Glädjefrö skrev 2010-03-10 05:37:11 följande:
Åhhh. hade skrivit ett långt inlägg så försvann allt. I korta drag så fick vi reda på att min tjej på 2 månader har gomspalt i mjuka gommen igår. De har uppenbarligen missat det på BB när de gjort 3 st läkarkonrtoller på henne och fyllt i journalen att gommen är hel och ok. Uppenbarligen ha 3 st slarvat eller inte kollat alls?!Så nu har jag gått i 2 månader och haft ångest för att hon inte ammat, jag har trott hon var lat. Nu när man har googlat (för det är så man får reda på saker och ting nu förtiden, tydligen inte från sjukvården) och tänker efter så faller alla pusselbitar på plats.Hon kräks enbart genom näsan.Hon har haft mycket gaser i magen, köpte en dr brown flaska som tar bort bubblor men vad hjälper det om det kommer luft genom näsan och in i munnen?Vet ngn om man kan använda napp om det "bara" är spalt i mjuka gommen? Eftersom vi inte vetat det innan så började vi ge henne det och hon tog den. Det är hennes tröst och nu ska vi helt plötsligt ta bort den eller har ngn hört ngt om det?Kan man använda snorsug, hon är ju dunderförkyld? Är helt nu inom detta, i går hade jag ingen susning, trodde gomspalt bara var "harmynta" som syntes men så var det ju inte. Har fått en remiss till Malmö så vi får se vad de säger. Det är inget jätte stort hål, den vidgar sig när hon gäspar och skriker liksom.. operera de alla sådana här fall eller låter de att va?
Hej o välkommen hit!!
Det var likadant för oss o vår lilla tjej som nu är 15 månader. Man missade på förlossning osv att hon hade en spalt i mjuka gommen. Jag såg direkt att hon såg annorlunda ut ner i svalget, men "stoppade huvudet i sanden", men hade väl nånstans omedvetet "laddat", när hon var 3 mån bad jag bvc-sköterskan titta o sen rullade allt igång. Fick en Habermanflaska så hon äntligen kunde få i sig ordentligt. Hon kunde ju aldrig amma o jag fick hjälpa till att trycka ut ersättningen ur flaskan.
Kruxet att det missas är att de endast känner med ett finger upp i hårda gommen på förlossning o läkarundersökning. Å här i Örebro-Värmland föds det kanske 1 barn vartannat år med spalt i enbart mjuka gommen så det är inte jättevanligt.
Hon opererades iaf när hon var 6 mån, den enda operationen som behövdes. Nu är det regelbundna besök hos logoped till hon är 16 år samt de närmsta åren till öron.mott för att se att ingen vätska står bakom trumhinnan o försämrar hörseln o därmed talutvecklingen!!!Många av de här barnen behöver få rör i öronen förr eller senare!!!
Alice kunde inte ta napp, men prova, inget farligt!!!
Lycka till med allt å det här är ett jättebra forum för oss som har barn med spalt!!!