Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Shaun the sheep skrev 2011-01-21 20:23:26 följande:

Här är min lista! Såhär ser den ut so far..

Varje dag:
    *Var sak på sin plats - Släng överblivna mackor, reklam osv direkt.
    *Använd reklampaus till ministäd (se ovan tex)
    *Diska morgon och kväll
    *Fyll på toapapper, släng gamla rullar
    *Torka av bord och arbetsbänkar med disktrasa
    *Sopa/dammsug under bordet
    *En halvtimme innan läggning, plocka undan barnleksaker

Vid behov/veckovis
    *Dammsug hela huset
    *Tvätta golv
    *Skura toalett, gör rent handfat, torka rent spegel
    *Gör rent badkaret

Känner igen mig. Ungefär så gör jag också, fast jag hinner aldrig titta på TV så jag har inga "reklampauser". Jag städar den lilla fritid som finns..., när det inte är läxläsning med barnen eller så.
    Solig
  • Fantasia78
    CharlieF skrev 2011-01-29 23:48:30 följande:
    Jag som har svårt att slänga saker har i flera år sparat några plast"skenor" som kommer från kylskåpet men som jag antar bara är till för att användas under transport. Men så plötsligt såg jag dem i nytt ljus och insåg att jag kan ställa mobilen i skenan så man kan ligga och tex titta på youtube, som tvååringen tycker är jättekul. Hur ska det nu gå, nu kommer jag aldrig mer våga kasta nåt som " kan vara bra att ha"
    Har varit nästan likadan, men blivit lite bättre på att gallra ut och kasta. Tänk så här: hur bra är det för kroppen att ligga ner och titta på youtube... (Fast jag vet samtidigt att en del tricks kan vara bra om man vill natta barn på kvällen. Men låna en ljudbok på biblioteket till tvååringen, så har du jättebra sagoläsning (som inte kräver någon plastskena)).

En annan sak som slog mig är att det kanske gäller att kasta sådant som går att gallra bort, innan man tycker sig ha fått användning av det. Själv sparar jag i och för sig på kartonger och emballage som "kan vara bra att ha" när man säljer saker på Tradera. Min man slänger det 1 gång i månaden oavsett, och jag stoppar honom inte. För det skulle bli alldeles fullt i vårt hus om jag fick hålla på. Nu har jag till och med själv lärt mig att gallra ut lite mer även av emballage och bära till återvinning. Trots att jag vet att jag kanske behöver 1/3 av det. Solig Men det brukar lösa sig.
    Jag tror att min tidigare "rädsla" för att slänga något också hänger samman med att vi hade ont om pengar när jag var liten, och att man "tog vara på allt".... Känns som att jag börjar våga ta ut svängarna lite mer, även om det nu bara handlar om att t ex sortera ut emballage och lägga i ÅV-behållare.
  • Fantasia78
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-01-30 16:56:36 följande:
    Har idag angripit det sista rummet att rensa ut i huset -arbetsrummet. Jag har lärt mig kasta mycket annat, men papper, pyssel, foton och minnen är svårt att slänga! Hoppas att jag lärt mig något av alla storrensningar jag gjort tidigare i huset...

Känner mig iofs rättså duktig som redan kastat fyra pärmar med innehåll och fyra kassar fulla med dräll...

Kvällen blir lång!
    Vad duktig du är! Hoppas också få lite tid att städa idag, men jobbar så jag hinner nog inte idag tyvärr... Men ska försöka fortsätta på tisdag kväll.
    Behöver lite uppmuntran.... :)
  • Fantasia78
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-01-31 08:53:14 följande:
    Det gick över förväntan, nu är skrivbordet rent och alla hyllor relativt prydliga. Hurra, jag har lärt mig slänga!   Fast jag behöver gå igenom fler pärmar, jag ska ta en om dagen har jag tänkt mig.

6-7 kassar med skräp blev det, plus ett par kassar till second hand.

Vad ska du angripa för städområde? Det är så skönt när det är organiserat och städat! Jag tänkte på det du skrev om att man kanske bör göra sig av med sakerna INNAN man behöver dem, du har nog rätt i det.

Själv är jag också uppfostrad i ett hem där vi hade lite pengar och allt togs till vara, det tror jag definitivt medverkar till att jag kan ha så otroligt svårt att göra mig av med grejer, ett halvfullt block som endast skulle kosta 10 kr att köpa nytt. Dessutom har jag tyvärr hamstrat när det varit billigt. Men nu är det slut med det! 

