• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • lillabebben

Varför inte? Ett glas vin eller en öl är väl gott när man grillar och det blir lite extra festligt. Man behöver ju inte dricka saft eller mjölk till maten bara för att det är dop. Däremot kanske nubbar och starksprit hör hemma någonannastans.

• 071001

Lajkie, det är så tragiskt på fl att man ska behöva känna så.

• Birgitta2
    071001 skrev 2010-02-17 13:35:16 följande:
    Lajkie, det är så tragiskt på fl att man ska behöva känna så.
    Jag tror det handlar en del om vad man har i ryggsäcken sen tidigare. Dåliga erfarenheter.
  • Vindfall
    071001 skrev 2010-02-17 13:29:17 följande:
    Vindfall, jag håller med. Laddat ämne här på fl där majoriteten gång på gång kastar ur sig saker som "kan man inte låta bli har man problem", "alkohol bland barn då har ni problem", "kan ni inte ha kul utan alkohol då har ni problem".Sen när är 2 glas vin till maten detsamma som att supa?
    Exakt, varför inte helt enkelt förklara varför just man själv inte anser att alkohol bör serveras istället för att direkt skrika alkis? Men det är ju som det är här på FL, allting är svart och vitt, finns ingen gråzon.
    Livet går fort nu...
  • Linda1976

Ja, det är helt ok!

"så länge det handlar om barnet"... eh, skulle man bara servera bröstmjölk och ersättning då, för att hålla det på barnets nivå...
    Äsch!
    Kör på både öl och vin och grillning! Låter trevligt
    (det enda tillfälle jag kan komma på när det INTE är ok att servera alkohol är om det är barnkalas eller middag för ett en AA-grupp)
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • 071001

Vindall, ingen gråon, nej.
    Birgitta2, ja men det är just det som är så tragiskt, att dra alla över en kam bara för att man själv haft svårt med alkohol eller alkoholiserade föräldrar ex.

• JuliaåRonjasmammis

Jag vet ingen i vår familj/vänkrets/bekantskapskrets som INTE vet skillnaden på "barndopsmottagning med mat & dryck" och på en röjarskiva!

Alla vet hur man beter sig på respektive tillställning, även om det serveras alkohol på båda. Liksom att det är ok att bli lite plakat om man har grillparty, men att man helst håller en aningens lägre profil på t ex ett bröllop.

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • TessaS

Jag tycker absolut det är ok.

Varför är det så stort problem att man vill servera det? Borde väl vara ett större problem för den som förutsätter att alla super, knullar och kör radiobil bara för man sippar ett glas vin...?

• Birgitta2
    071001 skrev 2010-02-17 13:39:55 följande:
    Vindall, ingen gråon, nej. Birgitta2, ja men det är just det som är så tragiskt, att dra alla över en kam bara för att man själv haft svårt med alkohol eller alkoholiserade föräldrar ex.
    Nja, inte dra alla över en kam. Du frågade om alkohol vid dop. Och vi svarade både ja och nej. Men i slutändan är det ju du själv som bestämmer. Vi har ju alla våra idéer hur saker skall skötas, vilket inte innebär att DU skall ta det till dig. Vill du servera vin till maten så gör du naturligtvis det, och utan dåligt samvete eller nåt. Man måste ju gå efter vad man själv tycker och INTE fråga på FL. Alkohol kan vara laddat. Precis som en mamma som frågar "gjorde jag fel som daskade mitt barn?". Då får man också en rejäl diskussion. Vissa saker skall man inte ens fråga om

Hoppas i alla fall ert dop blir lyckat!!!
  • 071001

Birgitta2, jag talade inte bara för egen del (vårt dop skedde för flera år sen) utan allmänt om det här med alkohol och fl´s inställning till det. 

Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?