Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Ramborg skrev 2011-05-25 09:04:06 följande:
    Jag spar - jag älskar böcker och läser gärna om då och då. Men jag spar bara de bra böckerna, andra får inte stå i min hylla.

Samma här. Vissa böcker (utan affektionsvärde, och sådana som jag inte vill läsa om) ger jag bort eller säljer. Jag kastar aldrig böcker. Då är det bättre att skänka bort - finns ju alltid någon som vill ha. På många arbetsplatser finns bokbytarhyllor, där man kan ställa ett gäng böcker och ev byta till sig någon annan bok om man vill (det senare är ju inget måste på något sätt, och kanske bättre att inte byta till sig något om det nu är rensa man ska göra...)

Solig

• Fantasia78
    raggarprinsessan skrev 2011-05-25 17:03:51 följande:
    meh jag har inte läst böckerna ens!
    Bestäm dig för vilka du vill läsa. Om det är någon du redan läst och vuxit ifrån (och inte vill läsa om eller behålla) så kanske du kan ge bort den?

Sedan kanske det finns vissa böcker som du vill låta något syskon ärva?
  • Fantasia78
    raggarprinsessan skrev 2011-05-25 19:36:58 följande:
    hrmmm *erkänner* köpte alla böcker beg har inte kollat i påsarna på över 12mån
    Aha. Välj ut ett par till hängmattan i sommar. :) Jag kan inte slänga böcker. Är det några jag rangerar ut så ger jag bort eller säljer dem. Kasta böcker kan jag inte. :)
  • Fantasia78
    moln och sol skrev 2011-05-29 12:22:25 följande:
     "... Allt som går att säljas ska säljas är tanken. Inget mer "bra och ha" tänk! " 

Det låter underbart! Jag är också inne på det spåret. Det går så himla trögt för mig bara. Nyfiken guls tips om att plocka ut allt ur hyllor och sedan fylla hyllan igen med det man verkligen vill ha kvar, har lockat i flera dagar nu, men på kvällarna är jag för trött och på dagarna har jag en vild liten treåring som skulle vara där och plocka i allt, men jag ska försöka hitta något tillfälle att börja och jag riktigt LÄNGTAR. Glad
    Jag säljer på Tradera, och det fungerar riktigt bra. (Fast allt går inte så bra att sälja; det gäller att hitta saker som fungerar att sälja och satsa på dem.)

Jag tror jag ska tömma en hylla i taget här, och bara sätta tillbaka det som verkligen ska vara där. Fast först måste jag ta tag i högarna som är framför hyllan i ett av rummen här. Jättemycket saker som bara ställts där (även av andra än mig), men som inte har någon plats. Suck.
    Måste komma igång nu, men har svårt att få tiden att räcka till.
  • Fantasia78
    Ramborg skrev 2011-05-29 21:49:46 följande:
    Nyfiken Gul, bra idéer mycket av det där.

Men skälet till att man inte kan slänga saker är just det du beskriver - många saker kan återanvändas när man bara kommer på till vad, ELLER när rätt behov uppstår.
    -- klipp---
    Förstår du hur vi hamstrar tänker? 
    Tänkte precis som du, Ramborg. Känner igen mig och är nog en riktig hamster som har svårt att göra mig av med saker som faktiskt kan komma till användning... Nyfiken gul, dina tips här nedanför är faktiskt riktigt bra på det sättet att jag kanske lättare kan försöka skapa tid att komma igång att göra något av ett urval av det jag har, och göra mig av med resten.
    Ska försöka städa halva nedervåningen så pass fin att den duger, sedan andra halvan imorgon efter jobbet...
    Behöver peppning, men här SKA bli fint. Måste klara det helt enkelt! Drömmer Vet inte hur tiden ska räcka, men på något sätt SKA det gå! Solig
    Nyfiken gul skrev 2011-05-30 17:01:59 följande:
    Jag var mest ute efter själva iden till det som redan NU ligger och samlar damm till ingen nytta...

