• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • k girl

Oj, jag vet inte. För mig är dop någonting väldigt högtidligt och nog något jag inte förknippar med varken grillfest eller bag-in-box, möjligen avec till kaffet. Principiellt ser jag inget fel med det, men det är inget jag själv skulle välja och det är inte den sortens dopmottagningar jag är van vid heller.

• Lajkie

Nej jag har redan bestämt mig, det kommer bjudas på alkohol vid dopfesten =)
    Men det är ju för, som någon sa, att det ska vara som en sommarfest/grillfest också.
     Hade vi haft dopkaffe i kyrkans hus som med de andra med smörgåstårta så hade jag inte direkt bjudit på alkohol =) Men nu ska det grillas osv.

• Athema

Röstade Nej, för jag skulle aldrig ha alkohol på dopfesten. Men visst, i det förhållandena du kommer ha alkohol så går det nog bra. Är väl som vilken annan grillfest som helst där man har med sig sina barn. :)

• glasbubblan

Vi hade pastasallad och champagne innan dopkaffet och tårtan. Det blev knappast nåt fylleslag... 

• wity
    Lajkie skrev 2010-02-17 15:41:06 följande:
    Nej jag har redan bestämt mig, det kommer bjudas på alkohol vid dopfesten =) Men det är ju för, som någon sa, att det ska vara som en sommarfest/grillfest också. Hade vi haft dopkaffe i kyrkans hus som med de andra med smörgåstårta så hade jag inte direkt bjudit på alkohol =) Men nu ska det grillas osv.
    Tycker det var ett klokt beslut!
  • Ullis 10

Självklart bjuder man på vin till maten.

• jannike85

vi bjöd alla gäster på restaurang och till maten fick man välja själv vad man ville dricka till maten, vin, öl, cola vatten osv. Helt ok enligt mig. Vill man ta ett glas vin så tycker jag inte det är något konstigt tror ingen dricker sig full på ett dop, iallfall inte på dotterns dop

• måntroll

så typiskt svenskt att det är opassande att dricka alkohol vid vissa tillfällen,, vad är det som är så fult och fruktansvärt med att ta ett glas vin eller öl vid trevliga tillfällen?

• finnsinganamn

Du kanske inte ska ha öppen bar med gratis drinkar!;)
    Men ett gals vin till grillat är ju som skrivet! :)

Kommer nog sno din idé med dop/grillkväll i framtiden när jag får bebben!;)

• Lajkie
    finnsinganamn skrev 2010-02-17 20:21:47 följande:
    Du kanske inte ska ha öppen bar med gratis drinkar!;)Men ett gals vin till grillat är ju som skrivet! :)Kommer nog sno din idé med dop/grillkväll i framtiden när jag får bebben!;)
    Det kändes så passande bara =) De andra barnen har fötts i okt resp nov och vi har som tradition att döpa runt 3-4 månader i vår familj så ettan döptes 31 mars och tvåan 14 februari =) Då har man inte velat ha nån grillfest direkt =) Men denna som är beräknad till början april kommer ju vara i hyfsad dopålder i juni/juli. Lilla bebisen kommer säkert sova sig igenom hela dagen som de andra har gjort, vare sig vi bjuder på saft eller vin =)
Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?