• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Frejon
    W o Z skrev 2010-03-22 18:25:34 följande:
    Ringde Akademiska och fick tag på läkaren, så i morron får vi komma dit och visa upp W. Vi prövade förra veckan oxå, men då fick vi bara prata med en sköterska. Nu har W fått värsta snor-förkylningen på köpet, stackarn. Gröt och snor forsar ur näsan vid middagsbordet.
    Stackarn, men bra att ni får komma på koll.
  • Glädjefrö

W o Z: Nej det får ju bara inte hända!!

Idag var jag på MAS med våran Ella. Det kändes skönt, läkaren förklarade, tog tid på sig att svara på våra frågor. Skönt med att äntligen kunna prata med någon kunnig, för här i småland har man ju bara stött på stolpskott.

Så i sommar, när hon är 6 månader så ska de operera. De skickar en kallelse 6 veckor innan. Vi får vara kvar i 2 dagar och konvalecensen var på 2 veckor.

Det gick bra att ha napp då hennes spalt var så långt bak, den klyvde genom gomspenen.

Men eftersom de operera så pass tidigt så ska inte talet påverkas.

Jag frågade om det var större risk till spalt om man hade katt och han sa att det bara var en skröna. Däremot rökning och en epelepsimedicin skulle öka risken.

• Monica71
    Tessou skrev 2010-03-22 09:04:49 följande:
    W o Z;Så tråkigt.. Daniel opererade Elias i November -09 och allt ser bra ut iaf. Det där borde ni kunna anmäla till nån tycker jag.. sådär för det inte gå till!Tycker Daniel verkar som en läkare som gör sitt jobb å inget mer, visar liksom ingen hänsyn om man vill prata eller är fundersam om något.
    Nu var det ju underbara Valdemar som opererade Alice i somras, men det var Daniel som gick rond den dagen vi skulle åka hem o jag förstår lite vad du menar...jag minns att jag bla frågade "kommer hon kunna ta vanlig nappflaska så småningom?" Han svarade "det kommer hon att växa ifrån....) ja, det förstår jag väl tänkte jag....hon kommer ju inte dricka ur flaska i åratal,men det var ju inte svar på min fråga.....men det sa jag inte då utan tänkte; jag åker hem o ställer frågan till experterna på Familjeliv;)

Ang det här med varför vissa barn föds med spalt så i en del fall kan det vara nån infektion eller liknande hos mamman runt 3 grav.månaden som gör att det inte växer i hop som det ska, plus rökning, medicin o ibland ärftlighet som redan nämnts, men i vissa fall (som i mitt) så hittar man ingen orsak. Det är som det är bara!!
  • Frejon

Det är i V 12 av graviditeten som gommen sluts. Om det händer nått i den veckan så att gommen inte sluts så sluts den inte alls.
    Kan ju vara medicin, rökning, m.m ...detta kanske förklarar varför olika barn har olika lång gom, olika stort hål, på vissa barn har gommen hunnit sluta sig en bit men inte fullt.

• Tessou

Jag varken röker, dricker alkohol eller äter någon medicin.. så får oss var det slumpen som gjorde att han fick gomspalt. Läste den där artikeln jag skrev om, när vi va hos mamma i helgen.. konstigt att en läkare säger sådär - att det beror på katten..

Monica71;
    Mm.. han ville liksom helst gå därifrån såfort som möjligt om man undrade något. Gillar nog Valdemar och Malin bättre på det sättet.

W o Z;
    Hur har det gått???

ELIAS 090326
  • Frejon
    Tessou skrev 2010-03-23 17:41:14 följande:
    Jag varken röker, dricker alkohol eller äter någon medicin.. så får oss var det slumpen som gjorde att han fick gomspalt. Läste den där artikeln jag skrev om, när vi va hos mamma i helgen.. konstigt att en läkare säger sådär - att det beror på katten.. Monica71; Mm.. han ville liksom helst gå därifrån såfort som möjligt om man undrade något. Gillar nog Valdemar och Malin bättre på det sättet. W o Z; Hur har det gått???
    tror inte heller att det beror på katten, skulle va konstigt, men kanske det då var därför Ebba fick spalt, vi hadde två katter, nu har vi tre

Nä jag tror ocså att det var slumppen för oss, inget genetiskt, finns inte i släkten

Jag tror bara de vill hitta svar, fast det kanske inte finns några....
  • lkgj

För våran del så vet jag inte i fall de va slumpen, eller ärftlighet...... Jag ha nämligen en kusin som är född med LKG.....Men doktorerna påstå att de är så pass långt håll, så dom tror att de va slumpen att våran dotter föddes med LKG.......... Vet inte va jag ska tror!!! Men man vet ju aldrig....Min mamma ha fött 7 friska barn, systern min 5 frisk barn......sen då ja födder mitt andra barn med LKG, tror faktiskt de ha hoppat över genrationer i våran släkt, och hamnade hos mig..........Ja man kan ju tänka fram och tillbax hela tiden.....utan direkt svar....

Själv vet ja att under graviditeten så va jag frisk, inte rökte, drack eller något annat....Men måste säga att våran Jonna är som vilket barn som helst, så goe:)♥

• W o Z

Vi va och träffade D igår 10 min, han kollade gommen på W och sa att den hårda delen gått upp. Han hade chansat och sytt fast den samtidigt som den mjuka, men att slemhinnorna varit för tunna. Han hade kommit på det efteråt att han borde berättat det för oss efter OP (!). Jag försökte förklara vilken jäkla chock det varit att nu först (och på det här sättet) få veta att spalten även gått in en bit i hårda delen, men han sa bara att dom ser mycket bättre när dom öppnat upp vid OP. Han sa även att inget blivit "förstört" i gommen efter det här.

Den vita fläcken va typ lite död slemhinna.

Nå, det känns bättre nu iaf, det har ju liksom sjunkit in att det blir en OP till. Men förra veckan va ju som ett smärre helvete med ovissheten och frågorna man hade. Tack ska ni ha allihopa för era inlägg!

• W o Z
    Tessou skrev 2010-03-23 17:41:14 följande:
    Jag varken röker, dricker alkohol eller äter någon medicin.. så får oss var det slumpen som gjorde att han fick gomspalt. Läste den där artikeln jag skrev om, när vi va hos mamma i helgen.. konstigt att en läkare säger sådär - att det beror på katten.. Monica71;Mm.. han ville liksom helst gå därifrån såfort som möjligt om man undrade något. Gillar nog Valdemar och Malin bättre på det sättet.W o Z;Hur har det gått???
    Jag varken drack, rökte, tog inte ens ett huvudvärkspiller under graviditeten. Varken nån i släkten eller vår första son har spalt. Man funderade mycket när han var nyfödd vad det kunde bero på. Jag visste inte ens att det fanns gomspalt, trodde att det måste synas på läppen för att vara spalt.
    Men jag håller med Frejon om att det nästan alltid är nåt krux med barn, typ glasögon etc. Men problem blir ju vad man gör dom till. Bara man är trygg i sig själv så brukar det mesta gå bra.
  • Mary Jo

Vi har inte heller nån med LKG i släkten.. Därimot mådde jag ganska dåligt från början och anklagade mig själv. jag var nämligen rökare när Vilja blev till och jag försökte sluta från början men fram till v.12 ungefär rökte jag kanske 2 cigg i veckan. Vilket inte är nästan nånting men jag klarade inte av att sluta helt.. fast efter v.12 rökte jag aldrig nåt. men jag tänkte att det var mitt fel. fast jag kan inte anklaga mig själv,det kommer aldrig att hjälpa för jag kommer inte få nåt svar om det var rökningen eller slumpen..

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15