• Frejon

Vi som har barn med spalt del 15

idamarja skrev 2010-03-05 17:06:02 följande:
    frejon: jag tror nog att flerspråkighet snarare är något bra och utvecklande för barnen, även de med spalt. våran logoped säger i allafall till oss att det inte ska bli något större problem, däremot menar hon att det kan vara lättare med vissa språk, tex tror jag att n-j får lättare med samiskan eftersom det har just de ljuden som är lättare för honom att uttala. n-j växer upp i en miljö där svenska, samiska och finska alla tre är centrala språk, här i hemmet pratar vi i huvudsak svenska och samiska men finskan förekommer också hela tiden. jag har också tänkt på det en del och speciellt när det kan behövas talträning, då vill jag inte att han ska få bara svensk talträning eftersom det är så totalt olikt samiskan. engelskan har jag inte ens tänkt på, men den saken löser sig nog när den tiden kommer. men dom ska ju ha samma förutsättningar att utvecklas på alla plan, även språkligt, så det gäller väl för oss föräldrar att ställa krav på skolan att barnen ska ha den hjälp dom behöver.  
    Jo jag håller med, vad jag menade var att barnen lägger mycket energi på att lära sig flera språk. Vissa barn som bor i t ex södra sverige behöver ju inte lära sig samiska och finska. Bara svenskan och så engelska i skolan.

Vår dotter är ju snart 6 år och hadde först nasalt tal men efter att hon genomgick en operation där gommmen förlängdes så började hon prata mycket bätre. Talterapöuten sa till oss att hon i detta nu inte skulle skilja ur Ebba från en hop 6 åringar, hon har börjat prata så bra. Så ja det behöver inte alltid bli problem, men det kan kanske ta mera energi och då kanske utvecklingen av nått annat gå långsammare än vad det skulle ha gjort annars.

Men Spalt är ju en så lindrig missbildning så jag tycker man skall inte ta nån panik över det. nästan alla barn har nått "fel" visa får glasögon, andra har koncentartins svårigheter, you name it.

Har bland annat en vän som har en kille på lite över 4 år, nu har läkarna och rådgivnings personalen *spunk* och nästan panik för att han inte kan göra allt som en 4 åring borde kunna göra. De tänker inte på att han kan göra andra saker som endel 6 åringar inte kan göra. Han måste nu gå på special gymppa ,hos psykolog, fysioterapi, talterapi....bara för att han hela sitt liv inte varit lika snabb att lära sig saker som barn i "normala" fall är. Rådgivningarna går bara efter sina kurvor.
  • Frejon
    idamarja skrev 2010-03-06 11:06:19 följande:
    jo ja förstår precis hur du menar, och det ställer ju stora krav på oss föräldrar att i sin tur ställa stora krav på skolan, så barnen får bästa tänkbara möjlighet att lära sig samma saker som andra barn, utan att något ska bli lidande. men när börjar dom läsa engelska, när jag gick i skolan började man på mellanstadiet vill ja minnas :), o då har man ju redan hunnit utveckla sina modersmål rätt så bra iaf. dessutom läser ju många barn något extra främmande språk som tillval i skolan, då kan man ju istället koncentrera sig på att fördjupa sig i tex, engelska. visst är dom ganska hysteriska med sina kurvor, dom ser inte alltid så nyanserat på barnen, utan forkuserar på problemen. sen får man väl själv värdera vad man tycker är viktigast att lägga energi på, o utifrån det hjälpa sitt barn till det man själv tror är bäst. men vi har också haft mkt funderingar just pga flerspråkigheten.
    Vi bor ju i Finland och här börjar svensk pråkiga barn läsa Finska i förta klass och på tredje klass börjar de läsa engelska.
    men som sakt har alla sina problem själv hadde/har jag lindrig dyslexi, som någon kanske märkt då jag skriver, allt blir kanske inte rätt stavat men jag bryr mig faktist inte. Folk brukar förstå vad jag menar och det e ju huvudsaken, min kar brukar skratta åt mig då jag skriver fel. Jag hadde stora problem i skolan med språken men pratar nästan flytande finka pga att jag hadde finskspråkiga kamrater då jag var liten.
    skulle ha velat lägga Ebba i finskt dagi men vi valde att lägga henne i svenskspråkigt pga av spalten så att hon kanske i alla fall skulle lära sig ett språk bra innan skolan.
  • Frejon
    aihpoz skrev 2010-03-05 17:18:31 följande:
    Jepp men inget funkar..dels sitter papperet så långt in ser det ut som så man får liksom inget att greppa i för att kunna dra bort och sen bitar han rätt hårt och det är svårt att både hålla och pilla ensam.
    Hur lång tid edan blev han opererad? ebba hadde en vit hinna i munnen ganska lång tid efter operationen.
    Jag har säkert fel, men bara för säker hets skull så du e säker på att det är en pappersbit.

