Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

busbajsen skrev 2011-02-12 19:00:16 följande:
    Jag får panik!!! Denna röra gör mig illamående. När i hundan ska jag lära mig och hålla iordning här hemma. Jag blir tokig! Det måste vara något fel på mig.
    Det är inget fel på dig. Jag tror vi är många som kan få det stökigt emellanåt. Du kommer att hitta massor av bra tips och råd i den här tråden. Solig
    Jag ska krypa till kojs nu, så jag orkar städa lite imorgon. :)
    Sov gott!
    Solig
  • Fantasia78

Känner igen mig i detta med sortering av papper. Det är mycket nytt som kommer hela tiden och det gäller att hela tiden sortera in, kasta det som kan kastas direkt och bara spara det som är nödvändigt.

Jag sorterar in betalade räkningar i en pärm, pensionspapper i en annan och så medlemsinformation i en tredje (t ex från en bokklubb, från apoteket och från ICA eller var man nu är medlem, MEN där har jag bara det _senaste_ bladet av medlemsinfo så att jag t ex kan få fram medlemsnummer etc snabbt om det behövs).

Sist men inte minst så har jag en pärm per barn (med en flik för hälsovård, en flik för aktuell skolinfo (skolresor, föräldramöten, studiedagar etc) osv.

Men det gäller att begränsa VAD man sparar. Jag har varit väldigt dålig på att sortera bort och kasta tidigare. Men jag har fått god hjälp av att ta reda på hur länge man behöver spara olika papper (som t ex hur länge man behöver spara garantikvitton, inbetalade räkningar, deklarationspapper etc.)

• Fantasia78
    linas fina skrev 2011-02-18 14:04:15 följande:
    Vissa saker sparar jag i poärmar, typ sånt man vill spara väldigt länge. För andra papper har jag en lådhurts med arkiv från Ikea. Skitbra! En mapp för dagis, jobb, hem, räkningar, kvitton m.m.. Bara att dra ur och släppa ner papperet i rätt mapp.
    Ja, de är bra. Jag har mina papper i pärm men har lådhurts på jobbet.
    Har försökt  få in en rutin på att jag slänger minst lika mycket (av äldre papper) som jag sätter in nytt. Funkar rätt bra, men gäller att ha lite självdisciplin. Solig
  • Fantasia78
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-02-18 22:13:34 följande:

Jag sparar räkningarna för att det händer då och då att man får dubbla fakturor eller att det är felaktigheter, jag skulle inte våga slänga direkt. Egentligen är det kanske bara elräkningen som jag vill spara med än ett år tillbaka. Men då sparar jag hellre hela pärmen än att sortera ut de fakturorna.

Så gör jag också. Solig Det är ju inte helt ovanligt att företag skickar fakturor med fel belopp eller dubbelfakturerar, så jag behåller också de betalade fakturorna upp till ett år. Därefter sparar jag bara det som har med huset och bilen att göra. Kanske om det är något annat väldigt speciellt (med längre garanti e.d.)

Äpple
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-02-19 09:43:55 följande:
    Något jag tycker är viktigt att spara är också alla manualer, garantibevis, gåvobevis, presentcheckar osv... och sånt har väl oftast en förmåga att hamna både här och där och överallt och så hittar man ingenting.....

svaret är inte helt förvånande - en pärm!

vi har sorterat in husets samtliga manualer i två pärmar (klockradio, mobiltelefoner,  köksmaskiner, kylskåp, luftvärmepump, cyklar, leksaker osv.. )   och fasthäftat på varje manual finns också inköpskvitton i dom fall där vi själva köpt det, garantibevis, extra försäkringspapper osv..... 

lätt att bläddra i och lätt att hitta det man behöver.

vi har också där i pärmen också sorterat in dom viktiga lapparna som tillhör mobilen - PUK-koder och pinkoder och extra sim-kort osv...
    Har ett liknande system. Fast upptäckte att min man slängt instruktionen till skrivaren häromdagen. Fiskade upp den ur pappersinsamlingen och satte in i pärm och kände mig hopplöst mycket som en "Spara". Men jag behöver den där instruktionsmanualen tills jag kan skrivaren. Den krånglar ju ibland.
    Solig

