• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Ida24

Jag har hittat hit Va ju ett tag sen jag skrev här

• aihpoz

Såg nu att det fastnat papper eller nå i gommen på liam,det är lite rött kring spalten och blöder när jag petar där..Hur har ni gjort när det fastnat nått?

~* Liam *~
  • Monica71

Hittat hit!

aihpoz; provat med dryck alt tops???

• idamarja

frejon: jag tror nog att flerspråkighet snarare är något bra och utvecklande för barnen, även de med spalt. våran logoped säger i allafall till oss att det inte ska bli något större problem, däremot menar hon att det kan vara lättare med vissa språk, tex tror jag att n-j får lättare med samiskan eftersom det har just de ljuden som är lättare för honom att uttala. n-j växer upp i en miljö där svenska, samiska och finska alla tre är centrala språk, här i hemmet pratar vi i huvudsak svenska och samiska men finskan förekommer också hela tiden. jag har också tänkt på det en del och speciellt när det kan behövas talträning, då vill jag inte att han ska få bara svensk talträning eftersom det är så totalt olikt samiskan.

engelskan har jag inte ens tänkt på, men den saken löser sig nog när den tiden kommer.
    men dom ska ju ha samma förutsättningar att utvecklas på alla plan, även språkligt, så det gäller väl för oss föräldrar att ställa krav på skolan att barnen ska ha den hjälp dom behöver.

• aihpoz
    Monica71 skrev 2010-03-05 16:48:47 följande:
    Hittat hit!aihpoz; provat med dryck alt tops???
    Jepp men inget funkar..dels sitter papperet så långt in ser det ut som så man får liksom inget att greppa i för att kunna dra bort och sen bitar han rätt hårt och det är svårt att både hålla och pilla ensam.
    ~* Liam *~
  • Frejon
    idamarja skrev 2010-03-05 17:06:02 följande:
    frejon: jag tror nog att flerspråkighet snarare är något bra och utvecklande för barnen, även de med spalt. våran logoped säger i allafall till oss att det inte ska bli något större problem, däremot menar hon att det kan vara lättare med vissa språk, tex tror jag att n-j får lättare med samiskan eftersom det har just de ljuden som är lättare för honom att uttala. n-j växer upp i en miljö där svenska, samiska och finska alla tre är centrala språk, här i hemmet pratar vi i huvudsak svenska och samiska men finskan förekommer också hela tiden. jag har också tänkt på det en del och speciellt när det kan behövas talträning, då vill jag inte att han ska få bara svensk talträning eftersom det är så totalt olikt samiskan. engelskan har jag inte ens tänkt på, men den saken löser sig nog när den tiden kommer. men dom ska ju ha samma förutsättningar att utvecklas på alla plan, även språkligt, så det gäller väl för oss föräldrar att ställa krav på skolan att barnen ska ha den hjälp dom behöver.  
    Jo jag håller med, vad jag menade var att barnen lägger mycket energi på att lära sig flera språk. Vissa barn som bor i t ex södra sverige behöver ju inte lära sig samiska och finska. Bara svenskan och så engelska i skolan.

Vår dotter är ju snart 6 år och hadde först nasalt tal men efter att hon genomgick en operation där gommmen förlängdes så började hon prata mycket bätre. Talterapöuten sa till oss att hon i detta nu inte skulle skilja ur Ebba från en hop 6 åringar, hon har börjat prata så bra. Så ja det behöver inte alltid bli problem, men det kan kanske ta mera energi och då kanske utvecklingen av nått annat gå långsammare än vad det skulle ha gjort annars.

Men Spalt är ju en så lindrig missbildning så jag tycker man skall inte ta nån panik över det. nästan alla barn har nått "fel" visa får glasögon, andra har koncentartins svårigheter, you name it.