Vet inte annars vad man skall göra om inte dricka, topps eller att pilla hjälper. Hoppas ni får bort det, måste ju va obehagligt att ha ett papper fastklitrat där.
  • Frejon
    Tessou skrev 2010-03-08 11:22:57 följande:
    murreior; Så bra att allt gick bra, men jag håller med - väldigt dåligt att läkaren inte fanns där efter operationen! Har era barn kunnat dricka ur pipmugg? Den vi hittade igår hade ganska stora hål. Eller måste man köpa en som man kan byta ut själva nappen på till weledas pipar?
    Vi hadde sådana vita pipar som man kan lägga på där nappen skall vara på en vanlig flaska. dom fungerade super bra. Så använde vi flaska men med pip. Dom var lite mjuka och hadde ganska småa hål. Problemet är att vi e från Finland och jag vet inte om sådana finns i Sverige. Men om du ser sådana så löns det att pröva.
  • Frejon
    Glädjefrö skrev 2010-03-10 05:37:11 följande:
    Åhhh. hade skrivit ett långt inlägg så försvann allt. I korta drag så fick vi reda på att min tjej på 2 månader har gomspalt i mjuka gommen igår. De har uppenbarligen missat det på BB när de gjort 3 st läkarkonrtoller på henne och fyllt i journalen att gommen är hel och ok. Uppenbarligen ha 3 st slarvat eller inte kollat alls?! Så nu har jag gått i 2 månader och haft ångest för att hon inte ammat, jag har trott hon var lat. Nu när man har googlat (för det är så man får reda på saker och ting nu förtiden, tydligen inte från sjukvården) och tänker efter så faller alla pusselbitar på plats. Hon kräks enbart genom näsan. Hon har haft mycket gaser i magen, köpte en dr brown flaska som tar bort bubblor men vad hjälper det om det kommer luft genom näsan och in i munnen? Vet ngn om man kan använda napp om det "bara" är spalt i mjuka gommen? Eftersom vi inte vetat det innan så började vi ge henne det och hon tog den. Det är hennes tröst och nu ska vi helt plötsligt ta bort den eller har ngn hört ngt om det? Kan man använda snorsug, hon är ju dunderförkyld? Är helt nu inom detta, i går hade jag ingen susning, trodde gomspalt bara var "harmynta" som syntes men så var det ju inte. Har fått en remiss till Malmö så vi får se vad de säger. Det är inget jätte stort hål, den vidgar sig när hon gäspar och skriker liksom.. operera de alla sådana här fall eller låter de att va?
    Jag kan ju berätta lite om oss först: jag och min man fick vårt första barn en flicka 2004 i maj, hon fyller snart 6 år. Hon föddes med gomspalt. Vi viste inget om spalt då hon föddes, var helt borta .Så du e inte ensam. Vi har varit på två operationer och idag är hon som vilken 6 åring som helst. Talterapöuten sa åt oss att hon i dag inte skulle veta vilket barn från t ex dagis som haft spalt om hon inte vetat att det var Ebba.
    Under det första året sov hon dåligt och det blev många nätter som hon vaknade (ja alla) hon vaknade pga luft i magen / och att hon var hungrig. Hon åt tills hon somnade sedan sov hon 3-4 timmar och sedan behövde hon mat på nytt ända fram tills hon var 9 mån och hon opererades. Efter operation var det bara flytande föda i två veckor och sedan började hon äta mera fast föda. Då hon fick börja äta "vanligt" efter operationen så då åt hon allt och mycket och det var då det vände för oss. Hon började sova och blev mycket lugnare.