Måste få upp ångan lite när det gäller städning här hemma. Även om jag hela tiden (varje dag) går igenom tvätt och disk och försöker plocka undan, så är det väldigt lätt att det blir lite stökigt emellanåt. Om någon har tips på
    a) HUR man håller efter vardagsröran (så att det inte blir mer stökigt under veckorna när man jobbar) och
    b) HUR man tar sig över tröskeln för att hinna lite mer än så...
    så vore jag jättetacksam.
    Vårt arbetsrum ser hemskt ut. Försöker ta lite där varje dag. Men det är ett väldigt stort arbete. Samtidigt MÅSTE jag ju fixa detta för att trivas och få det mer lättstädat.
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-02-19 11:37:04 följande:

a: det tråkiga är att det inte finns några genvägar.. det gäller snarare att hålla på rutiner rutiner och ännu mera rutiner. En bra ide kan också vara att införa förbud mot vissa saker - det underlättar väldigt mycket... Tex så har vi totalförbud mot att äta framför tv:n... vilket gör att vi slipper en massa stök o bök i vardagsrummet = mycket mindre att plocka undan!
    Och så har vi infört att 15 min före sängdags stängs allting av och man hjälps åt hela familjen att plocka undan och förberreda för morgondagen. ( ta undan disk, ta fram rena kläder, hänga upp handdukar, lägga smutskläder i tvätten, starta diskmaskin osv.. )

b: städning är lika prioriterat som något annat du gör.... man får aldrig skjuta upp städning och plockning som något mindre viktigt... för det är det inte...  tv-program och datatid - DET kan skjutas upp... Det gäller tyvärr att inse att man är ganska lat och hellre slöar i soffan än tar tag i något som ska göras.  För tid FINNS det ju faktiskt.... eller hur?
    Tack, Nyfiken gul, för din inspirerande respons. Får riktig städlust när jag läser dina rader. Solig

a)
    Jag brukar försöka hålla undan disk och tvätt och undanplockning varje dag (både vardagar och under helgen). Skulle behöva införa ditt tips att stänga av allt 15 minuter före sängdags. Har en tonåring (som vill vara uppe till hon gjort klart sina läxor) och ett lite yngre barn som behöver lägga sig senast kl 21). Kanske kan man ändå få till en liknande rutin, att man stänger av allt (TV, dator) etc och nattar vår yngste. Fast det brukar vara lite lurigt att få vår yngste att gå och lägga sig i tid eftersom tonåringen är uppe och läser läxor och deras pappa ibland kommer hem sent.

b)
    Jo, det finns viss tid till städning, men inte jättemycket tyvärr. Jag och min man jobbar heltid, och jag har även ansvar för att hjälpa min mamma i andra änden av stan. Jag tittar nästan aldrig på TV och har väldigt lite fritid. Kruxet för mig är att jag är igång hela min vakna tid och redan lägger i princip den fritid man har på just städning och att hålla efter hemma. För några år sedan när min man var sjuk blev det ruggigt ostädat på sina håll här hemma, och jag kämpar för att få tillbaka en grundordning i *varje* rum. Nu har vi rätt ok ordning i flera av rummen (men inte riktigt så fint jag skulle vilja i och för sig), men väldigt stökigt i några av rummen. Det känns som ett sisyfosarbete. Jag kan lägga 4 timmar på att städa i ett sådant rum, och kommer en bit vidare. Men jag skulle jag behöva städa ännu mer och oftare för att se en förbättring.
    Jag försöker få till rutiner och sätta upp mål som är genomförbara. Men ändå känner jag att jag har långt kvar till att få det trivsamt i de stökigaste rummen.

Jag behöver också få min man och barnen att vara med och städa.

Tyvärr har min man fått för sig att vi måste städa hela huset först, innan vi kan renovera tvättstugan. Tvättstugan är i stort behov av renovering, Jag tycker också att vi måste städa, men att man får sätta upp ett rimligt mål (som att vi har hela nedervåningen ok städad innan vi startar renovering av tvättstugan). Redan det är ett stort jobb då det innebär att vi måste få vårt klädförråd och arbetsrummet (båda jättestökiga rum) helt städade. Men han vill prompt att hela huset ska vara städat innan vi kan börja renovera, d v s även ovanvåningen (där framför allt 1 av sovrummen är till hälften jättestökigt.

Jag kanske har fel, men jag tycker det är bättre att sätta upp ett rimligt mål i förhållande till vad som behöver städas innan man börjar renovera. Jag tycker att ett rimligt mål är att städa hela nedervåningen till en nivå som vi känner är ok och trivsam, innan man börjar en renovering på just denna nedervåning. Om vi ska vänta med en (troligen relativt akut) renovering tills vi är klara med hela huset, så kan det kanske ta minst 3 år innan vi är där. I ett hus händer ju saker hela tiden (saker går sönder och måste ersättas eller repareras). Därför vill jag gärna planera in redan nu att renovera det mest akuta, så att man inte sitter där med 5 akuta saker som behöver repareras samtidigt...

