• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Mary Jo
    JJL skrev 2010-05-11 21:44:23 följande:
    Jag tror att Leo fastade 5-6 timmar innan läppoperation, så det var inte så farligt faktiskt. Jag trodde att det skulle bli kaos, men han klarade det galant.
    Jaha,5-6 timmar är ju inte sååå farlig. fast Vilja kan ju bli gode galen efter 4 nåja!
  • ELJAC

Hej!

I Uppsala får de minsta barnen sin operation tidigt på morgonen. Då har de förhoppningsvis sovit större delen av de timmar de ska vara fastande. Vi gjorde läppoperationen för 1 månad sen och då fick vår dotter inte äta något 6 timmar före op. Men vi väckte henne på natten så att hon åt precis innan sextimmars gränsen. Efter det kan de få vatten, men det hade ju vår dotter aldrig druckit. 2 timmar innan op får man inte ge någonting.

• Malin o Rebecca
    Tessou skrev 2010-05-10 13:11:53 följande:
    Jo, Örebro har också. Lite förvånad faktiskt att vi inte hamnade där, det är närmare.. men självklart är jag glad att vi hamna på ett större sjuk hus - känns mer säkert på nåt sätt.
    Men de har bara en sköterska där samt vissa lkg-konferenser där en gång i månaden. Vi är därifrån men alla undersökningar och op. görs i Uppsala. Däremot har vi kunnat åka dit på återbesök då det är kirurgerna från Uppsala som åker ner en gång i månaden...
  • Mary Jo
    ELJAC skrev 2010-05-11 22:13:57 följande:
    Hej!I Uppsala får de minsta barnen sin operation tidigt på morgonen. Då har de förhoppningsvis sovit större delen av de timmar de ska vara fastande. Vi gjorde läppoperationen för 1 månad sen och då fick vår dotter inte äta något 6 timmar före op. Men vi väckte henne på natten så att hon åt precis innan sextimmars gränsen. Efter det kan de få vatten, men det hade ju vår dotter aldrig druckit. 2 timmar innan op får man inte ge någonting.
    Ja,jag hoppas på att det är tidigt på dagen så att hon inte är tokhungrig . Tack för svaret:)
  • JJL
    Mary Jo skrev 2010-05-11 22:24:29 följande:
    Ja,jag hoppas på att det är tidigt på dagen så att hon inte är tokhungrig . Tack för svaret:)
    I stockholm säger de att de minsta ska få göra sina op först på morgonen.
    MEN... oftast är det flera små som opereras samma dag. Leo skulle opereras klockan 9 på morgonen, men det blev uppskjutet till 11.30. Men som sagt, det gick bättre än man kunnat tro!
  • idamarja

dom brukar väl få op. tid tidigt på morgonen, men tidigt o tidigt vet jag väl inte, n-j har alltid fått vänta längre än beräknat inför operationerna, om dom måste vänta allt för länge sätter dom nog in dropp...det är jobbigt, han har inte skrikit men han har blivit slö o aldeles matt, inte så kul det heller. det är en jättejobbig del, att behöva vänta på fastande mage

• aihpoz

När Liam har varit i Uppsala för op så har han alltid tagits först och vi har inte behövt vänta nån av dom två gångerna som det hittils varit.Nästan precis på pricken 8.15 har han åkt ner på op båda gångerna..

~* Liam *~
  • EmmaAntonella

Hej de var ett tag sen jag skrev här=)
    Hoppas allt är bra med er=)

Här rullar allt på bra Tilde är 15 månader och har MKT vilja. 
    Vi var i Linköping på återbesök i måndags och allt såg bra ut. Öronen har de runnit lite ur men de har blivit bättre.

ang. men op. tider så fick Tilde vara först på listan, så vi kom ner vid 8 tiden till op.

Kram

• fru kiwi

Hej!

Har en liten nyfödd flicka med enkelsidig läpp och käk- spalt. (Vi slapp undan gommen och är väldigt glada för det!) Har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vilka är era erfarenheter när det gäller amning? Har det funkat bra eller varit svårt även när inte gommen varit engagerad?

Hur ofta byter ni läpptejpen? Den blir ju lite kladdig under dagen av naturliga skäl :)

Kommer säkert fler frågor efterhand men börjar så här!

• Mary Jo

Hej fru kiwi! Och grattis till flickan! Jag har en tjej som är född i feb som har läpp och käkspalt.
    Dom brukar ju säga att när det "Bara" är  läpp och käk så brukar det funka men det funkade inte för mig,det kom luft emellan hennes läpp och bröstvårtan! Plus att jag fick kämpa mycket med ställningar och så,så jag la ner det ganska fort.

Vet inte angående tejpen då vi inte haft nån men jag kan inte se nån anledning att du inte skulle kunna byta den vid behov?

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15