Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Jag måste göra något radikalt åt städningen hemma...
    Senast vi hade gäster och städade så fick vi kapitulera när det var två timmar kvar och börja flytta saker som inte hade sin plats in i andra rum...(bort från vardagsrum och hall etc). Det finns helt enkelt för mycket saker för att allt ska ha sin egen plats. Eller kanske snarare: allt har egentligen sin egen plats, men eftersom det finns för mycket framme så kan man ändå inte ställa / sätta tillbaka allt där det hör hemma. Barnkläder som för tillfället är för små måste upp på vinden t ex och det ska jag göra i helgen. Men när det gäller övrigt måste jag ta mig i kragen nu och kasta/slänga/ge bort minst 20 saker varje dag. Eller så. Och städa tillrätta minst 80 saker. Då borde jag komma ikapp lite snabbare.
    Är det en tokig tanke? JAg blir hur som helst taggad att sätta igång. Ska börja ikväll och köra 45 minuters-pass med städning och 15 minuters "paus". Pausen innebär att jag får städa om jag vill, men då blir det snarare sådant som annars äter upp tiden som t ex att diska eller köra en tvätt maskin. Den typen av aktiviteter gör jag ju ändå...
    Tacksam för peppning och tips! :)

• Fantasia78

Calypso: roligt att du hakar på. Solig Om du vill kan du trycka på  "lägg till i favoriter" på denna sida (d v s hjärtat med plustecknet i menylisten uppe till höger), så hamnar tråden i "mina favoriter" (se menyrubrikerna till vänster på familjeliv.se)

• Fantasia78
    Fantasia78 skrev 2011-12-06 13:14:40 följande:

Jag måste göra något radikalt åt städningen hemma...
    Senast vi hade gäster och städade så fick vi kapitulera när det var två timmar kvar och börja flytta saker som inte hade sin plats in i andra rum...(bort från vardagsrum och hall etc). Det finns helt enkelt för mycket saker för att allt ska ha sin egen plats. Eller kanske snarare: allt har egentligen sin egen plats, men eftersom det finns för mycket framme så kan man ändå inte ställa / sätta tillbaka allt där det hör hemma. Barnkläder som för tillfället är för små måste upp på vinden t ex och det ska jag göra i helgen. Men när det gäller övrigt måste jag ta mig i kragen nu och kasta/slänga/ge bort minst 20 saker varje dag. Eller så. Och städa tillrätta minst 80 saker. Då borde jag komma ikapp lite snabbare.
    Är det en tokig tanke? JAg blir hur som helst taggad att sätta igång. Ska börja ikväll och köra 45 minuters-pass med städning och 15 minuters "paus". Pausen innebär att jag får städa om jag vill, men då blir det snarare sådant som annars äter upp tiden som t ex att diska eller köra en tvätt maskin. Den typen av aktiviteter gör jag ju ändå...
    Tacksam för peppning och tips! :)

Puff, någon? Tacksam för tips. :)
  • Fantasia78
    Vickanflickan skrev 2011-12-06 23:56:26 följande:
    jag brukar köra att jag ska ta visst många saker att slänga eller lägga på rätt ställe innan jag får göra något annat. Jag tycker det blir mycket enklare då. Jag är en hamster men lite i taget så försvinner det mer och mer iallafall. Annars så kör ja ofta på att jag ska städa effektivt visst länge för att sen få en liten paus. Jag har faktiskt hämtat hem en app till mobilen som är en städklocka. Där man ställer in hur långa städtider man ska ha och pauser mellan dom.
    Vad kul, då är vi fler. Det låter ungefär som mitt upplägg.
    Den där appen lät ju spännande. Har du någon länk till den?
    Solig
    /m
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-12-07 07:31:51 följande:
    hmm.. jag känner rent spontant att sluta dra fram alla grejor?

Som jag skrev strax ovanför här så påbörja ingenting förrän det andra är åtminstone undanplockat.

Det är jättebra att man vill rensa upp men själva nyckeln gäller ju att inte FÅ det så rörigt att man tappar kontrollen över det.

Ändra tänket på vad ni har för rutiner när det gäller att dra fram och avsluta saker.  Kanske fundera på hur ni förvarar saker och VART ni förvarar dom.

Jag älskar att läsa och handarbeta tex och har massor med virkningar och stickningar, böcker och tidningar på gång - men det ligger inte och dräller överallt. Jag har en korg att lägga handarbetena i och tidningarna har jag i en stor typ vedkorg - den rensas ut en gång varannan vecka då det åker på återvinningen eller skänks bort.  Böcker jag läst ut hamnar direkt i bokhyllan.

Barnen får leka överallt i huset men jag är benhård med att leksaker förvaras i barnens rum och ingen annanstans.  När barnen lekt färdigt eller lägger sig för kvällen plockas det undan på en gång.
    Jodå, i detta hem dras det fram grejer och vi är säkert skyldiga till detta alla vi fyra som bor i huset.
    Vi försöker att plocka undan hela tiden, men det är väl så att vi tappade kontrollen över städningen redan för några år sedan när min man var sjuk och man tvingades att prioritera en del andra saker lika mycket för att över huvud taget få tillvaron att gå ihop.
    Så vad jag behöver göra nu är att göra ett ryck för att komma igång, många små krafttag efter varandra under en följd av (många) dagar för att åtstadkomma små små steg mot förbättring och större ordning och reda.
    Känns kämpigt, men varje litet steg mot ett städat hem är mycket väl värt. Det svåra är kanske att hitta tiden, för jag behöver ju totalt sett väldigt mycket tid till detta. Men jag ska försöka att se till att jag kan skapa en timma extra varje dag för detta, och vissa kvällar köra ett fokuserat städpass kanske 3 timmar åt gången. Guld är ju de få dagar när man kan vara ledig nog att boka in en heldag. Då kan man få lite gjort...
    Älskar ju att hitta på bra förvaringstricks, men huset vi bor i är inte det mest praktiska. Måste dessutom övertala min man i vissa lägen ifall det handlar om någon större förändring i stil med en nya hylla någonstans. Men, men. 
    Jag SKA fixa detta... Behöver bara lite tid och peppning, och kommer även att involvera hela famliljen i olika sysslor... Ska bli kul (intalar jag mig). Men det brukar faktiskt vara roligare än man tror när man väl kommit igång.... Solig
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-12-07 16:42:23 följande:
    Nu vet jag inte hur gamla barn ni har men här hemma är stök och bök allas ansvar.  Spelar ingen roll vem som smulat ner i soffan eller vem som lekt med lego i hallen - det ska bort - punkt.  så här hemma kan ingen skylla ifrån sig med att "det var inte jag" - det skiter jag i - för tillfället är det du som passerar det och då får man vackert ta grejorna med sig.