Min flicka har "bara" gomspalt och vi prövade använde napp problemet vara att hon inte kunde suga så hårt så att den skulle hållas i munnen på henne själv. Vi prövade bara nån vecka sedan gav vi upp och hon använde trasan (vit snuttefilt) den blev hennes tröst. Man kan ju inte sitta och hålla i nappen hela dagarna. Men om din flicka kan suga så bra att nappen hålls i munnen så låt henne ha den som tröst.
    Enda problemet med det är nog då ni skall opereras då hon under en tid inte får suga på nått, ingen napp under den tiden, så om hon inte är jätte beroende av den så skulle jag själv ta bort den redan nu för det blir ju inte lättare att få henne att sluta senare.

jag har använt snorsug.

Jag tror att de opererar alla men jag är inte säker.
    Hon har en ganska liten spalt vad jag förstott av din beskrivning, för oss va det att stot hål i munnen, hela mjuka gomen var bortta och "dingelidongen" som man har i munen fanns inte.

Du borde få tala med någon läkare som har hand om spalt barn så han/hon skulle få förklara åt er vad som bör göras osv

Jag e från finland och här finns det en oganisation för barn med spalt som har gett ut böcker m.m Du kan ju "googla" och se om du hittar nån liknande organisation i sverige.

Hoppas att allt går bra för er och att ni får information så ni vet vad ni skall göra med er lilla princessa.
  • Frejon
    Glädjefrö: sitera dig: Jo hon har ju inget stort hål så hon får bra grep om napp och flaska, det är jag oerhört glad för. Men om de inte får ha napp efter operationen, får de ta flasknapp då? Eller vad är skillnaden? För hon måste ju få i sig mat.

Nu kan jag inte tala fö Sverige: men i Finland är det så att då barnen med gomspalt opereras (vid 9 månader) måste de vara utan att suga efter operationen i två veckor. (alltså inte napp, flaska med napp, sugrör eller dylikt)
    Vet ju inte om de har andra sätt att operera på i sveige. men enligt väran läkare så kan mjuka gommen gå "sönder" på nytt av sug.
    Vi använde pipmugg och en rätt mjuk vit pip som man kunde lägga på flaskan där nappen skall vara , fungera bra. Vi återgick inte till napp på flaska efter operationen.
    ebba lärde sig att använda pipmuggen och var nöjd med den.
  • Frejon
    murreior skrev 2010-03-11 11:05:50 följande:
    Vad olika det kan vara. Vi får ha både napp och flaska nu efter operationen. Fast hon ska ju inte springa runt med nappen, men det var ingen fara när hon sov.
    Det beror kanske på hur dom opererar.
    Förstod att ni i sverige har flera olika sjukhus som opererar barn med spalt och att dessa sjukhus inte alltid har samma tillväga gångs sätt.

Vi har i Finland bara ett sjukhus (tölö sjukhus i helsingfors) som opererar ban med spalt
    Alla barn i hela Finland bor dom då i helsingfors eller i Torneo måste ner till Helsingfors på operation.

jobbigt med långa avstånd men vi behöver inte sitta och fundera vilket sjukhus som operarar "bäst" och om det finns skilnade i tillväga gångs sätten.

Allt har sina positiva och negativa sidor. Vet inte själv vad som är bätre, men vet att det finns svenskar med spalt barn som valt att komma till Helsingfors med sina barn och operera dem där pga att några av läkana på tölö sjukhus har 20 års erfarenhet av att operera spalt barn.
  • Frejon
    FridaochSamuel skrev 2010-03-11 15:16:00 följande:
    Hej hej, har inte skrivit så mycket i trådarna men tittat en hel del. Min son har isolerad gomspalt och för en vecka sedan slöt han då "hålet" i gommen. Kände mig jätte rädd och orolig inför operationen men allt har gått så himla bra! Operationen va i torsdas och redan på lördagen behövad han inte ta smärtstillande mer, på lördagen va vi åkte vi hem ( vi fick åka på fredag kväll om vi ville). mat går ner även om de är flytande och allt känns såå underbart! Han har "armskydd" som han ska ha en vecka till villket han inte störs av alls! leker och kryper som vanligt!e Endast nätterna som är jobbiga då han inte vill dricka välling och inte får ha napp. Ja ville bara dela med mig av min lycka och hoppas de hjälper andra oroliga föräldrar lite i alla fall! Hoppas nu de läker fint så vi slipper en andra operation,kram på er!
    vad bra att allt gick bra, hoppas att det fortsätter så.

