Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Ramborg skrev 2011-12-31 08:46:58 följande:
    Samban - en sån fåtölj låter som den är värd att investera i, alltså att få den omklädd och stoppningen fixad. Det är inte lätt (tycker jag) att hitta fåtöljer som både är snygga och sköna och om du dessutom älskar dess ursprung?

Mycket kan jag slänga, men ofta är gamla möbler mycket mer gediget gjorda än nya. Kvalitet som är värd att reparera.
    Håller med. :) Solig Kolla med en tapetserar verkstad vad det skulle kosta att klä om den. Det är inte alltid så dyrt, åtminstone inte om du jämför med att stolen är skön att sitta i, snygg och att du älskar dess ursprung. En lika bra stol hittar du nog inte så lätt om du åker till en möbelaffär för att köpa en ny... Solig
  • Fantasia78
    moln och sol skrev 2011-12-31 21:41:50 följande:
    Jag tror verkligen på det där med att man mår bättre om man gör sig av med saker och slipper den ständiga röran. Det känns verkligen att det tar energi och tynger en, när man ser sig om och alla hyllor, bord, väggar osv är belamrade med saker.... Rynkar på näsan
    Ja, precis så är det ju... Solig Fast jag måste erkänna att det finns ganska många minnen som jag inte kan eller vill göra mig av med. Fotoalbum och mormors klippbok till exempel. Men jag ska försöka gallra bland annat, som inte har affektionsvärde. Solig
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-12-31 22:17:31 följande:
    har någon ett riktigt bra tips på en ÄNDAMÅLSENLIGT syskrin? Jag syr rätt mycket och  Just nu svämmar mitt över och jag får inte sakerna att hålla sig på sin plats.

problemet som jag ser det är alla sorters såna här små skrin alldeles för plottriga. Man får inte plats. Jag vill få med riktiga sytrådsrullar, nåldynor och måttband, resårband, knappar, lag-lappar, sidenband, rester av broderigarner, stryka-på-lappar, namnlappar, fingerborgar, prylar till symaskinen osv osv... Jag vill ha allt på ETT ställe och inte i fniljoner olika små askar och boxar.

Fiskelådor - går fetbort

Ryktlådor till häst - går fetbort

Verktygslådor av diverse utföranden - glöm det

så vad finns det kvar?

Har försökt med IKEA´s allehanda förvaringsboxar men där finns det ju inga småfack att sortera i så där funkar det inte. Jag ska inte behöva rota runt i alla grejor för att hitta en nål och tråd.

Nu funderar jag på nån form av gammal hattask eller liknande eller varför inte en resväska...... Obestämd

Tips någon hur jag ska tänka och vad jag ska satsa på för vettig förvaring?

JUST NU har jag mina sysaker i en byrålåda med miljarder små askar och boxar av olika slag = fullkomligt kaos.                             
    Jag har ett gammeldags syskrin, som jag ärvt av min mormor. Det har 3 våningar och överst finns ett lock på varje sida om det handtag som finns överst i mitten av syskrinet.
    När man öppnat locket så kan man dra isär skrinet så att allt på alla "våningarna" syns. Det sitter smala träribbor på sidorna som fungerar som gångjärn när "våningarna" öppnas.
    Jag tror att jag sett en variant på denna typ av syskrin, som nytillverkats. (Fast den nytillverkade var mindre i storlek). Vet dock inte var man köper dessa idag, såvida inte du hittar ett på loppmarknad eller på en auktion. Eller kanske på någon nätauktion.

Hur som helst, man får överblick och ordning med dessa gammeldags syskrin. Sedan har jag ett mindre syskrin också, där jag har ännu fler synålar, fingerborg, stoppgarn etc. Syr man mycket så behöver man kanske ha lite mer plats för sådant.