Det här handlar ju om rutiner, disciplin och prioriteringar. Och om relationer och ledarskap också, antar jag. För om jag kan få med mig resten av familjen i det som behöver göras, så går det lättare. Nu känns det som om det mest är jag som städar, hela tiden, och min tid räcker inte.

Tacksam för tips. Jag bara måste få en ändring på stöket här hemma och få fram det trivsamma hem som faktiskt göms under röran (gäller som väl är bara några av rummen, men ändå...)

Hjärta
  • Fantasia78
    fucktard skrev 2011-02-19 20:13:55 följande:
    Var kommer all skit ifrån? Jag förstår inte!

Hittills har vi åkt till soptippen 4 gånger, med full bil.
    Vi har varit till second hand bortåt 10 gånger, med ett par kassar åt gången.
    Second hand har varit hem till mig och hämtat möbler.

Idag har jag rensat kläder, och har slängt en tvättsäck (lite större än en sopsäck) full, samt fyllt en med kläder som ska skänkas bort. Det kommer bli mer allt eftersom jag tvättar undan, då jag inte gått igenom alla strumpor och underkläder för att kolla efter trasiga/omatchande/för små/för stora/urblekta.

Vi har sålt en del på tradera.

Ändå är det fullt.
    Totalt jävla fullt, på ren svenska.

HUR kan man samla på sig så mycket skit när man inte ens levt ett kvarts sekel?!?!FörvånadSkrikandes
    Ibland frågar jag mig samma sak... Men det verkar som att det enda som hjälper är att göra precis som du gör: att rensa ut rutinmässigt... Varm kram och lycka till! Solig
  • Fantasia78
    Fantasia78 skrev 2011-02-19 11:57:06 följande:
    Tack, Nyfiken gul, för din inspirerande respons. Får riktig städlust när jag läser dina rader. Solig

a)
    Jag brukar försöka hålla undan disk och tvätt och undanplockning varje dag (både vardagar och under helgen). Skulle behöva införa ditt tips att stänga av allt 15 minuter före sängdags. Har en tonåring (som vill vara uppe till hon gjort klart sina läxor) och ett lite yngre barn som behöver lägga sig senast kl 21). Kanske kan man ändå få till en liknande rutin, att man stänger av allt (TV, dator) etc och nattar vår yngste. Fast det brukar vara lite lurigt att få vår yngste att gå och lägga sig i tid eftersom tonåringen är uppe och läser läxor och deras pappa ibland kommer hem sent.

b)
    Jo, det finns viss tid till städning, men inte jättemycket tyvärr. Jag och min man jobbar heltid, och jag har även ansvar för att hjälpa min mamma i andra änden av stan. Jag tittar nästan aldrig på TV och har väldigt lite fritid. Kruxet för mig är att jag är igång hela min vakna tid och redan lägger i princip den fritid man har på just städning och att hålla efter hemma. För några år sedan när min man var sjuk blev det ruggigt ostädat på sina håll här hemma, och jag kämpar för att få tillbaka en grundordning i *varje* rum. Nu har vi rätt ok ordning i flera av rummen (men inte riktigt så fint jag skulle vilja i och för sig), men väldigt stökigt i några av rummen. Det känns som ett sisyfosarbete. Jag kan lägga 4 timmar på att städa i ett sådant rum, och kommer en bit vidare. Men jag skulle jag behöva städa ännu mer och oftare för att se en förbättring.
    Jag försöker få till rutiner och sätta upp mål som är genomförbara. Men ändå känner jag att jag har långt kvar till att få det trivsamt i de stökigaste rummen.

Tyvärr har min man fått för sig att vi måste städa hela huset först, innan vi kan renovera tvättstugan. Tvättstugan är i stort behov av renovering, Jag tycker också att vi måste städa, men att man får sätta upp ett rimligt mål (som att vi har hela nedervåningen ok städad innan vi startar renovering av tvättstugan). Redan det är ett stort jobb då det innebär att vi måste få vårt klädförråd och arbetsrummet (båda jättestökiga rum) helt städade. Men han vill prompt att hela huset ska vara städat innan vi kan börja renovera, d v s även ovanvåningen (där framför allt 1 av sovrummen är till hälften jättestökigt.

