Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Gunnell skrev 2011-05-03 16:18:49 följande:
    Jo, det är ju tiden som är problemet ofta... Jag gillar att städa (faktiskt). Skulle lätt kunna städa en hel vecka om jag inte hade något annat som behövde göras :) Problemet är inte att jag tröttnar utan att något/någon stör :)
    Samma här. Skulle mycket väl kunna hålla på en hel dag eller vecka, men det finns hela tiden andra saker som dyker upp (barn som behöver hjälp med läxor eller som ska skjutsas, mat som behöver lagas, jobb som måste göras etc)...
    Men jag kämpar på...
    Drömmer
    Jag SKA få ordning på röran här hemma.
  • Fantasia78
    Analoga skrev 2011-05-05 10:35:30 följande:
    Men om man har så mkt att rensa som jag så skulle det ta åratal om jag bara höll på 15 minuter om dagen Skrattande - men tanken var ju god
    Ler stort. Samma här (tyvärr). Men å andra sidan, om man känner att man nästan inte har någon tid alls (p g a heltidsjobb, barn som behöver läxhjälp eller som ska skjutsas etc), så är ju kanske ett första steg att se till att man ändå ägnar MINST 15 minuter varje dag åt att rensa. Sedan kan det ju finnas andra dagar när man kan lägga lite mer tid, kanske 20-30 minuter eller till och med 1 timme.
    Jag har dock så mycket att rensa att jag skulle må bra av att avsätta en halv dag, koncentrerad tid, för att ta tag i ett städprojekt (istil med rensa arbetsbordet och sätta in i pärmar, slänga etc). Man får ju en skjuts framåt och mer energi av att känna att man är klar med något, även om det är ett mindre delprojekt i det stora hela...

Lycka till nu alla. Tittar snart in här igen. Alla tips och all peppning som man kan få i denna tråd betydker oerhört mycket.

Kram på er!
  • Fantasia78
    Vickanflickan skrev 2011-05-09 11:32:01 följande:
    Nu har jag också köpt häftet "rensa ditt hem". Skrev precis ut det. Ska se om jag orkar börja idag. Men att sovrummet är först... värsta biten av hela hemmet, garderoberna oroar mej massor. Men det är väl bra att man får det gjort på en gång.
    Har du kommit långt Analoga?
    Skulle ju verkligen behöva komma vidare med städning av sovrummet. Det har liksom fått lägre prioritet jämfört med köket, hallen, vardagsrummet och toaletterna. Står det något om varför de tycker man ska börja med just sovrummet?
  • Fantasia78
    Analoga skrev 2011-05-11 09:02:16 följande:
    Så är jag oxå! Om jag rensat bort exempelvis kläder och fyllt en säck så vill jag absolut att sambon åker iväg med den till second hand samma dag! Annars är jag rädd att jag ångrar mig och börjar gräva i den Skrattande

Tyvärr varit dåligt med rensning här de senaste dagarna. Blir så slö i värmen. Men igår rensade jag iallafall en stor hög med papper som samlat på sig; mestadels reklam och tidningar. Tittade igenom och slängde. Alltid något

Just reklam tycker jag är svårt att hålla efter. Jag brukar slänga det så fort jag tittat igenom det, men det kommer ju så otroligt mycket reklam och jag vill absolut titta igenom allt för att inte missa något bra erbjudande. Problemet är bara att man inte alltid har tid att titta igenom allt och så samlar det sig på hög Obestämd
    Ditt tips om klädrensning borde jag använda mig av... Är usel på att hiva just kläder, såvida inte de är trasiga eller hopplöst för små.

När det gäller reklam hade jag samma problem som du förut. Men nu har jag satt upp en skylt "ingen reklam" på dörren, så blir det nästan ingen reklam alls (förutom direktadresserad reklam)... Kanske skulle du testa? Jag hann ändå inte använda erbjudandena som kom, utan jag samlade tidigare bara på hög för att jag inte hann gå igenom reklamhögarna mer än 1 gång per vecka. Nu slipper jag det mesta genom "ingen reklam"-skylten. Jätteskönt...! Solig
  • Fantasia78
    Analoga skrev 2011-05-11 13:07:15 följande:
    Hur gör ni med barnens "urvuxna" leksaker?   Jag har så jäkla svårt att skänka bort dem. Tänker hela tiden att de kan komma till användning, tex att OM vi skulle få fler barn, trots att det inte är aktuellt, eller att de kan komma till användning för ev framtida barnbarn

Sen är det nostalgi med i bilden också; har speciellt svårt att skänka bort saker hon haft som väldigt liten...
    Jag brukar låna ut sådant som är i bra skick till syskonbarn. (Då tar det åtminstone under en tid ingen plats på vinden hos oss...)

Sedan finns det ju sådana leksaker som har väldigt stor betydelse för barnet som lekte med dem, t ex favoritnallen, och sådant sparas förstås.
    Fast jag är också dålig på att skänka bort urvuxna leksaker, bortsett från om det är plastsaker som ingen lekt med. Sådant är lättare att skänka bort eller kanske sälja.
  • Fantasia78

Välkommen! Solig
    I helgen ska jag storstäda hemma, och i pauserna läsa i denna tråd. Ska fokusera på 1 rum till utöver vanliga grundstädningen.
    Men nu är det jobb som gäller..., så tyvärr får städningen vänta till lördag morgon.