Har bland annat en vän som har en kille på lite över 4 år, nu har läkarna och rådgivnings personalen *spunk* och nästan panik för att han inte kan göra allt som en 4 åring borde kunna göra. De tänker inte på att han kan göra andra saker som endel 6 åringar inte kan göra. Han måste nu gå på special gymppa ,hos psykolog, fysioterapi, talterapi....bara för att han hela sitt liv inte varit lika snabb att lära sig saker som barn i "normala" fall är. Rådgivningarna går bara efter sina kurvor.
  • idamarja
    Frejon skrev 2010-03-06 08:03:20 följande:
    Jo jag håller med, vad jag menade var att barnen lägger mycket energi på att lära sig flera språk. Vissa barn som bor i t ex södra sverige behöver ju inte lära sig samiska och finska. Bara svenskan och så engelska i skolan. Vår dotter är ju snart 6 år och hadde först nasalt tal men efter att hon genomgick en operation där gommmen förlängdes så började hon prata mycket bätre. Talterapöuten sa till oss att hon i detta nu inte skulle skilja ur Ebba från en hop 6 åringar, hon har börjat prata så bra. Så ja det behöver inte alltid bli problem, men det kan kanske ta mera energi och då kanske utvecklingen av nått annat gå långsammare än vad det skulle ha gjort annars.Men Spalt är ju en så lindrig missbildning så jag tycker man skall inte ta nån panik över det. nästan alla barn har nått "fel" visa får glasögon, andra har koncentartins svårigheter, you name it. Har bland annat en vän som har en kille på lite över 4 år, nu har läkarna och rådgivnings personalen *spunk* och nästan panik för att han inte kan göra allt som en 4 åring borde kunna göra. De tänker inte på att han kan göra andra saker som endel 6 åringar inte kan göra. Han måste nu gå på special gymppa ,hos psykolog, fysioterapi, talterapi....bara för att han hela sitt liv inte varit lika snabb att lära sig saker som barn i "normala" fall är. Rådgivningarna går bara efter sina kurvor.
    jo ja förstår precis hur du menar, och det ställer ju stora krav på oss föräldrar att i sin tur ställa stora krav på skolan, så barnen får bästa tänkbara möjlighet att lära sig samma saker som andra barn, utan att något ska bli lidande. men när börjar dom läsa engelska, när jag gick i skolan började man på mellanstadiet vill ja minnas :), o då har man ju redan hunnit utveckla sina modersmål rätt så bra iaf. dessutom läser ju många barn något extra främmande språk som tillval i skolan, då kan man ju istället koncentrera sig på att fördjupa sig i tex, engelska.
    visst är dom ganska hysteriska med sina kurvor, dom ser inte alltid så nyanserat på barnen, utan forkuserar på problemen.

sen får man väl själv värdera vad man tycker är viktigast att lägga energi på, o utifrån det hjälpa sitt barn till det man själv tror är bäst. men vi har också haft mkt funderingar just pga flerspråkigheten.
  • Frejon
    idamarja skrev 2010-03-06 11:06:19 följande:
    jo ja förstår precis hur du menar, och det ställer ju stora krav på oss föräldrar att i sin tur ställa stora krav på skolan, så barnen får bästa tänkbara möjlighet att lära sig samma saker som andra barn, utan att något ska bli lidande. men när börjar dom läsa engelska, när jag gick i skolan började man på mellanstadiet vill ja minnas :), o då har man ju redan hunnit utveckla sina modersmål rätt så bra iaf. dessutom läser ju många barn något extra främmande språk som tillval i skolan, då kan man ju istället koncentrera sig på att fördjupa sig i tex, engelska. visst är dom ganska hysteriska med sina kurvor, dom ser inte alltid så nyanserat på barnen, utan forkuserar på problemen. sen får man väl själv värdera vad man tycker är viktigast att lägga energi på, o utifrån det hjälpa sitt barn till det man själv tror är bäst. men vi har också haft mkt funderingar just pga flerspråkigheten.
    Vi bor ju i Finland och här börjar svensk pråkiga barn läsa Finska i förta klass och på tredje klass börjar de läsa engelska.
    men som sakt har alla sina problem själv hadde/har jag lindrig dyslexi, som någon kanske märkt då jag skriver, allt blir kanske inte rätt stavat men jag bryr mig faktist inte. Folk brukar förstå vad jag menar och det e ju huvudsaken, min kar brukar skratta åt mig då jag skriver fel. Jag hadde stora problem i skolan med språken men pratar nästan flytande finka pga att jag hadde finskspråkiga kamrater då jag var liten.
    skulle ha velat lägga Ebba i finskt dagi men vi valde att lägga henne i svenskspråkigt pga av spalten så att hon kanske i alla fall skulle lära sig ett språk bra innan skolan.
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15