• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • OneOfAKind

Tack för ett varmt välkomnande

malan81: Här är en vänstersidig till! Hur omfattande var Sixtens spalt, gällde det bara läppen? Jag vande mig vid tanken ganska fort och kommer nog vara väl förbered när det är dags för lilltjejen att komma. Fast samtidigt så vet man ju inte om det är mer än bara läppen så lite snurrar det allt i huvudet...

• malan81
    OneOfAKind skrev 2010-03-28 13:21:50 följande:
    Tack för ett varmt välkomnande malan81: Här är en vänstersidig till! Hur omfattande var Sixtens spalt, gällde det bara läppen? Jag vande mig vid tanken ganska fort och kommer nog vara väl förbered när det är dags för lilltjejen att komma. Fast samtidigt så vet man ju inte om det är mer än bara läppen så lite snurrar det allt i huvudet...
    Sixten föddes med total spalt (tror det heter så) Och det betyder att näsa, käke och gom är delad. Han var helt öppen upp till näsan (kolla gärna på bilderna på min sida). På Ul kunde hon bara se ett näshål så vi förberedda oss på att det skulle vara mer än bara läppen men visst hoppades vi för SIxtens skull. Visst hade vi önskat att det endast var läppen som var delad pga av mindre operationer och så, men nu var det som det var. Sixten opererade läpp och näsa vid 4 månaders ålder och den mjuka gommen vid 6 månader. Till hösten gör han sin 3:e operation och då ska de sluta den hårda gommen. Alla operationer har gått väldigt bra och med fina resulgtat tycker vi. Sixtens tänder har kommit väldigt fint trots att käken var delad och han pratar för fullt. Han har lite svårt att uttala vissa ljud men förhoppningsvis får han lättare att uttala dessa då de sluter hårda gommen. 
    Ska ni på något mer ul? Vi gjorde ett till i v.23? tror jag. De försökte ta 3d bilder här i Sundvsall men de blev inte så bra och det bästa hade varit att vänta till v.26 eller något sådant, men vi valde att avstå från ännu ett då vi inte kunde påverka något ändå.
    Har du mer frågor så fråga gärna.

Maria
  • lkgj
    OneOfAKind skrev 2010-03-27 17:47:29 följande:
    Hej tjejer! Snubblar in här då jag via ultraljud för 1½ vecka sedan fått konstaterat att bebisen i magen med största säkerhet har LKG-spalt. Skönt att det finns andra att diskutera detta med för det snurrar ju massor med frågor i huvudet just nu!
    Välkommen till spattråden.....Är mamma till en dotter som föddes med högersidig LKG....
  • Leia07
    Hej tjejer! Snubblar in här då jag via ultraljud för 1½ vecka sedan fått konstaterat att bebisen i magen med största säkerhet har LKG-spalt. Skönt att det finns andra att diskutera detta med för det snurrar ju massor med frågor i huvudet just nu!
    Välkommen och grattis till bebisen i magen!

Jag har två spaltisar. Liam, snart 2 år, som föddes med en vänstersidig total spalt och Nicholas, snart 4 månader, som har en dubbelsidig total spalt. Med tre små barn här hemma så blir tiden vid datorn knapp, men jag dyker in på forumet lite då och då .
  • Mary Jo
    Hej tjejer!Snubblar in här då jag via ultraljud för 1½ vecka sedan fått konstaterat att bebisen i magen med största säkerhet har LKG-spalt. Skönt att det finns andra att diskutera detta med för det snurrar ju massor med frågor i huvudet just nu!
    Hej och välkommen. jag är oxå ny i spaltvärlden. födde en dotter för 5 veckor sedan med läpp och käkspalt. Grattis till bebisen i magen. "skönt" endå att få veta vi RUL att barnet har LKG(?),vi visste ju ingenting!
  • Frejon
    Jag säger som alla andra VÄLKOMMEN.

Har en tjej född 04 med gomspalt (syns inte på utsidan, då läppen inte hadde någon spalt).

Fråga på bara om du har nått du vill veta, kan ju kanske inte svara på allt men kanske på nått.
  • Frejon
    malan81 skrev 2010-03-27 23:11:42 följande:
    Hej och välkommen till denna tråd. Jag är inte lika aktiv i tråden som förut, men vi fick också veta på (rutin) ul att vi skulle få ett barn med spalt. Det de såg var att han skulle ha vänstersidig spalt och mycket riktigt. Ut kom en liten Sixten (fyller snart 2 år) med vänstersidig total spalt. Vi tyckte att det var otroligt skönt att få veta det i så god tid och vi hann förbereda oss väl innan han kom. Ingen av oss tyckte att det var särskilt jobbigt när Sixten kom utan det var mer- Ja, så ser det ut och nu går vi vidare härifrån. Det är även skönt att hinna förbereda de närmsta också (om man nu vill det) Vi tycker iaf att allt har gått jättebra och nu tänker vi nästan aldrig på att han föddes med spalt. Op har gått bra och han är som vilket barn som helst, den ända skillnaden är att han har ett ärr på läppen :) Lycka till och fråga gärna om du vill! Maria
    Jag tror också att det är bätre att få reda på det då du har bebin i magen, blir kanske inte lika stor chock då man hinner förbereda sig lite. Pga att Ebba hadde bara gomspalt som inte syns på ul så fick vi reda på det vid förlossningen.
    Kommer ihåga att man var lite chockad specielt då man inte viste nästan nått om spalt.

Minns att barnläkaren sa allt 4 gånger, jag funderade varför han upprepade sakerna 4 gånger men det var säkert för att han inte viste hur mycket vi förstod och tog in för tillfället. Man kan ju vara lite groggig efter en förlossning. Sen sa han ni tyks ju ta detta lungt, och jag sa jaha vad skall vi annars göra, vi kan ju inte göra nått åt att hon föddes med spalt.
  • aihpoz

Hur gör ni med haberman nappar som inte används?
    Vi har ett paket som är oöppnat samt en flaska som inte används..Inboxa vid intressen..

~* Liam *~
  • Vädtkustmamma

Välkommen ni som är nya! Är inte inne så ofta så jag kan ha missat någon...

aihpoz: Elsa använder haberman-pipen som napp! Vi försöker sluta men men...

• aihpoz
    Vädtkustmamma skrev 2010-03-29 20:32:48 följande:
    Välkommen ni som är nya! Är inte inne så ofta så jag kan ha missat någon... aihpoz: Elsa använder haberman-pipen som napp! Vi försöker sluta men men...
    Alltså som napp napp,som man har när man tex ska sova?
    ~* Liam *~
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15