I en ganska stor gammal resväska förvarar jag mina garnnystan, som jag stickar vantar, halsdukar eller sockor av eller lagar samma halsdukar, vantar och sockor med när de går sönder.
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-12-31 22:17:31 följande:
    har någon ett riktigt bra tips på en ÄNDAMÅLSENLIGT syskrin? Jag syr rätt mycket och  Just nu svämmar mitt över och jag får inte sakerna att hålla sig på sin plats.

problemet som jag ser det är alla sorters såna här små skrin alldeles för plottriga. Man får inte plats. Jag vill få med riktiga sytrådsrullar, nåldynor och måttband, resårband, knappar, lag-lappar, sidenband, rester av broderigarner, stryka-på-lappar, namnlappar, fingerborgar, prylar till symaskinen osv osv... Jag vill ha allt på ETT ställe och inte i fniljoner olika små askar och boxar.

Fiskelådor - går fetbort

Ryktlådor till häst - går fetbort

Verktygslådor av diverse utföranden - glöm det

så vad finns det kvar?

Har försökt med IKEA´s allehanda förvaringsboxar men där finns det ju inga småfack att sortera i så där funkar det inte. Jag ska inte behöva rota runt i alla grejor för att hitta en nål och tråd.

Nu funderar jag på nån form av gammal hattask eller liknande eller varför inte en resväska...... Obestämd

Tips någon hur jag ska tänka och vad jag ska satsa på för vettig förvaring?

JUST NU har jag mina sysaker i en byrålåda med miljarder små askar och boxar av olika slag = fullkomligt kaos.                             
    PS. Som tillägg till mitt tidigare inlägg kan jag tipsa om IKEA:s något större variant att lådan GLIS:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80100029/
    Där finns möjlighet att sätt in fack, både mindre fack och större fack. En eller flera sådan lådor (de är stapelbara) kan också fungera bra som syskrin.
    Ett alternativ är förstås ett gammeldags syskrin av det slag jag beskrev tidigare. Om allt inte ryms i ett sådant kan man ha några GLIS-lådor med resterande tillbehör, staplade på varandra på en hylla där man har sina sysaker. Lätt att ta ner, och ger bra överblick. Lycka till! Glad
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-12-31 23:06:41 följande:
    ja ett sånt har min svärmor men det rymmer inte mycket. Jag skulle fått det egentligen men knappt 1/4-del av mina sysaker rymms i det...

känner mig gnällig känner jag.. men det beror mestadels på att jag har ingen särskild syplats , jag sitter i köket och syr och behöver därmed allt på en och samma plats och som enkelt kan flyttas runt och gömmas i en garderob typ. och jag syr ganska mycket, både lagar och syr egna kläder så jag har mycket saker helt enkelt.  
    Då är vi i samma båt, känns det som. Jag har ett sådant och jag tror att knappt 1/4 av mina sysaker ryms i det, precis som i ditt fall.
    Men jag har löst det så här:
    a) jag har valt ut de sysaker som jag använder mest och har dem i mitt tre-vånings-syskrin av trä
    b) sedan har jag 2 st IKEAS GLIS-låda (den största), se länk jag sände i tidigare inlägg idag, där jag förvarar det som inte fick plats i a)
    c) sedan har jag en stor resväska där jag har alla garnnystan.

Därutöver har jag en hyllmeter med dels böcker (beskrivningar av olika tekniker), dels beskrivningar och mönster (sömnad, virkning, stickning m fl tekniker).