Jag har börjat acceptera att jag lever i slit och släng åldern. Det går inte bara att leva i slit-åldern, man MÅSTE även leva i släng-åldern, annars får man bygga ut huset varje år. Däremot konsumerar jag betydligt bättre nu, när jag har ordning på mina prylar.
    Jag ska börja med att försöka "angripa" röran på skrivbordet och framför skrivbordet. Längtar verkligen efter att få det städat, men åkte förstås på att jobba övertid idag... Så nu får jag kanske inte tillfälle förrän torsdag kväll eller fredag kväll.
    Jag är likadan som du, låter det som. Vi hade också ont om pengar när jag var liten, så man fick lära sig att ta vara på allt. Man slängde sådant som var trasigt bara om det inte gick att laga. Jag har också hamstrat ibland när det varit billigt, men har försökt ändra på det. Jag har inte plats på hyllorna i förrådet för extra toapapper och paket med pasta eller vad det nu kan vara. Handlat mat bara en gång i veckan, så får det hellre ta slut på vissa varor...
    Men jag är fortfarande dålig på att slänga. Behöver också mer tid för att städa, var man nu hittar mer tid...

Lycka till, alla. Solig
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-02-01 18:10:43 följande:

Mer tid för att städa får man om man slutar med alla ursäkter....

"jag ska bara"  (ni som läst alfons känner igen det... )

Javisst kan man ha jobbat över och stressat hem och ha mycket att göra, men det får aldrig bli så att man skjuter undan röjet/plocket/städet til "senare" , för då blir det ju ännu mera jobb att ta itu med sen och hur ska du ha tid med DET jätteprojektet?

är man trött och slut och dagen är långt liden - gör det mest akuta och värsta. (plocka disk, släng kläder i tvätten, torka av lite arbetsytor.. )

är klockan mycket och man egentligen tänkt röja skrivbordet - ja men ta EN pärm då i alla fall och rensa den medans du gäspar vid tv:n.

Bra tips. Solig Jag försöker göra så... Men har ett krävande jobb och en situation hemma som gör att jag har minimalt med fritid. Jag tittar aldrig på TV till exempel eftersom jag inte hinner. Men det jag ALLTID gör varje dag är att plocka ur/köra en diskmaskin, lägga kläder i tvätten och sortera, köra en maskin om jag får ihop till en fylld maskin, torka av t ex köksbord och vardagsrum, sortera in post och räkningar etc.
    Min man har varit sjuk i perioder, och då har jag tvingats skippa vissa delar av städningen tyvärr - låter som en undanflykt; jag hör det. men är nog mer tänkt som bakgrundsinfo. Därför har jag redan ett JÄTTEPROJEKT med städning i flera delar av huset. Men samtidigt hyser jag gott hopp. Jag tycker det är roligt att få ordning, även om jag verkligen behöver mer tid hemma för att hinna lite längre för varje dag och vecka som går.

Har tittat på flylady:s sida och tycker faktiskt att hon har flera bra tips att komma med. Jag behöver förstås anpassa dem lite för att de ska fungera hemma hos mig och bli mina rutiner. Men helt klart är de en hjälp att komma vidare, att nå LITE längre med städningen än vad jag annars skulle ha gjort. Även den här tråden är till väldigt god hjälp. Jag får inspiration och tips och inser att faktiskt till och med en riktigt stökig yta kan bli städad och i ordning.

Det här kan bli långt, men jag tar en paus här. Måste jobba vidare så jag kan bli klar och få tid att städa ikväll.
    Solig Vi hörs! Tack för att ni finns där med uppmuntran...
  • Fantasia78
    na96gen skrev 2011-02-01 18:44:19 följande:
    Jag har en fråga till er som har barn. Frågan är barnkläder.. urväxta hur förvarar ni dem. Jag har lådor idag med alla urväxta kläder och behöver göra en förändring för att kunna sortera och sälja, ge bort och använda till nästa barn

Någon som har något bra tips ?
    för lådorna blir många efter ett tag så det är svårt att ha det överskådeligt...
    Jag lånar ut massor till min systers barn. Tror inte att jag får fler barn, så jag har börjat sälja vissa plagg och spara bara dem med affektionsvärde. Resten ska jag försöka sortera ut för att sälja eller ge bort.

