Nyfiken gul skrev 2011-12-07 07:31:51 följande:
hmm.. jag känner rent spontant att sluta dra fram alla grejor?
Som jag skrev strax ovanför här så påbörja ingenting förrän det andra är åtminstone undanplockat.
Det är jättebra att man vill rensa upp men själva nyckeln gäller ju att inte FÅ det så rörigt att man tappar kontrollen över det.
Ändra tänket på vad ni har för rutiner när det gäller att dra fram och avsluta saker. Kanske fundera på hur ni förvarar saker och VART ni förvarar dom.
Jag älskar att läsa och handarbeta tex och har massor med virkningar och stickningar, böcker och tidningar på gång - men det ligger inte och dräller överallt. Jag har en korg att lägga handarbetena i och tidningarna har jag i en stor typ vedkorg - den rensas ut en gång varannan vecka då det åker på återvinningen eller skänks bort. Böcker jag läst ut hamnar direkt i bokhyllan.
Barnen får leka överallt i huset men jag är benhård med att leksaker förvaras i barnens rum och ingen annanstans. När barnen lekt färdigt eller lägger sig för kvällen plockas det undan på en gång.
Jodå, i detta hem dras det fram grejer och vi är säkert skyldiga till detta alla vi fyra som bor i huset.
Vi försöker att plocka undan hela tiden, men det är väl så att vi tappade kontrollen över städningen redan för några år sedan när min man var sjuk och man tvingades att prioritera en del andra saker lika mycket för att över huvud taget få tillvaron att gå ihop.
Så vad jag behöver göra nu är att göra ett ryck för att komma igång, många små krafttag efter varandra under en följd av (många) dagar för att åtstadkomma små små steg mot förbättring och större ordning och reda.
Känns kämpigt, men varje litet steg mot ett städat hem är mycket väl värt. Det svåra är kanske att hitta tiden, för jag behöver ju totalt sett väldigt mycket tid till detta. Men jag ska försöka att se till att jag kan skapa en timma extra varje dag för detta, och vissa kvällar köra ett fokuserat städpass kanske 3 timmar åt gången. Guld är ju de få dagar när man kan vara ledig nog att boka in en heldag. Då kan man få lite gjort...
Älskar ju att hitta på bra förvaringstricks, men huset vi bor i är inte det mest praktiska. Måste dessutom övertala min man i vissa lägen ifall det handlar om någon större förändring i stil med en nya hylla någonstans. Men, men.
Jag SKA fixa detta... Behöver bara lite tid och peppning, och kommer även att involvera hela famliljen i olika sysslor... Ska bli kul (intalar jag mig). Men det brukar faktiskt vara roligare än man tror när man väl kommit igång....