Jag tror det är svårt att hitta ett syskrin som rymmer allt, så jag har delat upp det. Solig Kanske inte optimalt, men det funkar för mig.
    GLIS-lådorna (de större) är faktiskt jättebra eftersom man kan skräddarsy de (många små eller fler något större fack), och de går att STAPLA på varandra. Finns även i några olika färger. :)
  • Fantasia78
    samban skrev 2012-01-02 23:27:44 följande:
    Majsan: nej jag slänger inte heller böcker, uttryckte mig klumpigt. Allt som är helt och användbart åker till röda korsets loppis eller till kommunens loppis. Eller så ger jag bort till någon kompis som vill ha. :)
     Aha, då gör vi likadant. Solig
  • Fantasia78
    Mamma 04 och 06 skrev 2012-01-03 00:28:35 följande:
    Var snäll mot dig själv och var rädd om var du lägger din tid på . Är alla prylar värda din tid och omsorg?
    Så sant som det är sagt (skrivet)! Jag ska försöka ge bort och i viss mån sälja sådant som vi kan undvara och som inte har något affektionsvärde. Platsen betyder också mycket.
    (I vårt arbetsrum kan man inte vända sig om utan att man river ner något från alla "högar". Jag ska sätta igång och sortera upp allt i kartonger, och hoppas kunna göra mig av med åtminstone hälften (!) av sakerna där inne, eller sätta upp på vinden om det är sådant som jag behöver behålla.
    Solig
  • Fantasia78
    Mamma 04 och 06 skrev 2012-01-03 01:08:55 följande:
    *Övrig specialmat som jag gärna skulle vilja testa någon gång, tex olika bönor etc. (Ska jag laga mat med livsmedel jag inte brukar använda så köper jag det då i stället. Spar massor av plats och det är lätt att se vad som behöver köpas in, eftersom torrvarorna står på sin bestämda hylla. Fick slänga en hel del vid genomgången, men behöver å andra sidan inte längre drömma om att bygga ut köket = jättedyrt).
    Åh, håller på att rensa i köksskåpen, jag också. Men i mitt fall går det lite långsammare. Jag nänns inte slänga mat, utan använder upp olika ovanliga ingredienser som jag köpt för att testa. Något som funkar bra är att göra t ex grytor och ha i sina soppgrönsaker eller bönor eller vad man nu har i skåpen där.

Har lyckats rensa lite i frysen också, och då blir det lättare att laga lite större mängder och frysa ner någon portion ifall det blir över. Går åt nästan direkt eftersom sonen brukar ha med sig matlåda till skolan.

Kruxet är att jag fortfarande tycker det är frestande att köpa annorlunda pasta eller roliga franska inläggningar. Gäller att laga något på det man köper inom närmaste veckan för att det inte ska bli en massa stående i skåpet som gör att det blir stökigt. Ska försöka bli bättre på att inventera i skåpen och använda upp det som finns innan jag köper nytt.
  • Fantasia78
    Chianti skrev 2012-01-03 12:09:08 följande:
    Jag har hyllor i duschen som är fästa med sugproppar. Efter ett tag släpper de där sugpropparna och hyllan ramlar ner. Nu ser sugproppen grå och kalkig ut och den sitter bara uppe några timmar innan den släpper. Vad kan man rengöra den med för att suget ska återuppstå? Jag vill inte behöva borra i kaklet.
    Ett alternativ, om man tröttnar på sugproppar som förr eller senare blir svåra att fästa på kaklet är en sådan här, som man hänger om t ex en kran:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20171312/

Funkar faktiskt riktigt bra.

(Sugproppar kräver noggrann rengöring av både själva sugpropparna och väggen bakom om, och de spricker eller blir otäta efter något år eller två. Jag vill helst köpa något som håller i längden, så jag har satsat på en hylla som man hänger om kranen. Är helnöjd med den)
  • Fantasia78
    stjärnmamman skrev 2012-01-03 19:17:58 följande:
    nån som vet hur man får bort  färg från ett knäckebrödspaket som hamnat på ett bord med lite vätska på. så nu är det rosa färg på bordet

hoppas nån förstår hur jag menar 

Svårt att säga eftersom man inte riktigt vet vad färgen består av. Har själv haft samma problem, så jag vet vad du menar. (Fast oftast hamnar färgen på vaxduken som vi lagt på bordet.)
    Ett universalmedel som skulle kunna funka är att ta lite T-röd, eller också koncentrerad allrent. Tänk på att ha handskar på dig, så du inte får det starka medlet på händerna. Ta en avlagd tandborste och borsta med T-röd eller koncentrerad allrent.

Berätta gärna hur det går. Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...