Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Tinko skrev 2011-06-20 08:22:09 följande:

På tal om blomflugor!

Jag jobbade i fruktavdelningen på en stormarknad för några år sedan, där hällde vi diskmedel, ättika och lite koncentrerad saft i en skål/mugg för att bli av med flugorna. Fungerade mycket bra

Precis som jag gör (se inlägg 978), fast jag tog i lite grann druvjuice istället för saft. För övrigt samma "recept", och att jag använder en gul eller orange skål för att dra flugorna dit.
    Solig Det funkar!
  • Fantasia78
    Luktärten skrev 2011-06-20 18:49:25 följande:
    Ytterligare några små tips jag snappar upp...

Ang dörrar på Billyhyllorna är det en bra idé men vi har den gamla modellen som är 60cm och till dem passar inte dörrarna. Ska fundera på det där med draperi, men allra helst skulle jag vilja ha några djupare hyllor. Har spanat lite på PAX-garderoberna och ha dem som bokhyllor, men jag vet inte om det kommer att se för "tungt ut"
    Har precis samma fråga, då vi har Billy-hyllor (60 cm), som skulle ha behövt dörrar för att ge ett mindre rörigt intryck. Funderar faktiskt på om man på någon hylla skulle kunna sätta sådana pocketböcker man vill ha kvar i dubbla rader, så att det ryms fler... :)
    Vi köpte även hyllor på Mio för 20-21 år sedan, som var precis som Billy i måtten. Ska kolla om de kanske har kvar dem i sortimentet och har "dörrar" att sälja som tillbehör... (Sådan tur har jag väl inte, men man kan ju alltid kolla.)
  • Fantasia78
    Tinko skrev 2011-06-20 21:29:20 följande:
    Så går det när man läser för fort

Effektivt är det  iaf
    Ja, fast det var kul att se att samma metod används på fler ställen. Är ju bara roligt att vi tipsar varann, så får vi lättare att hålla ordning och fint. Solig
  • Fantasia78
    Analoga skrev 2011-06-23 13:43:13 följande:
    Jag förvarar all frukt utom bananer i kylskåpet. Bananer undviker jag följaktligen i bananfluge-tider Jag har fått nog av de äckliga jävla kräken så jag vågar inte ha någon frukt framme, dessutom tycker jag att frukten blir godare när den är kall, särskilt klementiner/apelsiner, vindruvor, melon, nektariner o s v..tycker inte ens de är goda om de är rumsvarma
    Skulle också vilja få plats med frukten i kylen. Måste medge att jag är lite imponerad av att din frukt ryms där.
    I min kyl ryms yoghurt, mjölk, smör, pålägg, juice, och det kött eller köttfärs som jag köpt när jag veckohandlat och så förstås några burkar med rester från gårdagen (med lite färskpotatis eller pasta), några burkar med sylt, sill, grönsaksinläggning och surkål. Och så ägg (eftersom jag inte har någon sval).
    Men sedan är det ohjälpligt fullt.

Hur gör man för att få plats med det man vill i kylskåpet?

Har samma fråga när det gäller frysen (där bär från förra året fortfarande tar en del plats - så att jag inte får plats med bröd som jag egentligen skulle vilja frysa ner för att plocka fram skiva för skiva efter behov).

Tacksam för tips! Drömmer
  • Fantasia78
    Pigeon skrev 2011-07-08 16:59:59 följande:
    Om det är avlagringar tycker jag du ska testa ättika eller citronsyra, som löser upp det mesta... Annars beror det ju mkt på vad det är för fläckar...
    Det här tipset kan jag varmt rekommendera. Kör samma sak här, och det brukar fungera. Är dessutom billigt och miljövänligt (i lagom doser förstås)... Solig
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-07-09 10:14:59 följande:
    Har någon vänlig själ tips på hur man får ordning på och omkring altanen? Ni som bor i hus vart gör ni av alla prylar? Eller framförallt - ni som är trångbodda - hur gör NI? Kanske har jag missat något bra tips....

(filtar, ljuslyktor, bordsdukar,blomkrukor, trasmattor, sidenblommor, blomrankor, kuddar.. you name it)

Sommartid går det ju an att fixa lite snyggt - men vart gör man av allt under vintern då sakerna inte tål kylan och snön?

Möblerna i sig är inget bekymmer - men allt annat?      
    Vi stuvar ihop allt och lägger det som inte är alltför skrymmande i kartonger eller i förvaringspåsar för kläder på loftet i vårt förrådshus (isolerade det för några år sedan så att man även kan vinterförvara där).

När vi bodde i lägenhet stuvade vi in det vi hade på balkongen i lägenhetsförrådet på vintern.
  • Fantasia78
    Fins Mamma skrev 2011-08-04 18:26:54 följande:
    fy fan! har fått in nå jävla myror i köket. grr!

rensar burkskåpet en massa nu. ett helvete faktiskt.
    Något som lär fungera mot myrar är att köpa fun-light apelsin och använda som medel för att få bort myrorna. Det lär fungera bra.
    (Man kan ju fundera över vilken av ingredienserna som gör att hela hjälper mot myror, men hjälper gör det.)
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-08-02 19:57:07 följande:
    Alla är väl överens om att man har för lite skåp i köket och därmed alldeles för taskig förvaring av det man faktiskt måste ha och det gör att saker och ting oftast inte har en logisk placering.