• Fantasia78
    Vickanflickan skrev 2011-05-21 11:30:10 följande:
    haha, man skulle kunna tro att du har varit inne hos mej och tagit kort!
    Samma här, fast mitt är stökigare. Höga högar av saker som jag inte hunnit sortera igenom och ta bort (slänga, sätta i pärm).
    Ska avsätta en timme idag med att sortera saker från mitt skrivbord. Jag hoppas på att hitta lite gammal reklam (sådant är ju lätt att slänga i pappersåtervinningen). Men tyvärr är det en hel del som behöver sättas in i pärm. Ska jobba idag också, men SKA avsätta minst en timma idag och mer tid imorgon till detta. Är ett stort projekt tyvärr att få ordning där.
    (Skulle jag skicka ett foto skulle ni nog få en chock över så höga högarna är. För att öppna fönstret bakom skrivbordet får man ställa sig på ett speciellt sätt för att högen närmast inte ska ramla.)

DETTA ska jag få ordning på. Första steget är taget NU...! (Heja gärna på lite, så kanske jag klarar att städa fortare...)

Nyfiken gul: Du har ju jättefint hemma; jag vill också komma dit. Solig Det blir ju mer lättstädat om allt kan läggas på sin plats inom rimlig tid.
    Men det kan ju finnas perioder i livet, t ex om en nära anhörig är sjuk, då man faktiskt tvingas att låta städning få prioritet två... (Jodå, det är sant att det kan vara så.) Himla jobbigt att driva projektet storstädning så att man får tillbaka en grundordning i alla rum. Men det ska gå.

Nyfiken gul: En annan sak jag undrar lite över... Har du alltid haft så här fint hemma? Eller har du också haft lite stökigt tidigare, kanske i något rum eller del av rum?
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-05-21 14:57:29 följande:
    Visst kan saker och ting inte bli gjorda på ett tag för att omständigheter är såna som du tex beskriver....

MEN... grejen är att har man sin grundordning med var sak på sin plats så slipper  man kaos för att man inte städar på en vecka eller två.  Nog för att reklamhögen hinner bli hög och kläderna i sovrummet växer och nån dammråtta hugger i benet - men värre än så blir det ju aldrig...

och så är jag inte så funtad att även om jag har tankarna på annat håll så kan jag inte lämna mitt hus åt sitt öde. Jag blir inte automatiskt slarvig och kastar grejor omkring mig "bara för att".  det skulle aldrig falla mig in.
    jag kanske inte alltid städar (dammsuger, torkar golv ) , men jag låter inte huset förfalla.

sen beror det väl på vad man menar med stökigt också..      Just nu på mitt rumsbord där jag sitter har jag en knölig duk som behöver rättas ut, en gaffel, två fjärrkontroller, en mobil, en sagobok,  två värmeljushållare och ett glasunderlägg - DET är för mig stökigt.  - är bordet rent så finns bara min dator och en slät duk på bordet.

Så hur rörigt varje människa har det beror nog på graden av vad man själv anser vara stökigt.  Ni här i tråden kanske skulle kanske anse att mitt bord är rent och fint och städat.
    Jag har ordning på sakerna, och blir inte heller "automatiskt slarvig och kastar grejer omkring mig "bara för att"". Men vad jag menar är att det kan ju finnas perioder i livet där man bara hinner avsätta mindre tid än vanligt åt städning. Då hinner man med att tvätta, diska och plocka undan det viktigaste, att betala räkningar, göra ärenden, hjälpa barnen med läxor och skjutsa dem etc. Men mer hinner man kanske inte hur gärna man än försöker. Då kan t ex högar med tidningar och reklam bli högre än vanligt, och man hinner kanske inte upp på vinden med barnens urvuxna kläder mer än 1 gång om året. Bor man sedan inte alltför stort, så blir utrymmet därmed mindre och allt blir mer svårstädat... Där är jag nu, sedan ett tag, och försöker komma vidare genom att hinna städa lite mer än vanlig grundstädning varje vecka. Men det går långsamt framåt, även om jag försöker kämpa.
    Jag är ju en ordentlig människa i grunden, och har ordning i skåp och lådor. Men jag behöver TID (mer tid än jag har) för att kunna komma tillbaka till en bra grundordning. Det finns för mycket saker, och jag borde rensa bort barnens urvuxna kläder (ge bort, låna ut, lägga upp vissa plagg på vinden om det finns affektionsvärde, sälja lite).
    Ska försöka få ännu bättre disciplin så att jag använder åtminstone 12 timmar per dygn till mina måsten. Då har jag ändå 4 timmar "rast" per dygn (som väl i och för sig går åt i form av ställtid, t ex vid nattning av barn och på att övertyga barn om att klä på sig eller göra läxor)...
    Tja, hur som helst tänker jag inte ge upp. Jag SKA klara detta...
  • Fantasia78
    soldis skrev 2011-05-22 20:37:00 följande:
    Jag brukar tänka: en god servitris kommer aldrig tomhänt- (jag är inte servitris men lever lite efter det. dvs jag kan lika gärna ta med mig något till rätt plats när jag ska dit. Tex jag ska duscha: samla ihop alla dotterns hårband och ta med till badrumsskåpet.
    *Ler* och känner igen mig. Så där gör jag också... Solig
    "En får inte gå tomhänter.... Haha."
  • Fantasia78
    moln och sol skrev 2011-05-24 14:16:26 följande:

Här kommer lite bilder hur det brukar se ut hemma hos mig. Jag har kassar med saker som ska säljas, saker som ska upp...

Skönt att jag inte är ensam om att ha kassar med saker i olika rum... :)
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...