Jag kanske har fel, men jag tycker det är bättre att sätta upp ett rimligt mål i förhållande till vad som behöver städas innan man börjar renovera. Jag tycker att ett rimligt mål är att städa hela nedervåningen till en nivå som vi känner är ok och trivsam, innan man börjar en renovering på just denna nedervåning. Om vi ska vänta med en (troligen relativt akut) renovering tills vi är klara med hela huset, så kan det kanske ta minst 3 år innan vi är där. I ett hus händer ju saker hela tiden (saker går sönder och måste ersättas eller repareras). Därför vill jag gärna planera in redan nu att renovera det mest akuta, så att man inte sitter där med 5 akuta saker som behöver repareras samtidigt...

Det här handlar ju om rutiner, disciplin och prioriteringar. Och om relationer och ledarskap också, antar jag. För om jag kan få med mig resten av familjen i det som behöver göras, så går det lättare. Nu känns det som om det mest är jag som städar, hela tiden, och min tid räcker inte.

Tacksam för tips. Jag bara måste få en ändring på stöket här hemma och få fram det trivsamma hem som faktiskt göms under röran (gäller som väl är bara några av rummen, men ändå...)

Hjärta
    Tips, någon? Solig
  • Fantasia78
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-02-20 20:13:44 följande:
    Fantasia78 skrev 2011-02-19 11:57:06 följande:

a)

b)

Hjärta
    Det låter självklart som en bra belöning och delmål att renovera efter att undervåningen är i ordning . Du verkar jobba hårt, finns det ingen annan lösning, typ hemhjälp, för din mor? Känns oöverkomligt att klara av två hushåll.
    Tack för din respons.
    Ja, jag tänkte att det kunde vara rimligt att ta det i etapper. Då får man en bra "morot" också, och mer energi för att orka göra i ordning undervåningen. Äpple

Jag jobbar på att min mamma ska få mer hemtjänst men det verkar som att man får ta det stegvis. Nu kommer de en gång varannan vecka och kastar sopor. Men hon behöver ju hjälp med städning och tvätt också... Hon måste själv vara motiverad för att gå med på att hemtjänsten gör mer, och så ska det till ett beslut om ökad hemtjänst... Är nog en tidsfråga innan jag lyckats komma dit... Men visst har du rätt. Drömmer
    Tack för goda råd och för att du tog dig tid.
  • Fantasia78
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-02-20 20:47:38 följande:

Jag tycker inte enbart att det är din mammas val huruvida hon vill ha hemtjänst eller inte, det borde även vara ditt val om du vill/orkar hjälpa till eller inte  . Självklart roligast att få hjälp av sin dotter, men hon behöver ju se till dina behov också. Försök vara tydlig. Det går ju inte att dubbelarbeta hur lång tid som helst. Hoppas att hon kommer till insikt .

Ja, visst har du rätt. (Tidigare har jag faktiskt medvetet låtit bli att hjälpa till, när hon var lite yngre och orkade mer, för att behovet av hemtjänst skulle bli tydligt. Då hade jag heller inte en chans att hjälpa henne så mycket, då mina barn var små och jag inte hade tillgång till bil. Då fick hon hemtjänst till slut.
    Men sedan avslutade hon det hela (hon ville inte ha hemtjänst; tyckte inte om att de kom hem till henne och "lade sig i".) Sedan har hon varit utan hemtjänst under cirka 3 år.
    Men nu har hon precis hamnat i ett läge där det var oundvikligt för henne att inte ha hemtjänst längre. Hon har gått med på att ta emot hemtjänst och redan det är ett stort steg i rätt riktning. Solig Nu blir det lite lättare. Glad Så nu jobbar jag på att hon ska få hjälp med tvätt och städning också, och inte bara med att slänga sopor.

Men oavsett vilket, så behöver jag hitta knep för att ta tag i den stökighet som blivit i mitt eget hem, när jag hjälpt henne. Flera rum är ok, men jag har väldigt stökigt några rum där "allt" blivit inställd när man städat i andra delar av huset. Jag antar att det enda som hjälper är att inte ge upp, utan att fortsätta att städa, sortera, slänga, ge bort och kanske sälja.

Men uppmuntrande tips för att nå dit skulle jag behöva... Hur når man fram till att få ett fint rum av ett totalt stökigt (med saker och papper i travar ovanpå skrivbord, och kartonger staplade längs med ena väggen...). Alltså, jag vet nog egentligen hur man gör... Men jag behöver knep och tips för att hitta fram till ett sätt att lyckas städa lite mer än att bara ösa båten.... (Hoppas att det framgick vad jag menade.) Drömmer

Trots allt är det ju roligt att få det fint hemma. Jag får försöka se det så... Att jag får något att se fram emot när det så småningom blir fint igen... Små, små steg mot en förbättring. Jag KAN nå dit, jag vet det. Drömmer
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...