idamarja skrev 2010-03-05 17:06:02 följande:
frejon: jag tror nog att flerspråkighet snarare är något bra och utvecklande för barnen, även de med spalt. våran logoped säger i allafall till oss att det inte ska bli något större problem, däremot menar hon att det kan vara lättare med vissa språk, tex tror jag att n-j får lättare med samiskan eftersom det har just de ljuden som är lättare för honom att uttala. n-j växer upp i en miljö där svenska, samiska och finska alla tre är centrala språk, här i hemmet pratar vi i huvudsak svenska och samiska men finskan förekommer också hela tiden. jag har också tänkt på det en del och speciellt när det kan behövas talträning, då vill jag inte att han ska få bara svensk talträning eftersom det är så totalt olikt samiskan. engelskan har jag inte ens tänkt på, men den saken löser sig nog när den tiden kommer. men dom ska ju ha samma förutsättningar att utvecklas på alla plan, även språkligt, så det gäller väl för oss föräldrar att ställa krav på skolan att barnen ska ha den hjälp dom behöver.
Jo jag håller med, vad jag menade var att barnen lägger mycket energi på att lära sig flera språk. Vissa barn som bor i t ex södra sverige behöver ju inte lära sig samiska och finska. Bara svenskan och så engelska i skolan.
Vår dotter är ju snart 6 år och hadde först nasalt tal men efter att hon genomgick en operation där gommmen förlängdes så började hon prata mycket bätre. Talterapöuten sa till oss att hon i detta nu inte skulle skilja ur Ebba från en hop 6 åringar, hon har börjat prata så bra. Så ja det behöver inte alltid bli problem, men det kan kanske ta mera energi och då kanske utvecklingen av nått annat gå långsammare än vad det skulle ha gjort annars.
Men Spalt är ju en så lindrig missbildning så jag tycker man skall inte ta nån panik över det. nästan alla barn har nått "fel" visa får glasögon, andra har koncentartins svårigheter, you name it.
Har bland annat en vän som har en kille på lite över 4 år, nu har läkarna och rådgivnings personalen *spunk* och nästan panik för att han inte kan göra allt som en 4 åring borde kunna göra. De tänker inte på att han kan göra andra saker som endel 6 åringar inte kan göra. Han måste nu gå på special gymppa ,hos psykolog, fysioterapi, talterapi....bara för att han hela sitt liv inte varit lika snabb att lära sig saker som barn i "normala" fall är. Rådgivningarna går bara efter sina kurvor.