Nyfiken gul skrev 2011-12-31 22:17:31 följande:
har någon ett riktigt bra tips på en ÄNDAMÅLSENLIGT syskrin? Jag syr rätt mycket och Just nu svämmar mitt över och jag får inte sakerna att hålla sig på sin plats.
problemet som jag ser det är alla sorters såna här små skrin alldeles för plottriga. Man får inte plats. Jag vill få med riktiga sytrådsrullar, nåldynor och måttband, resårband, knappar, lag-lappar, sidenband, rester av broderigarner, stryka-på-lappar, namnlappar, fingerborgar, prylar till symaskinen osv osv... Jag vill ha allt på ETT ställe och inte i fniljoner olika små askar och boxar.
Fiskelådor - går fetbort
Ryktlådor till häst - går fetbort
Verktygslådor av diverse utföranden - glöm det
så vad finns det kvar?
Har försökt med IKEA´s allehanda förvaringsboxar men där finns det ju inga småfack att sortera i så där funkar det inte. Jag ska inte behöva rota runt i alla grejor för att hitta en nål och tråd.
Nu funderar jag på nån form av gammal hattask eller liknande eller varför inte en resväska......
Tips någon hur jag ska tänka och vad jag ska satsa på för vettig förvaring?
JUST NU har jag mina sysaker i en byrålåda med miljarder små askar och boxar av olika slag = fullkomligt kaos.
Jag har ett gammeldags syskrin, som jag ärvt av min mormor. Det har 3 våningar och överst finns ett lock på varje sida om det handtag som finns överst i mitten av syskrinet.
När man öppnat locket så kan man dra isär skrinet så att allt på alla "våningarna" syns. Det sitter smala träribbor på sidorna som fungerar som gångjärn när "våningarna" öppnas.
Jag tror att jag sett en variant på denna typ av syskrin, som nytillverkats. (Fast den nytillverkade var mindre i storlek). Vet dock inte var man köper dessa idag, såvida inte du hittar ett på loppmarknad eller på en auktion. Eller kanske på någon nätauktion.
Hur som helst, man får överblick och ordning med dessa gammeldags syskrin. Sedan har jag ett mindre syskrin också, där jag har ännu fler synålar, fingerborg, stoppgarn etc. Syr man mycket så behöver man kanske ha lite mer plats för sådant.
I en ganska stor gammal resväska förvarar jag mina garnnystan, som jag stickar vantar, halsdukar eller sockor av eller lagar samma halsdukar, vantar och sockor med när de går sönder.