Mariaaa skrev 2010-02-17 23:56:42 följande:
Jo jag vet, men när jag går ut är jag 20 år. Och jag skulle inte kunna vänta så länge. Har redan väntat i 2 år.
Jag började att längta efter barn när jag var 17 år och blev gravid när jag var 18 år. Dum som jag är var det planerat trots att min pojkvän behandlade mig som skit. Tog sig på en månad, så blev lite paff. Det slutade dock med en abort pga. honom.
Efter aborten var längtan efter en ny graviditet enorm och känslan höll i sig i 1 ½ år tills det att jag insåg att jag faktiskt bara är 20 år. Det är klart att man börjar att längta efter barn i en viss ålder, men det finns andra saker som i princip är nödvändiga (eller rättare sagt underlättar) för att man ska kunna få barn.
Jag har t.ex. ingen gymnasieutbildning och det är en anledning till att jag trycker undan mina känslor. Innerst inne vill jag ha barn NU, men jag vet att det måste vänta tills jag iaf har ordnat på saker och ting. Ska till hösten börja åk.2 på gymnasiet efter att ha hoppat av för ett par år sedan pga. saker jag varit med om. Jag flyttar då till annan ort ihop med pojkvännen. Vi försörjer oss på CSN (studiebidrag + inackordering + studielån). Han är dessutom 3 år yngre än mig, vilket svider lite i hjärtat då jag vet att jag måste vänta ytterligare ett par år innan han är redo för barn.
Man får bita i det sura äpplet och försöka att bygga upp livet så mycket som möjligt innan man skaffar barn. Det är otroligt jobbigt när längtan är så stark, men i slutändan är det värt det.