Så plock och städ innan läggning involverar alla i familjen och man hjälps åt att ta undan och göra snyggt.

Så här hemma kan faktiskt barnen få städa varandras rum helt enkelt bara för att det ska göras. Råkar inte något barn vara hemma då så får dom övriga hjälpas åt.

på så sätt är städ och plock allas ansvar - hela tiden. man har sina ansvarsområden men man är också ansvarig för att hjälpas åt.

kan vara en ide värd att ta med sig i tankegången för att få snurr på städning och också att få familjen att tänka efter på hur mycket man stökar ner.  Om alla måste städa upp oavsett vem som stökat ner så får man ju också en aha-känsla över hur stökigt det faktiskt kan bli...
    Nog har du rätt. På helgerna när vi ska ha gäster funkar det; då hjälper alla till. Men under veckorna när det är jobb och skola och olika aktiviteter, så tvingas man ju konstatera att det ibland går åt mer tid för att förklara läxor för barnen eller hämta ett barn hos en kompis, och då räcker inte tiden alltid till totalt sett.
    Ska nu dock fortsätta städa en stund till innan det är dags att släcka lampan. Solig
  • Fantasia78
    Vickanflickan skrev 2011-12-08 22:25:57 följande:
    Hur går det Majsan? kommer du nån vart? Om du inte städat/plockat något idag så utmanar jag dej på att slänga 10st skräpgrejer som ligger nu! (själv tror jag inte ens att jag behöver gå ifrån mitt databord för att få ihop dom). Alla andra som känner sej manade får också se sej  utmanade
    Wow, vilken härlig utmaning! Tack! :) Jag antar utmaningen och sätter igång nu (en dag senare, för igår var jag inte inloggad). Jag återkommer när jag är klar... Solig
  • Fantasia78

Håller på att städa varje ledig stund... Så är inte inne här så ofta. Men återkommer så snart jag tar en liten paus...
    Har nog hivat minst 10 saker under veckan, men måste erkänna att jag glömt att räkna.... Lät som det gått bra för dig, Vickanflickan. Tack för att du peppar mig.  Solig
    Jag ska försöka hiva ytterligare 10 saker ikväll. Får se om jag lyckas innan det är dags att natta sig.

Hur som helst, så är nu nästa städmanöver att städa i hallen. Ska bara få maten i ordning till ikväll först. :)

Hur går det för er?
    Det är ju rätt mycket julförberedelser parallellt, men jag beställer de flest julklappar på nätet och hämtat på "posten" (post i butik) när jag ändå handlar mjölk mm. Funkar bra om man vill spara tid. Tomte

• Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-12-17 12:02:20 följande:
    I veckan har jag fått sorterat gamla fotografier som legat överallt och drällt, ni vet sånt här som aldrig hamnar i album och bilder man ibland ramar in och hänger upp, bilder man får kopior på av släkt och vänner osv osv.. alltså allt sånt som skräpar i skåp och lådor och aldrig hittar hem.

NU gör dom det!

Jag köpte  såna här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00115464/   - fyra såna  lådor som nu står i garderoben.

På köpet fick jag rensat lite annat så jag kan tipsa om hur jag gjorde ;  1 låda rymmer bikinis och baddräkter, 1 låda rymmer bälten, hängslen och tillbehör till kjolar och sånt (accessoarer man kan ta bort)  1 låda rymmer finare underkläder som korsetter, min fina spetsbody jag hade på bröllopet, strumpebandshållare och lite sånt jag inte vill ha i min vanliga byrålåda.

och sista lådan som rymmer då alla foton som jag sprungit runt och letat. Jag har lagt ner dom i plastfickor så dom inte skadas och sen har jag även lagt ner alla inramade småkort jag inte längre vill ha på väggen. allt fick plats snyggt och prydligt.
    Åh, precis likadana har jag köpt (fast i annan färg) och har på hatthyllan i hallen. En för varje person. Där ryms vantar, en halsduk eller två etc. På sommaren hivar jag ut vinterkläderna och lägger sommaraccessoarer där istället, som t ex en scarf (som skydd mot solen), solkeps, solhatt, solglasögon i fodral. Funkar jättebra och är lättare att hålla ordning.
    Solig
  • Fantasia78
    Vickanflickan skrev 2011-12-20 20:30:51 följande:
    tackar. hoppas du gillade det du hittade
    ratwoman skrev 2011-12-18 00:24:32 följande:
    Denna chore master appen är den till iphones eller till android telefon? Jag kan nämligen inte hitta den på AppStore
    Den är till android
    Hur går det? :) Ska vi utmana varandra idag igen? Ska försöka slänga 10 saker under dagen och även hitta 10 saker att ge bort eller sälja. Solig
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...