Inlägg från: 79maria |Visa alla inlägg
  • 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • 79maria

murreior: Härligt att operationen blev av och att lilltjejen är på gott humör

• 79maria

Tessou: det finns ett märke som heter Nüby som vi har. Den funkar super. Finns på typ Ica, coop och liknande. Den har "streck" istället för hål precis som meleda-napparn så att barnet trycker ut vätskan istället för att suga. Jag vet att andra har tipsat om Tupperware-pipmuggar också och att de ska vara bra.

• 79maria

Mollymajs/tessou: ja, jag kom på det också sen efter jag skrev. Alla pipmuggar från typ esska, ikea m.m. funkar toppen. Ur dem rinner det ju bara rätt ut när man vänder på dem utan droppstopp så där är inga problem att dricka ur Fördelen med nuby-pipen är att det inte rinner ur den när man vänder den upponer

• 79maria

JJL: ja, jag känner igen situationen... vi har ju bara en månad kvar till beräknad ankomst av liten knodd, men vi fick tillslut operationstid nu på torsdag så det känns som ok (men inte helt bra) tidsmarginal. Inte alls roligt att kombinera nyfödd och nyopererad... Men, sen känns det också som om det inte riktigt gör nåt att det drar ut på tiden för op heller. Logopederna vill visserligen att gommen ska slutas så tidigt det går, men både plastikkirurgerna och odontologerna vill vänta för att de ska få så gott resultat som möjligt (i alla fall på SU). Sen får vi väl se hur länge vi får vänta på slutning av hård gom nu, för nu är Gabriel snart 18 mån då de pratade om att sluta den, fast nu ska han ju göra läpp- och näsvingeplastiken (eftersom den har blivit långt uppskjuten eftersom han först var sjuk och sen att de ligger efter med alla    tider - tydligen många som blev sjuka i samma veva och måste skjutas på) och jag antar att de inte sluter hårda gommen samtidigt. Så då blir det nog att vänta tills han fyller två skulle jag tro (har för mig att de vill vänta 6 mån mellan operationerna).

ojoj, det blev nog ett rörigt inlägg....

Tessou: dropstopp kan inte Gabriel dricka med, så om man står ut med mjölk och vatten som flyger lite över bordet när han får för sig att vända muggen upponer går det helt ok utan, annars är den andra (nuby) bra Vi har både och hemma.

• 79maria

Lite rapport från mig
    Gabriel opererades i torsdags och allt gick finfint! Skönt Vi åkte hem i fredags och han ville inte direkt äta nåt när vi var på sjukhuset, men väl hemma har det gått bra. Det ser fint ut och jag ska försöka få tummen ur och lägga in ett par bilder. Vi blev lite nervösa att det skulle bli inställt igen, för han hade lite temp på morgonen och då ville narkosen dubbelkolla, men eftersom han var pigg och glad och på strålande humör och de inte kunde upptäcka nåt större fel i övrigt på honom så tyckte de inte att det var nån fara.

Änglasnuttan: jag tror jag såg dig i torsdags, men jag blev lite osäker på dotterns namn. Men, nu när jag är här och ser så är jag tämlligen säker Synd att operationen blev inställd! Hoppas att ni får en tid snart igen!!!!

• 79maria

Tessou: det enda jag har hört med katt är att man ska vara försiktig när man är gravid då man byter kattlådan och så. Tror att det är den parasit som Leia pratar om som är anledningen. Och att den skulle ha nån koppling till spalt har jag aldrig hört.

• 79maria

W o Z: Fy vad tråkigt när informationen är bristfällig på det sättet och att det dessutom verkar gå upp nu Ni borde få åka på återbesök tidigare om ni ringer och pratar med dem?! Åtminstone till avdelningen så att de kan kika lite på det!

Här hemma har det nu gått ca 10 dagar sen op och det verkar läka rätt fint! Men, det är konstigt för stygnen håller på att lossna och vi ska in till SU om en vecka för att ta stygnen. Lilja sa nämligen att de hade sytt med stygn som måste tas bort för att det blir bättre resultat på denna op. Konstigt då att de nu börjar lossna av sig själv precis som de stygn som löser upp sig själva.... men det kanske är stygn på insidan han ska ta...? Jaja, vi får väl se på måndag eller tisdag när vi ska in igen. Skönt i alla fall att ha återbesöket så tidigt tycker jag!

• 79maria

Åh, en FB-grupp, den ska jag ta och leta upp!

Här hemma rullar livet på med en liten nyfödd krabat som kommit till familjen Edvard föddes i lördags förra veckan, på beräknat datum ...den enda dan som man inte tror att det kommer en bebis Så, nu har jag tre små grabbar här hemma. Fullt upp med andra ord. Gabriel opererades ju för en dryg månad sen och det har läkt fint. Han är fortfarande röd i ärren såklart, men det ser finare och finare ut hela tiden. Kändes skönt nu när Edvard föddes att det hann gå lite tid emellan op och nyfödd!
    Majamamma: Fy vad trist att op blev inställd Hoppas att ni antingen får en tid riktigt snart, eller att det dröjer till lite senare! Inte roligt att kombinera nyfödd och nyopererad
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15