• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • imsa

dom visade oss en genomskärning av skallen och där syntes inget och vi fick även en 3d bild på munnen och näsan där man såg att det var helt utvändigt.

hrm, vad gäller föräkringen, kan man teckna föräkring i efterhand för att få ut pengar? måste man inte ha försäkringen innan barnet föds?

OneOfAKind skrev 2010-04-21 20:28:04 följande:
    imsa: Menar du att de på 3 & 4d-ultraljud kan se hur käken och gomen ser ut? (Eller missuppfattade jag nu?) Lite förbannad just nu. Har kontaktat olika försäkringsbolag för att kolla vilka som täcker LKG. Blev främst intresserad av If då de ligger mycket högre än andra i ersättningarna. Mailade dem för ca 2 veckor sedan för att fråga vad deras luddiga beskrivning "missbildning" betydde, om det rent av kunde vara LKG bland annat. Efter att ha väntat och väntat tröttnade jag och ringde dem i fredags. Killen som tog mitt samtal hade aldrig fått den frågan innan så han bad mig hänga kvar och kontaktade sin överordnade. Efter en stund kom han tillbaka och "gratulerade" till att LKG räknades in i de diagnoser som man får "ekonomiskt första bidrag" för. Kände mig oerhört lättad. Så igår, då damp det "äntligen" ner ett mail från If (bättre sent än aldrig eller?). Där förklarade mannen som svarade att; Jo, LKG räknades som en medfödd missbildning men nej det var inget som de ersatte. Hallå?!?!? Vad är det som gäller egentligen?!?!? Har mailat ett nytt surt mail och frågat varför jag får två helt olika svar. Det är ju ganska mycket pengar det hänger på så man vill ju ha ett rakt svar så man vet om man ska teckna hos dem eller vända sig någon annanstans! Någon som har haft If som försäkringsbolag?
  • OneOfAKind
    imsa: Det är en gravidförsäkring jag försöker reda ut, har ju inte min lilla spaltis ännu, hon är ju på jäsning så att säga
  • Leia07
    OneOfAKind skrev 2010-04-22 08:24:55 följande:
    imsa: Det är en gravidförsäkring jag försöker reda ut, har ju inte min lilla spaltis ännu, hon är ju på jäsning så att säga
    Det svar jag har fått angående gravidförsäkringen och spalt (iaf hos Trygg Hansa) är att ersättning betalas ut för spalt då försäkringen tecknats innan upptäckten av spalten. Försäkringstanten jag pratade med sa att man därför ska tecka försäkringen så snart man vet att man är gravid trots att man inte betalar den förens efter vecka 26 (eller däromkring). Hon liknande det med att man inte kan få ersättning för en bil man krockat med om man tecknar försäkringen efter krocken. Det kanske skiljer sig från försäkringsbolag till försäkringsbolag, det vet jag ju inte...
  • santina

hej alla!
    nu har min dotter på 2 år fått sin hårda gom sluten, opererades på Drottning Silvias i Götebörg förra vecka. När vi tittar i hennes munhålla nu så tycker både jag och min man att vi kan se ett hål direkt bakom tandraden, så jag blev orolig och stygnen har kanske spruckit. någon som har erfarenhet? kontrollen blir ju inte förrän i maj. hon har inte haft ngn blödning som vi märkt. hälsningar till alla s.

• Frejon

Augusti skall vi på 6 års koll till Hesa.

Får se vad dom tycker om tänderna, Ebba har börjat tappa mjölk tänderna och får nu nya, dom kommer inte rakt.

10 maj kontroll i Vasa, munpoli. Vet inte vad de skall kolla då allt sköts från Hesa men vi far dit och ser vad de tycker.

santina skrev 2010-04-23 13:03:46 följande:
    hej alla! nu har min dotter på 2 år fått sin hårda gom sluten, opererades på Drottning Silvias i Götebörg förra vecka. När vi tittar i hennes munhålla nu så tycker både jag och min man att vi kan se ett hål direkt bakom tandraden, så jag blev orolig och stygnen har kanske spruckit. någon som har erfarenhet? kontrollen blir ju inte förrän i maj. hon har inte haft ngn blödning som vi märkt. hälsningar till alla s.
    Då gommen blir sluten kan ett litet hål uppstå efter op, inget att oroa sig över. Men om ni ändå vill kolla upp det skick bilder via mail åt läkaren så kollar han på dem och ser om det är nått som inte är normalt. Så sa dom åt oss att vi skulle göra.

eller ring....

hoppas det löser sig
  • santina

tack frejon för ditt svar! agnes mår llite bättre med hon hade oturen att få kräksjuka tre dagar efter op så redan det lilla hon kunde äta spydde hon upp, jag tror hon gått ner 3 kg sedan förra fredag, känner mig maktlös. idag åt hon sockerkaka o jag lbev så glad... menar du att det blir ett håll där hela tiden eller ska det opereras en gång till? det känns också jättekonstigt att höra en helt annan röst på henne men roligt att hon redan nu kan uttala bättre. tack för svaret som har lugnat mig.

• imsa

ah, på det viset, då fattar jag ;) hoppas det går bra. uppdatera gärna med försäkringen. INtressant att veta tycker jag. :)

OneOfAKind skrev 2010-04-22 08:24:55 följande:
    ♥ ♥ ♥ + ♥
  • Frejon
    santina skrev 2010-04-25 12:49:47 följande:
    tack frejon för ditt svar! agnes mår llite bättre med hon hade oturen att få kräksjuka tre dagar efter op så redan det lilla hon kunde äta spydde hon upp, jag tror hon gått ner 3 kg sedan förra fredag, känner mig maktlös. idag åt hon sockerkaka o jag lbev så glad... menar du att det blir ett håll där hela tiden eller ska det opereras en gång till? det känns också jättekonstigt att höra en helt annan röst på henne men roligt att hon redan nu kan uttala bättre. tack för svaret som har lugnat mig.
    Jag förstod att hålet skulle växa samman av sig själv för att det var så litet.
    men hoppas det inte blivit större om hon kräkts.
    Ni kanske borde ringa och få en tid så de kan kolla på det, då hon har "lilla" hålet och dessutom fått kräksjuka.
    Hoppas att det löser sig
  • Tessou

Nu har jag också gått med i sidan på Facebook (coh skrivit i loggen!)

Kan inte du, TS skriva dit länken uppe i trådstartaren kanske?

ELIAS 090326
  • GHS

Hej!

Vår son Oliver blev opererad för två veckor sedan i Uppsala i både mjuka och hårda gommen. Igår när vi tittade i hans mun upptäckte vi att två små hål inte växt ihop. Vi ringde direkt igår kväll till Akademiska o pratade med en sköterska på vårdavdelningen där vi låg inne efter operationen. Hon ordnade en tid till en plastikkirurg, så vi ska få komma dit på onsdag nästa vecka.

De två hålen Oliver har är ca 2 mm i diameter, kan det alltså växa ihop av sig självt?
    Efter ca 5 dagar efter operationen tyckte vi att det började lukta väldigt illa i Olivers mun. Vi gick då till vårdcentralen där vi bor där en läkare kunde konstatera att det hade blivit lite inflamation i operationssåret. Vi fick antibiotika utskrivet, kan det vara inflamationen som gjort att det inte växt ihop?
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15