Du ska ju inte spara grejor för att du KANSKE en dag skaffar barn eller för att KANSKE du ska flytta till hus eller för att du KANSKE köper en hund. Det är helt enkelt orimligt för då kan du inte ens kasta ett kolapper - för tänk om ditt framtida barn behöver det för pyssel till jul?  (ja du hör ju själv hur det låter )

Gör något av dom prylar du har för det behovet du har NU.   Kanske afganpälsen blir en fin och varm fäll till lillebrors moped eller makens kalla bilsäten?  

osv... 
  • Fantasia78
    vallakra skrev 2011-06-13 16:34:44 följande:
    Det här är väl inget städtips direkt men jag måste ändå tipsa om NEMABLOM. Det är underbara små nematoder som man köper i en liten påse på plantskolan. Man blandar med vatten och vattnar krukväxterna som vanligt och efter en vecka har man inte en enda liten blomfluga kvar! Visserligen är det ganska dyrt men det är så värt det.

Förra hösten hade vi massor av dessa äckliga flugor. Vi vattnade alla krukväxterna och nu har vi inte haft en enda fluga på 10 månader. Det fungerar så att nematoderna äter upp flugornas ägg som ligger nere i jorden. Så länge det finns ägg äter de och sedan dör de.
    Åh, TACK för detta underbara tips. Det *måste* jag bara testa ifall det blir blomflugor framöver... (Tog senast död på dem genom att ha lite ättika med en droppe diskmedel i, i en gul plastskål - där samlas de och drunknar.) Men din metod känns ju lite trevligare. (För det tar nog en vecka åtminstone att ta död på blomflugor med en skål med ättika. (Den gula eller orange färgen på skålen är till för att lättare dra till sig flugorna.)
  • Fantasia78
    Pigeon skrev 2011-06-15 20:29:26 följande:
    Annars försvinner blomflugorna också om man låter växten torka ut riktigt ordentligt mellan vattningarna.
    Men en del växter riskerar väl att torka ut av det...?
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-06-15 20:37:54 följande:
    inte alls. Man ska inte gå och vattna blommorna i tid och otid - det gör att rötterna ständigt befinner sig i nån slags sumpmark och jorden surnar och ruttnar och drar åt sig alla flugor.

Se till att blommorna verkligen är torr längre ner och inte bara på ytan när du vattnar. Stick ner ett finger ca 2-3 cm i jorden. Är jorden fuktig längre ner - skippa vattningen.

jag vattnar mina blommor hemma varannan vecka om det inte är allt för het sommarvärme. och jag älskar krukväxter och har säkert 40-tal krukväxter hemma.
    Jag vattnar ungefär lika ofta som du, ungefär varannan vecka (ibland varje vecka om det är väldigt varmt). Men det är ändå skillnad mellan olika växter hur mycket vatten de behöver Solig. Det var *det* jag syftade på. Flört

Har kommit igång lite med städningen här, men behöver disciplinera mig och se till att avsätta lite tid i princip varje dag som jag kan. Ska dessutom köra en halvdags städning i helgen; lättare att hitta tid när man är ledig någon dag från jobbet. Spöke

• Fantasia78
    Pigeon skrev 2011-06-17 16:51:18 följande:
    Jo, fast har man fått blomflugor är det ett tecken på att den växten vattnats för mycket. Blomflugorna komemr av övervattning.
    Man kan också få blomflugor av frukt som man köper i affären.
  • Fantasia78
    Pigeon skrev 2011-06-18 14:48:49 följande:
    Fruktflugorna har röda ögon så det är nog den du tänker på, ja. De dras till frukt och särskilt frukt som börjar bli lite gammal. Vin gillar de också...

Bästa sättet att slippa dem är att förvara frukten i slutna plastpåsar. Då får de ingenstans att lägga ägg...
    > Bästa sättet att slippa dem är att förvara frukten i slutna plastpåsar. Då får de ingenstans att lägga ägg...
    Två frågor i samband med det:
    a) om flugorna faktiskt kommer från frukten så har jag råkat ut för att de lägger ägg ändå, på frukten i plastpåse
    b) en del sorters frukt möglar om man har den i plast för att det blir för tätt.
    Kanske har du eller någon annan här tips på vad man kan göra för att undvika det?
    Solig
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...