"armskydden" dom minns man , jag sparade dom som Ebba hadde då hon opererades.
    Om man kollar på dem nu (då Ebba snart fyller 6 år) så kan man inte fatta att de passat på hennes armar. Kan ju va kul för henne som stor att ha kvar + så tog vi mycke bilder på sjukhuset så hon kan kolla på dem då hon blir äldre.
  • Frejon
    Mollymajs skrev 2010-03-12 09:46:25 följande:
    Min Ella bus har eller hade oxå isolerad gomspalt fast hon har även käk och läpp spalt fast de va oxå isolerade eller va man kallar de. Hon hade lixom tre spalter en i läpp, en i käken och en i gommen fast alla är egna spalter som inte går ätt igenom. Dett finns hud och vävnad mellan alla spalter. Lite svårt att förklara. Om ja fattade läkarna rätt va det inte så vanligt att ha de så utan det va vanligare att ha genomgående spalt eller bara gomspalt eller bara läpp.
    isolerad gomsplat är det samma som då dom har gomspalt men så att det inte syns inne i munnen. Svårt att förklara! men alltså det e typ mellan näsan och på övre sidan av gommen, så att det inte syns. Det är typ några muskler som fattas mellan näsan och gommen.

ni fattar säkert inget vad jag menar, men träffade ett par på sjukhuset som hadde två barn ena hadde "vanlig" gomspalt och den andra hadde detta.
  • Frejon
    W o Z skrev 2010-03-19 22:06:12 följande:
    Jag är ny här, va synd att jag inte hittat upp det här forumet tidigare! Min pojke är 7 mån och har gomspalt. Han blev opererad i Uppsala förra veckan. Vi har fått infon att han bara har i mjuka delen. Nu efter 1 vecka efter OP kom det plötsligt gröt upp ur näsan igen. Jag blev supernervös och ringde sjukhuset. Då kom det plötsligt fram att spalten även gick in en bit i hårda gommen och att det hade varit svårt att få fast den. Efter OP sa läkaren bara att allt hade gått bra, så man blir ju lätt irriterad/lessen när man får höra sånt här i efterhand! Nu råkar vi bo på Åland, så jag var och visade upp honom på barnavd. här och fick antibiotika 7 dar eftersom det stygnen verkar ha gått upp i hårda gommen. Jag har letat som tusan på nätet om nån har varit med om samma sak, men hittar inget. Efterkollen i Uppsala är om ca 8 veckor, men nu känns det bara som att man bra kunde åkt till Helsingfors istället och fått honom ordentligt undersökt och opererad. Hoppas att jag inte gör er nervösa nu istället som ska operera era barn, men det känns rikitigt pissigt just nu - vilseledd liksom. Men jag kanske överreagerar...
    Får ni välja om ni vill fara ti Sverige eller Finland eller valde ni att fara dit själv?

Jag tycker de har varit jätte duktiga i Hesa. Du kan ju kanske kontakta dem och fara dit på en koll, så kan de säga vad de tycker ni skall göra och sen se vad de säger i Uppsala (om de är av samma åsikt eller inte) Så kanske ni kan välja efter det hur ni skall göra om ni måste in på en ny operation eller nått.

Om du tar kontakt till Hesa säg att du skulle vilja träffa/ ha Jorma Rautio som läkare, de e vår läkare (pratar bra svenska, han e hemma från Vasa tror jag) han e jätte duktig. Dom andra kanske också e bra men han vet jag av egen erfarenhet att e duktig och har opererat spalt barn i typ 20 år.

Hoppas det löser sig och att det blir bra utan flera operationer.
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15