Nyfiken gul skrev 2011-08-02 19:57:07 följande:
Alla är väl överens om att man har för lite skåp i köket och därmed alldeles för taskig förvaring av det man faktiskt måste ha och det gör att saker och ting oftast inte har en logisk placering.
Hur gör ni i köket där det brister i skåp och lådor?
Jag har svårt att hitta ett vettigt hem för tex små dessertskålar, äggkoppar, tillbringare, rivjärnet, elvispen och lite annat. vart har ni såna saker?
och hur gör ni med tex barnens plasttallrikar och plastskålar och kanske deras fina dop-porslin? och husdjurens extra matskålar`?
och hur och vart förvarar ni sånt som bara dukas med nån gång ibland och som ändå inte riktigt är finporslin? Som tex jultallrikar, tomtemuggar, glöggservisen, påskhönan för äggen, patentburkarna för sylt och inläggningar osv?
Så här gör jag:
- små dessertskålar och äggkoppar:
vi använder inte dessa så ofta, så de står längst upp i porslinsskåpet
- tillbringare:
tillbringare av glas står i ett av köksskåpen (bredvid porslinsskåpet). Tillbringaren av plast använder vi hela tiden, så antingen står den i kylskåpet med resten av drickan från förra måltiden, eller också är den i diskmaskinen...
- rivjärnet och elvispen:
jag har dem i ett skåp tillsammans med alla saker som rör bakning: sockerkaksformar, decilitermått, mandelkvarn, pepparkakasformar, etc. Där står även elvispen. Det enda som inte ryms där är degbunkar, som står staplade i varandra över köksskåpet. (De är för stora för att få plats i ett litet skåp hos oss.)
- barnens plasttallrikar och plastskålar:
finns tillsammans med porslinstallrikar än så länge, men vi är på väg att rangera ut dem så att de står överst i det skåpet istället - används mer och mer sällan nu, men kommer väl till pass när vi har mindre barn på besök
- deras fina dop-porslin: står i ett vitrinskåp tillsammans med andra ömtåliga saker
- och hur och vart förvarar ni sånt som bara dukas med nån gång ibland och som ändå inte riktigt är finporslin? Som tex jultallrikar, tomtemuggar, glöggservisen, påskhönan för äggen:
står i ett skåp i vardagsrummet, där bara den övre delen är vitrinskåp. Jul- och påskporslin vill jag gärna gömma bakom en sluten skåpdörr när det inte är säsong. Så blir de mer spännande när tiden är inne igen.
- patentburkarna för sylt och inläggningar osv? Har jag ställt i förrådet.