Hur gör ni i köket där det brister i skåp och lådor?

Jag har svårt att hitta ett vettigt hem för tex små dessertskålar, äggkoppar, tillbringare, rivjärnet, elvispen och lite annat.  vart har ni såna saker?

och hur gör ni med tex barnens plasttallrikar och plastskålar och kanske deras fina dop-porslin? och husdjurens extra matskålar`?

och hur och vart förvarar ni sånt som bara dukas med nån gång ibland och som ändå inte riktigt är finporslin? Som tex jultallrikar, tomtemuggar, glöggservisen, påskhönan för äggen, patentburkarna för sylt och inläggningar  osv?
    Så här gör jag:
    - små dessertskålar och äggkoppar:
    vi använder inte dessa så ofta, så de står längst upp i porslinsskåpet

- tillbringare:
    tillbringare av glas står i ett av köksskåpen (bredvid porslinsskåpet). Tillbringaren av plast använder vi hela tiden, så antingen står den i kylskåpet med resten av drickan från förra måltiden, eller också är den i diskmaskinen...

- rivjärnet och elvispen:
    jag har dem i ett skåp tillsammans med alla saker som rör bakning: sockerkaksformar, decilitermått, mandelkvarn, pepparkakasformar, etc. Där står även elvispen. Det enda som inte ryms där är degbunkar, som står staplade i varandra över köksskåpet. (De är för stora för att få plats i ett litet skåp hos oss.)

- barnens plasttallrikar och plastskålar:
    finns tillsammans med porslinstallrikar än så länge, men vi är på väg att rangera ut dem så att de står överst i det skåpet istället - används mer och mer sällan nu, men kommer väl till pass när vi har mindre barn på besök

- deras fina dop-porslin: står i ett vitrinskåp tillsammans med andra ömtåliga saker

- och hur och vart förvarar ni sånt som bara dukas med nån gång ibland och som ändå inte riktigt är finporslin? Som tex jultallrikar, tomtemuggar, glöggservisen, påskhönan för äggen:
    står i ett skåp i vardagsrummet, där bara den övre delen är vitrinskåp. Jul- och påskporslin vill jag gärna gömma bakom en sluten skåpdörr när det inte är säsong. Så blir de mer spännande när tiden är inne igen.

- patentburkarna för sylt och inläggningar  osv? Har jag ställt i förrådet.
  • Fantasia78
    Fylgja skrev 2011-08-08 21:24:33 följande:
    Du har nog en poäng i att för stora lådor inte alltid är så bra.. Har två lådor längst ner i en garderob så utrymmesmässigt borde det räcka. Insåg när jag stod och tittade på eländet att två av problemen (förutom det uppenbara - att jag slarvar när jag lägger in ren tvätt) är att lådgliden är trasiga så man inte lätt kan dra ut lådorna + att de är just längst ner och garderoben är placerad i en halvmörk hall.   Borde inte vara så svårt att fixa egentligen...
    Om man redan har ganska stora lådor och inte vill byta (man kanske bor i lägenhet där man får hålla till godo med den hyllinredning som finns, eller man kanske redan har en garderob som man för övrigt är nöjd med), är ju annars lådinredning ett bra alternativ. En billig variant är att sätta i ett antal skokartonger med samma höjd eller något mindre än själva lådan. I din nya inredning sorterar du sedan in strumpor, trosor, bh, badkläder etc. Det finns ju lite större skokartonger till stövlar om man föredrar det.

Eller också köper man lådinredning i avtvättbar plast från något av de företag som säljer sådant. Fördelen med detta sista förslag är att det är lättare att torka ur och hålla rent. Men när det gäller skokartongvarianten kan man ju byta skokartong här och var när det behövs, så att de alltid är rena och hela.
  • Fantasia78
    Fantasia78 skrev 2011-08-14 08:35:51 följande:
    Om man redan har ganska stora lådor och inte vill byta (man kanske bor i lägenhet där man får hålla till godo med den hyllinredning som finns, eller man kanske redan har en garderob som man för övrigt är nöjd med), är ju annars lådinredning ett bra alternativ. En billig variant är att sätta i ett antal skokartonger med samma höjd eller något mindre än själva lådan. I din nya inredning sorterar du sedan in strumpor, trosor, bh, badkläder etc. Det finns ju lite större skokartonger till stövlar om man föredrar det.

Eller också köper man lådinredning i avtvättbar plast från något av de företag som säljer sådant. Fördelen med detta sista förslag är att det är lättare att torka ur och hålla rent. Men när det gäller skokartongvarianten kan man ju byta skokartong här och var när det behövs, så att de alltid är rena och hela.
    :) Ler stort nu när jag ser att man kanske får skriva tips på företag där man kan köpa lådinredning. Det var Pax-systemet jag tänkte på när jag skrev det här, och ser nu att flera redan tipsat om det. Det finns även andra liknande system. Drömmer 
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...