• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • fru kiwi

Hej och tack!
    Mm verkar nog vara lite så med amningen för oss med. Blir liksom ingen riktig kraft i suget. Tänkte försöka öva ett tag till, men verkar småknepigt..

Tittade på dina bilder av fina dottern. Det ser ut som våra barn har väldigt liknande spalter ( vi har nog liite bredare) så ska bli spännande om man får se op-resultaten för er. Vår op ligger ju ännu långt fram.
    Tack för ditt svar !

• Mary Jo
    fru kiwi skrev 2010-05-20 22:38:57 följande:
    Hej och tack! Mm verkar nog vara lite så med amningen för oss med. Blir liksom ingen riktig kraft i suget. Tänkte försöka öva ett tag till, men verkar småknepigt.. Tittade på dina bilder av fina dottern. Det ser ut som våra barn har väldigt liknande spalter ( vi har nog liite bredare) så ska bli spännande om man får se op-resultaten för er. Vår op ligger ju ännu långt fram. Tack för ditt svar !
    Kämpa inte med aminingen om det är jobbigt. koncentrera dig hellre på att vara en glad mamma! jag blev jättedeppig när amningen inte funkade men flaskan har funkat hur fint som helst! Om du har facebook är dom flesta här med i en grupp som heter: Alla vi som har underbara spaltisar .. där finns det fler bilder oxå!
    Ja,jag är jättespänd inför op,jag lägger såklart upp bilder på en gång!:)
  • fru kiwi

Håller helt med dig om amningen. Vi trodde ju att flickan skulle ha gomspalt också och åkte till bb med väskan fylld av specialflaskor så bara att kunna mata med vanlig flaska är ju en bonus!

Lycka till med operationen!!!:)

• aihpoz
    fru kiwi skrev 2010-05-20 17:51:16 följande:
    Hej! Har en liten nyfödd flicka med enkelsidig läpp och käk- spalt. (Vi slapp undan gommen och är väldigt glada för det!) Har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vilka är era erfarenheter när det gäller amning? Har det funkat bra eller varit svårt även när inte gommen varit engagerad? Hur ofta byter ni läpptejpen? Den blir ju lite kladdig under dagen av naturliga skäl :)Kommer säkert fler frågor efterhand men börjar så här!
    Hej och välkommen.Dom brukar ju säga att många med "bara" läpp-käkspalt inte alltid kan ammas just för att dom inte kan sluta munnen runt bröstet som man kan om läppen är hel.Vi bytte tejpen 1-3ggr/dag beroende på vad vi gjorde och om han drog i den.Mot slutet innan op hade han nästan aldrig tejp dels för att han blev så röd av den och dels för att han ändå drog bort den..
    ~* Liam *~
  • fru kiwi

Hej aihpoz! Tack för svar! 
    Intressant att amningsproblemen kan bero på spalten ändå. All bb - personal var så himla övertygade om att det skulle funka.. Men så råder det ju också allmän amninshysteri kan jag tycka... 

Vi får väl öva lite vidare på amningen ett litet tag och sedan övergå till den fantastiska flaskan som faktiskt gör att man kan dela på " nattarbetet" vilket är en klar fördel ju!

Än så länge får vår tejp sitta kvar en liten stund iallfall innan den råkar rivas bort av ivirga bäbishänder som försöker hitta sina fingrar att suga på:) Förstår att det måste vara mycket svårare på en större bäbis:)!

• CJJ

Hej!

Jag har en son som är född med enkelsidig läpp/käkspalt.
    Vi hade inga problem alls med ammningen, funkade hur bra som helst.
    Fungerade t.o.m bättre än storasyrran som inte är född med lkg.{#lang_emotions_smile}

• My Sweet Shadow

Hej alla! I onsdags kväll föddes våran lilla Levis. Han har enkelsidig LKG spalt, men är annars heeeeeelt perfekt {#lang_emotions_wink} Man har ju såklart tusen frågor, men jag antar att varje barn har sina egna sätt, och ingens resa är den andre lik. Men det här med matningen... Vi matar honom med flaska (den från medela) och han får i sej det han ska. Men det tar ju jättelång tid att få i honom maten. Kommer det vara såhär jämt, eller får dom in snitsen efter ett tag? Jag förstår ju om dom har lite svårt i början såklart. Men det kan ju vara bra att veta vad man ska ställa in sej på... :)

• Mary Jo
    My Sweet Shadow skrev 2010-05-21 22:11:37 följande:
    Hej alla! I onsdags kväll föddes våran lilla Levis. Han har enkelsidig LKG spalt, men är annars heeeeeelt perfekt Man har ju såklart tusen frågor, men jag antar att varje barn har sina egna sätt, och ingens resa är den andre lik. Men det här med matningen... Vi matar honom med flaska (den från medela) och han får i sej det han ska. Men det tar ju jättelång tid att få i honom maten. Kommer det vara såhär jämt, eller får dom in snitsen efter ett tag? Jag förstår ju om dom har lite svårt i början såklart. Men det kan ju vara bra att veta vad man ska ställa in sej på... :)
    GRATTIS! Min Vilja åt jättesöligt. Hon var nog bara så av naturen men direkt hon blev lite större gick det fortare.Dock behöver inte vi någong special flaska. Är det olika nappstorlekar på dom? Du ska se att när han blir större kommer det gå fortare! grattis igen! vad mysigt med en liten nykläckt!
  • JJL
    Hej alla! I onsdags kväll föddes våran lilla Levis. Han har enkelsidig LKG spalt, men är annars heeeeeelt perfekt Man har ju såklart tusen frågor, men jag antar att varje barn har sina egna sätt, och ingens resa är den andre lik. Men det här med matningen... Vi matar honom med flaska (den från medela) och han får i sej det han ska. Men det tar ju jättelång tid att få i honom maten. Kommer det vara såhär jämt, eller får dom in snitsen efter ett tag? Jag förstår ju om dom har lite svårt i början såklart. Men det kan ju vara bra att veta vad man ska ställa in sej på... :)
    Leo åt jätte långsamt de första 4 månaderna. Sen gick det fortare och fortare och nu när han är 1 år har vi specialdesignat hans fnappflaskor sedan ett par månader med egna stora hål och då bara häller han i sig vällingen. MEN... det har aldrig gått lika fort som när ett barn utan spalt dricker sin välling ur flaska!

Det kommer dock gå fortare och fortare när han får kläm på det!
  • Rebecka75
    Grattis!! Vår Jim tog ca 1 timme på sig varje gång han åt. Eftersom han snabbt ökade på mängden mat men det tog lika lång tid kan man väl säga att det gick fortare hela tiden . De här långa matpassen höll i sig flera månader ändå...
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15