både mjuka och hårda gommen. Igår när vi tittade i hans mun upptäckte vi att två små hål inte växt ihop. Vi ringde direkt igår kväll till Akademiska o pratade med en sköterska på vårdavdelningen där vi låg inne efter operationen. Hon ordnade en tid till en plastikkirurg, så vi ska få komma dit på onsdag nästa vecka. De två hålen Oliver har är ca 2 mm i diameter, kan det alltså växa ihop av sig självt?Efter ca 5 dagar efter operationen tyckte vi att det började lukta väldigt illa i Olivers mun. Vi gick då till vårdcentralen där vi bor där en läkare kunde konstatera att det hade blivit lite inflamation i operationssåret. Vi fick antibiotika utskrivet, kan det vara inflamationen som gjort att det inte växt ihop?
    Nu måste jag fråga om det var nått speciellt som gjorde att dom slöt både hårda och mjuka samtidigt då dom säger att sånt inte görs på ackis?!
    ~* Liam *~
  • Älskadeungar

Hej alla!

Jag har nu äntligen tagit mig tid att registrera mig här och är så glad att jag hittade eran tråd. Väntar mitt fjärde barn och fick veta på ett könsultraljud att hon har lkg. Detta såg man alltså inte på RUL. Jag har de tre senaste veckorna surfat runt på olika sidor och tagit reda på en del (kanske för mycket..) men känner att jag ändå inte kan veta hur allt blir förrän hon kommit till oss.

I vilket fall som helst är jag glad att denna sida finns, upplever inte att det finns så många andra forum när jag letat. Kommer säkert ha en massa funderingar framöver och då är det ju perfekt att kunna fråga även här!!

• Mary Jo
    Älskadeungar skrev 2010-05-03 12:06:37 följande:
    Hej alla!Jag har nu äntligen tagit mig tid att registrera mig här och är så glad att jag hittade eran tråd. Väntar mitt fjärde barn och fick veta på ett könsultraljud att hon har lkg. Detta såg man alltså inte på RUL. Jag har de tre senaste veckorna surfat runt på olika sidor och tagit reda på en del (kanske för mycket..) men känner att jag ändå inte kan veta hur allt blir förrän hon kommit till oss. I vilket fall som helst är jag glad att denna sida finns, upplever inte att det finns så många andra forum när jag letat. Kommer säkert ha en massa funderingar framöver och då är det ju perfekt att kunna fråga även här!!
    Välkommen och grattis till bebisen i magen! jag är oxå ny i spaltvärlden.Min dotter Vilja föddes den 17 feb med läpp och käkspalt. Vi visste inget innan men det har gått hur bra som helst,snart ska hon operera läppen i umeå!
  • lkgj
    Älskadeungar skrev 2010-05-03 12:06:37 följande:
    Hej alla! Jag har nu äntligen tagit mig tid att registrera mig här och är så glad att jag hittade eran tråd. Väntar mitt fjärde barn och fick veta på ett könsultraljud att hon har lkg. Detta såg man alltså inte på RUL. Jag har de tre senaste veckorna surfat runt på olika sidor och tagit reda på en del (kanske för mycket..) men känner att jag ändå inte kan veta hur allt blir förrän hon kommit till oss. I vilket fall som helst är jag glad att denna sida finns, upplever inte att det finns så många andra forum när jag letat. Kommer säkert ha en massa funderingar framöver och då är det ju perfekt att kunna fråga även här!!
    Välkommen hit till spalltåden....Är mamma till en tös på 2 1/2 år som föddes med lkg....hon ha genom gått två op som ha gått bra.... är värkligen glad att man ha denna tråden där man kan utbyta erfarenheter och frågor... ha hjälp oss i alla falll....
  • The Maria

Jahaja. Koordinatorn på KS ringde mig idag. Ivans operationstid den 24:e maj är uppskjuten. Till i september. Operationen som ska (enligt KS själva) göras när barnet är 3-5 månader kommer att bli av när Ivan är 9 månader. Minst. Koordinatorn menade att ALLA läppoperationer skulle skjutas upp till efter sommaren men jag vet en som fått kallelse för läppoperationen och att det ska bli av om två veckor.

Nu har jag två frågor. Någon annan som gjort läppoperationen så här sent? Hur har det gått för er i så fall? Är det fler än min kompis som fått tid för operation (för att sluta läppen) här innan sommaren?

• GHS

Oliver gjorde sin op när han var 1 år. Vanligtvis brukar första op vara vid 6 mån. Redan från början fick vi veta att det skulle bli två op. Men när vi väl var där o träffade Malin så sa hon att de skulle försöka att sluta hela om det såg bra ut i munnen.. Så det var därför. Får se vad dom säger när vi ska dit på onsdag.

aihpoz skrev 2010-05-01 14:03:21 följande:
    Nu måste jag fråga om det var nått speciellt som gjorde att dom slöt både hårda och mjuka samtidigt då dom säger att sånt inte görs på ackis?!
  • W o Z
    Hej!Vår son Oliver blev opererad för två veckor sedan i Uppsala i både mjuka och hårda gommen. Igår när vi tittade i hans mun upptäckte vi att två små hål inte växt ihop. Vi ringde direkt igår kväll till Akademiska o pratade med en sköterska på vårdavdelningen där vi låg inne efter operationen. Hon ordnade en tid till en plastikkirurg, så vi ska få komma dit på onsdag nästa vecka. De två hålen Oliver har är ca 2 mm i diameter, kan det alltså växa ihop av sig självt?Efter ca 5 dagar efter operationen tyckte vi att det började lukta väldigt illa i Olivers mun. Vi gick då till vårdcentralen där vi bor där en läkare kunde konstatera att det hade blivit lite inflamation i operationssåret. Vi fick antibiotika utskrivet, kan det vara inflamationen som gjort att det inte växt ihop?
    Vår son (då 7 mån) blev oxå opererad på Akademiska, i början av mars. Vi hade fått infon att det bara var spalt i mjuka gommen (1 OP). Efter ca en vecka började det läcka ur hans näsa igen och jag såg ett hål i gommen. Fick komma på återbesök och då sa dom att det även varit i hårda gommen, men att slemhinnorna varit för tunna och då blivit ett nytt hål. Hålet har blivit mindre, men det verkar bli en OP till. Ska på 8 v återbesöket nu på ons, så vi får höra vad dom säger då.

W hade oxå vitt inne bland stygnen, och läkaren sa att det var typ död slemhinna.

Jag har förstått att anibiotika ska göra att stygnen inte går upp ännu mer.
  • aihpoz
    GHS skrev 2010-05-03 19:19:05 följande:
    Oliver gjorde sin op när han var 1 år. Vanligtvis brukar första op vara vid 6 mån. Redan från början fick vi veta att det skulle bli två op. Men när vi väl var där o träffade Malin så sa hon att de skulle försöka att sluta hela om det såg bra ut i munnen.. Så det var därför. Får se vad dom säger när vi ska dit på onsdag.
    Aha då hänger jag med..
    ~* Liam *~
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15