Nyfiken gul skrev 2011-05-21 14:57:29 följande:
Visst kan saker och ting inte bli gjorda på ett tag för att omständigheter är såna som du tex beskriver....
MEN... grejen är att har man sin grundordning med var sak på sin plats så slipper man kaos för att man inte städar på en vecka eller två. Nog för att reklamhögen hinner bli hög och kläderna i sovrummet växer och nån dammråtta hugger i benet - men värre än så blir det ju aldrig...
och så är jag inte så funtad att även om jag har tankarna på annat håll så kan jag inte lämna mitt hus åt sitt öde. Jag blir inte automatiskt slarvig och kastar grejor omkring mig "bara för att". det skulle aldrig falla mig in.
jag kanske inte alltid städar (dammsuger, torkar golv ) , men jag låter inte huset förfalla.
sen beror det väl på vad man menar med stökigt också..
Just nu på mitt rumsbord där jag sitter har jag en knölig duk som behöver rättas ut, en gaffel, två fjärrkontroller, en mobil, en sagobok, två värmeljushållare och ett glasunderlägg - DET är för mig stökigt. - är bordet rent så finns bara min dator och en slät duk på bordet.
Så hur rörigt varje människa har det beror nog på graden av vad man själv anser vara stökigt. Ni här i tråden kanske skulle kanske anse att mitt bord är rent och fint och städat.
Jag har ordning på sakerna, och blir inte heller "automatiskt slarvig och kastar grejer omkring mig "bara för att"". Men vad jag menar är att det kan ju finnas perioder i livet där man bara hinner avsätta mindre tid än vanligt åt städning. Då hinner man med att tvätta, diska och plocka undan det viktigaste, att betala räkningar, göra ärenden, hjälpa barnen med läxor och skjutsa dem etc. Men mer hinner man kanske inte hur gärna man än försöker. Då kan t ex högar med tidningar och reklam bli högre än vanligt, och man hinner kanske inte upp på vinden med barnens urvuxna kläder mer än 1 gång om året. Bor man sedan inte alltför stort, så blir utrymmet därmed mindre och allt blir mer svårstädat... Där är jag nu, sedan ett tag, och försöker komma vidare genom att hinna städa lite mer än vanlig grundstädning varje vecka. Men det går långsamt framåt, även om jag försöker kämpa.
Jag är ju en ordentlig människa i grunden, och har ordning i skåp och lådor. Men jag behöver TID (mer tid än jag har) för att kunna komma tillbaka till en bra grundordning. Det finns för mycket saker, och jag borde rensa bort barnens urvuxna kläder (ge bort, låna ut, lägga upp vissa plagg på vinden om det finns affektionsvärde, sälja lite).
Ska försöka få ännu bättre disciplin så att jag använder åtminstone 12 timmar per dygn till mina måsten. Då har jag ändå 4 timmar "rast" per dygn (som väl i och för sig går åt i form av ställtid, t ex vid nattning av barn och på att övertyga barn om att klä på sig eller göra läxor)...
Tja, hur som helst tänker jag inte ge upp. Jag SKA klara detta...