Nyfiken gul skrev 2011-02-19 11:37:04 följande:
a: det tråkiga är att det inte finns några genvägar.. det gäller snarare att hålla på rutiner rutiner och ännu mera rutiner. En bra ide kan också vara att införa förbud mot vissa saker - det underlättar väldigt mycket... Tex så har vi totalförbud mot att äta framför tv:n... vilket gör att vi slipper en massa stök o bök i vardagsrummet = mycket mindre att plocka undan!
Och så har vi infört att 15 min före sängdags stängs allting av och man hjälps åt hela familjen att plocka undan och förberreda för morgondagen. ( ta undan disk, ta fram rena kläder, hänga upp handdukar, lägga smutskläder i tvätten, starta diskmaskin osv.. )
b: städning är lika prioriterat som något annat du gör.... man får aldrig skjuta upp städning och plockning som något mindre viktigt... för det är det inte... tv-program och datatid - DET kan skjutas upp... Det gäller tyvärr att inse att man är ganska lat och hellre slöar i soffan än tar tag i något som ska göras. För tid FINNS det ju faktiskt.... eller hur?
Tack, Nyfiken gul, för din inspirerande respons. Får riktig städlust när jag läser dina rader.
a)
Jag brukar försöka hålla undan disk och tvätt och undanplockning varje dag (både vardagar och under helgen). Skulle behöva införa ditt tips att stänga av allt 15 minuter före sängdags. Har en tonåring (som vill vara uppe till hon gjort klart sina läxor) och ett lite yngre barn som behöver lägga sig senast kl 21). Kanske kan man ändå få till en liknande rutin, att man stänger av allt (TV, dator) etc och nattar vår yngste. Fast det brukar vara lite lurigt att få vår yngste att gå och lägga sig i tid eftersom tonåringen är uppe och läser läxor och deras pappa ibland kommer hem sent.
b)
Jo, det finns viss tid till städning, men inte jättemycket tyvärr. Jag och min man jobbar heltid, och jag har även ansvar för att hjälpa min mamma i andra änden av stan. Jag tittar nästan aldrig på TV och har väldigt lite fritid. Kruxet för mig är att jag är igång hela min vakna tid och redan lägger i princip den fritid man har på just städning och att hålla efter hemma. För några år sedan när min man var sjuk blev det ruggigt ostädat på sina håll här hemma, och jag kämpar för att få tillbaka en grundordning i *varje* rum. Nu har vi rätt ok ordning i flera av rummen (men inte riktigt så fint jag skulle vilja i och för sig), men väldigt stökigt i några av rummen. Det känns som ett sisyfosarbete. Jag kan lägga 4 timmar på att städa i ett sådant rum, och kommer en bit vidare. Men jag skulle jag behöva städa ännu mer och oftare för att se en förbättring.
Jag försöker få till rutiner och sätta upp mål som är genomförbara. Men ändå känner jag att jag har långt kvar till att få det trivsamt i de stökigaste rummen.
Jag behöver också få min man och barnen att vara med och städa.
Tyvärr har min man fått för sig att vi måste städa hela huset först, innan vi kan renovera tvättstugan. Tvättstugan är i stort behov av renovering, Jag tycker också att vi måste städa, men att man får sätta upp ett rimligt mål (som att vi har hela nedervåningen ok städad innan vi startar renovering av tvättstugan). Redan det är ett stort jobb då det innebär att vi måste få vårt klädförråd och arbetsrummet (båda jättestökiga rum) helt städade. Men han vill prompt att hela huset ska vara städat innan vi kan börja renovera, d v s även ovanvåningen (där framför allt 1 av sovrummen är till hälften jättestökigt.
Jag kanske har fel, men jag tycker det är bättre att sätta upp ett rimligt mål i förhållande till vad som behöver städas innan man börjar renovera. Jag tycker att ett rimligt mål är att städa hela nedervåningen till en nivå som vi känner är ok och trivsam, innan man börjar en renovering på just denna nedervåning. Om vi ska vänta med en (troligen relativt akut) renovering tills vi är klara med hela huset, så kan det kanske ta minst 3 år innan vi är där. I ett hus händer ju saker hela tiden (saker går sönder och måste ersättas eller repareras). Därför vill jag gärna planera in redan nu att renovera det mest akuta, så att man inte sitter där med 5 akuta saker som behöver repareras samtidigt...
Det här handlar ju om rutiner, disciplin och prioriteringar. Och om relationer och ledarskap också, antar jag. För om jag kan få med mig resten av familjen i det som behöver göras, så går det lättare. Nu känns det som om det mest är jag som städar, hela tiden, och min tid räcker inte.
Tacksam för tips. Jag bara måste få en ändring på stöket här hemma och få fram det trivsamma hem som faktiskt göms under röran (gäller som väl är bara några av rummen, men ändå...)