Nyfiken gul skrev 2011-02-01 18:10:43 följande:
Mer tid för att städa får man om man slutar med alla ursäkter....
"jag ska bara" (ni som läst alfons känner igen det... )
Javisst kan man ha jobbat över och stressat hem och ha mycket att göra, men det får aldrig bli så att man skjuter undan röjet/plocket/städet til "senare" , för då blir det ju ännu mera jobb att ta itu med sen och hur ska du ha tid med DET jätteprojektet?
är man trött och slut och dagen är långt liden - gör det mest akuta och värsta. (plocka disk, släng kläder i tvätten, torka av lite arbetsytor.. )
är klockan mycket och man egentligen tänkt röja skrivbordet - ja men ta EN pärm då i alla fall och rensa den medans du gäspar vid tv:n.
Bra tips.
Jag försöker göra så... Men har ett krävande jobb och en situation hemma som gör att jag har minimalt med fritid. Jag tittar aldrig på TV till exempel eftersom jag inte hinner. Men det jag ALLTID gör varje dag är att plocka ur/köra en diskmaskin, lägga kläder i tvätten och sortera, köra en maskin om jag får ihop till en fylld maskin, torka av t ex köksbord och vardagsrum, sortera in post och räkningar etc.
Min man har varit sjuk i perioder, och då har jag tvingats skippa vissa delar av städningen tyvärr - låter som en undanflykt; jag hör det. men är nog mer tänkt som bakgrundsinfo. Därför har jag redan ett JÄTTEPROJEKT med städning i flera delar av huset. Men samtidigt hyser jag gott hopp. Jag tycker det är roligt att få ordning, även om jag verkligen behöver mer tid hemma för att hinna lite längre för varje dag och vecka som går.
Har tittat på flylady:s sida och tycker faktiskt att hon har flera bra tips att komma med. Jag behöver förstås anpassa dem lite för att de ska fungera hemma hos mig och bli mina rutiner. Men helt klart är de en hjälp att komma vidare, att nå LITE längre med städningen än vad jag annars skulle ha gjort. Även den här tråden är till väldigt god hjälp. Jag får inspiration och tips och inser att faktiskt till och med en riktigt stökig yta kan bli städad och i ordning.
Det här kan bli långt, men jag tar en paus här. Måste jobba vidare så jag kan bli klar och få tid att städa ikväll.
Vi hörs! Tack för att ni finns där med uppmuntran...