Inlägg från: Monica71 |Visa alla inlägg
  • Monica71

Vi som har barn med spalt del 15

Hittat hit!

aihpoz; provat med dryck alt tops???

• Monica71
    murreior skrev 2010-03-08 17:44:43 följande:
    Hej igen!Nu har lilltjejen fått börja äta puré här hemma. Hon blev jätte glad över att få äta igen Tror ni det går bra att göra havregrynsgröt? om man mixar havregrynen först så borde det ju inte bli så mycket bitar som kan fastna i såret?Sen tänkte jag också höra hur ni gjorde med nedtrappningen av smärtlindrande. Idag sänkte jag dosen till normal nivå, alltså inte dubbel dos alvedon längre. Tjejen är jätte pigg och på gott humör, man kan knappt tro att hon opererat sej. Fast det är väll för tidigt att ta bort alvedonen helt? Det har ju bara gått 3 dagar sedan operationen. Är rädd för att smärtan kanske kommer tillbaka om man slutar helt.Sen tar jag gärna emot tips på bra frukostar i puré form. Kräm och yoghurt vill hon inte ha, det är ju ev havregrynsgröt då?
    Va härligt att va hemma o att det verkar gå så bra!!!Koka havregrynen lite längre i lite mer vatten så går det bra! Jag skulle ge alvedon till natten, men i morgon ge vid behov!!Jag tyckte smärtan gick över överraskande fort faktiskt!
  • Monica71
    Glädjefrö skrev 2010-03-10 05:37:11 följande:
    Åhhh. hade skrivit ett långt inlägg så försvann allt. I korta drag så fick vi reda på att min tjej på 2 månader har gomspalt i mjuka gommen igår. De har uppenbarligen missat det på BB när de gjort 3 st läkarkonrtoller på henne och fyllt i journalen att gommen är hel och ok. Uppenbarligen ha 3 st slarvat eller inte kollat alls?!Så nu har jag gått i 2 månader och haft ångest för att hon inte ammat, jag har trott hon var lat. Nu när man har googlat (för det är så man får reda på saker och ting nu förtiden, tydligen inte från sjukvården) och tänker efter så faller alla pusselbitar på plats.Hon kräks enbart genom näsan.Hon har haft mycket gaser i magen, köpte en dr brown flaska som tar bort bubblor men vad hjälper det om det kommer luft genom näsan och in i munnen?Vet ngn om man kan använda napp om det "bara" är spalt i mjuka gommen? Eftersom vi inte vetat det innan så började vi ge henne det och hon tog den. Det är hennes tröst och nu ska vi helt plötsligt ta bort den eller har ngn hört ngt om det?Kan man använda snorsug, hon är ju dunderförkyld? Är helt nu inom detta, i går hade jag ingen susning, trodde gomspalt bara var "harmynta" som syntes men så var det ju inte. Har fått en remiss till Malmö så vi får se vad de säger. Det är inget jätte stort hål, den vidgar sig när hon gäspar och skriker liksom.. operera de alla sådana här fall eller låter de att va?
    Hej o välkommen hit!!

Det var likadant för oss o vår lilla tjej som nu är 15 månader. Man missade på förlossning osv att hon hade en spalt i mjuka gommen. Jag såg direkt att hon såg annorlunda ut ner i svalget, men "stoppade huvudet i sanden", men hade väl nånstans omedvetet "laddat", när hon var 3 mån bad jag bvc-sköterskan titta o sen rullade allt igång. Fick en Habermanflaska så hon äntligen kunde få i sig ordentligt. Hon kunde ju aldrig amma o jag fick hjälpa till att trycka ut ersättningen ur flaskan.

Kruxet att det missas är att de endast känner med ett finger upp i hårda gommen på förlossning o läkarundersökning. Å här i Örebro-Värmland föds det kanske 1 barn vartannat år med spalt i enbart mjuka gommen så det är inte jättevanligt.

Hon opererades iaf när hon var 6 mån, den enda operationen som behövdes. Nu är det regelbundna besök hos logoped till hon är 16 år samt de närmsta åren till öron.mott för att se att ingen vätska står bakom trumhinnan o försämrar hörseln o därmed talutvecklingen!!!Många av de här barnen behöver få rör i öronen förr eller senare!!!

Alice kunde inte ta napp, men prova, inget farligt!!!
    Lycka till med allt å det här är ett jättebra forum för oss som har barn med spalt!!!
  • Monica71

Glädjefrö-

Ang föräkring; jag hade typiskt nog ingen gravidförsäkring denna gång (har 2 killar också) o Trygg Hansa som vi har betalar inte ut något för gomspalt o eftersom de inte betalar ut för spalt så fick vi inget för sjukhusvistelsen heller. Men det kan ju variera från bolag till bolag. Annars får du ju resor betalda av ditt landsting, vistelsen kostar inget för förälder förutom maten och du får byta ut föräldradagar till tillfällig föräldrapenning under sjukhusvistelsen!

Flaska får användas efter operation!!Men det kanske är ansträngande för henne att äta o därför inte blir riktigt mätt?!?!Habermanflaskan tex är bra för att de slipper ta i så för att suga!!!

• Monica71
    Tessou skrev 2010-03-22 09:04:49 följande:
    W o Z;Så tråkigt.. Daniel opererade Elias i November -09 och allt ser bra ut iaf. Det där borde ni kunna anmäla till nån tycker jag.. sådär för det inte gå till!Tycker Daniel verkar som en läkare som gör sitt jobb å inget mer, visar liksom ingen hänsyn om man vill prata eller är fundersam om något.
    Nu var det ju underbara Valdemar som opererade Alice i somras, men det var Daniel som gick rond den dagen vi skulle åka hem o jag förstår lite vad du menar...jag minns att jag bla frågade "kommer hon kunna ta vanlig nappflaska så småningom?" Han svarade "det kommer hon att växa ifrån....) ja, det förstår jag väl tänkte jag....hon kommer ju inte dricka ur flaska i åratal,men det var ju inte svar på min fråga.....men det sa jag inte då utan tänkte; jag åker hem o ställer frågan till experterna på Familjeliv;)

Ang det här med varför vissa barn föds med spalt så i en del fall kan det vara nån infektion eller liknande hos mamman runt 3 grav.månaden som gör att det inte växer i hop som det ska, plus rökning, medicin o ibland ärftlighet som redan nämnts, men i vissa fall (som i mitt) så hittar man ingen orsak. Det är som det är bara!!
  • Monica71
    Tessou skrev 2010-03-26 08:14:51 följande:
    Lite OT... menIdag fyller Elias 1 År!
    Grattis grattis!!En stor dag!!!
  • Monica71
    OneOfAKind skrev 2010-03-27 17:47:29 följande:
    Hej tjejer!Snubblar in här då jag via ultraljud för 1½ vecka sedan fått konstaterat att bebisen i magen med största säkerhet har LKG-spalt. Skönt att det finns andra att diskutera detta med för det snurrar ju massor med frågor i huvudet just nu!
    Hej o välkommen hit!!
    Det här är ett toppenforum för alla oss med spaltbarn!!!Förstår att det är mkt som snurrar i era huvuden!!!
    Lycka till!
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15