Men under den period innan min yngste var född hade jag alla kläder från min äldsta sparade i kartonger och sorterade efter storlek. Utanpå kartongerna skrev jag dels exakt vilka storlekar som fanns inuti, dels en bokstavskod. Sedan gjorde jag en separat lista där jag skrev kartong A + vad den innehöll etc.
    Har fungerat jättebra. När man behöver något tittar man bara i listan och ser att det finns i kartong B och P. Letar fram dem på vinden och tar fram det man behöver. Sedan är det ju viktigt att markera i listan att man "lånat" detta från kartong B och P.

Funkade kanonbra för mig.

Vi gjorde så med nästan alla kartonger på vinden. (Men fick väldiga problem när listan under en tid var borta...) Solig
  • Fantasia78
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-02-01 19:30:42 följande:
    Du får se det som ränta och amortering.

Ränta = veckostädningen.
    Amortering = skapa en bra grundordning.

Amortera allt du kan ett kort tag och räntan framöver kommer att vara låg .

Funkar för mig i alla fall. Nu kan jag städa badrummet på under fem minuter exkl golvet, det gick INTE förr.
    Låter som ett bra sätt att tänka. Jag SKA amortera mig fram mot en bättre grundordning... Har kommit en bit, men har mycket kvar.
    Tack för uppmuntran. Solig
  • Fantasia78
    fucktard skrev 2011-02-01 20:45:40 följande:
    Är det någon som har ett tips på var man köper riktigt låga förvaringslådor? Vi har några under sängen, men vi kommer byta ut den mot min större och skönare, men den är så pass låg att de vi har nu inte får plats.
    Hur låga lådor behöver du? (höjden=?)
  • Fantasia78
    fucktard skrev 2011-02-01 21:06:45 följande:
    Jag är faktiskt inte riktigt säker, dumt nog monterade vi ner den innan vi ens tänkte på lådorna... Det är iaf en sån här säng: www.halens.se/Product/053249?phrase=c8Okbmc%3...

Dock står bara längden på benen, och de sitter en bit upp inuti sängen eller hur man ska förklara... Har du någon aning om hur låga det finns eller var man kan köpa riktigt låga, så kanske jag kan hitta när jag mätt? Sängen står i min lägenhet på andra sidan stan, så jag kan inte bara gå dit och mäta heller. Drygt när jag väl kom på det Obestämd
    Jag har köpt plastlådor på ICA Maxi och på Netto. De som Netto hade var nog en tillfällig vara, men de var ganska låga.
    Sedan finns ju även IKEA, där vi köpt sänglådor i trä. Men de är nog inte riktigt så låga som du behöver. Nu kan ju t ex IKEA ha utökat sitt sortiment sedan jag var där senast. Gäller även ICA Maxi m fl.
    Så, jag vet inte... Men jag kan mäta de lägsta plastlådor som vi har hemma. Återkommer.
  • Fantasia78
    fucktard skrev 2011-02-02 13:38:23 följande:
    Åh, det ska jag också kolla upp!

Just nu är det kaos här.
    Vi tömmer fortfarande min lägenhet, men min sambo agerar enligt mig helt ologiskt. Det är ju otroligt mycket som ska slängas och ges bort till second hand. I stället för att packa ihop det och låta det stå kvar i lägenheten tills vi kommer iväg (ingen bil just för tillfället), så har han bestämt sig för att allt ska tas med hem till våran lägenhet. Det är knappt så möblerna får stå kvar.

Han säger "Men då har du ju tid på dig att gå igenom". Jag vill inte gå igenom! Jag vill slänga, kasta och bli av med allt skräp som har stått i alldeles för många år. Vi har blivit lovade att få hjälp av min bror som har tillgång till lastbil med att plocka in allt skräp och åka till soptippen och second hand, och hit med sängen. Men det spelar ingen roll hur många gånger jag säger det, han lyssnar inte och tycker att jag har fel.

Jag vet inte, men med tanke på att jag har flyttat 18 gånger så känns det som jag faktiskt har koll. Ååh.

Så om någon vill se ett skräckexempel på vad som händer när man inte slänger - kom hit och trampa runt i de smala gångar vi får lov att göra genom skräpet just nu.
    Jag vet hur det är... Min man är bättre än jag på att slänga, men genom åren har jag lärt mig och blivit bättre på att rensa ut. Din man kommer nog också dit, tror jag. Men det är en process som kan ta lite tid, och han måste vilja förändra sitt tänkande själv också...
    Prata med honom och ha tålamod. Önskar er lycka till!
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...