• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • malush

Om man har vänner som tycker det är trevligt och kan njuta av ett glas gott vin eller två (som jag förstått att många inte har..) så - absolut. Om vin är något som dricks vid liknande middagar i övrigt i en bekantskapskrets kan jag tvärtom tycka att det kan verka lite ängsligt att välja bort det bara p.g.a. att det är en dopfest det gäller. Det är ju grillfest ni ska ha, inte kaffe och tårta mitt på dagen.

Bf ♥100723♥
  • Lajkie
    Okänd skrev 2010-02-17 13:00:13 följande:
    haha...och den fråga ställer du på Familjeliv?? Klart du kan servera vin...
    ja jag insåg mitt misstag rätt fort =)
  • Hannah76
    Okänd skrev 2010-02-17 13:00:13 följande:
    haha...och den fråga ställer du på Familjeliv?? Klart du kan servera vin...
    Ja det är som att be om en avrättelse..=)
  • Aquavit

Oj, vi reflekterade inte ens över det ena eller det andra! Vi hade eftermiddagsdop och vi började med en champangeskål (alkofri ciderskål) efter dopet, sedan var det lunchbuffé, och där fanns både vin och starköl till de som ville ha. Det fanns även alla möjliga olika sorters alkoholfria alternativ till de som av olika skäl inte ville ha. avslutningsvis kaffe & tårta.

Varför skulle man inte kunna servera alkohol bara för att det är ett dop som firas? Firande som firande!  Jag tycker din idé om grillfest låter jättetrevlig!

• 071001

Helt klart okej och väldigt trevligt.

• Lajkie
    The Black Lady skrev 2010-02-17 13:01:57 följande:
    Klart som korvspad ska man INTE servera alkohol på ett BARNdop....Herregud, har ni så svårt att hålla er ifrån alkohol EN dag....????
    med tanke på mitt ovanstående inlägg så blir det typ den enda dagen vi kommer servera/dricka alkohol i vårt hushåll...
    Det är ju så svårt att få till det och bjuda hem alla sina nära & kära så kan man väl passa på när det ändå ska fösas ihop?

Ja jag vet inte blir osäker, men jag tyckte det lät som en mysig dag =)
  • krut34
    Birgitta2 skrev 2010-02-17 12:57:46 följande:
    Nej, jag tycker faktiskt inte det är ok. Kaffe, läsk, lättöl, vatten, té serveras på dop. Inte ens min stackars alkoholist till pappa fick minsta lilla glas vin på mina barns dop. Han fick hålla sig till han kom hem.
    Om man har bjudit någon som har problem med sitt intag av alkohol tycker jag att det är en annan sak. För allas trevnad skulle jag nog undvika alkohol i detta sammanhang om så var fallet. Om de man bjudit kunnat hantera alkoholen vid andra tillfällen skulle jag inte avstå. Jag skulle lita på att de kan sköta sig även vid denna tillställning.
  • mamma2kids

tycker ni ska planera en egen fest för bira och grillning.eller har du svårt att få hem en massa folk så du utnyttjar läget?jag tycker fortfarande det är sjukt.

• Lajkie
    mamma2kids skrev 2010-02-17 13:06:18 följande:
    tycker ni ska planera en egen fest för bira och grillning.eller har du svårt att få hem en massa folk så du utnyttjar läget?jag tycker fortfarande det är sjukt.
    Bira? Undrar vem som har alkoholproblem? Det handlar ju som sagt inte om någon originell fyllefest. :)
Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?