• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • AnAngel

Tror nog de serverats vin/öl på alla dop jag varit på... och de är en hel del.. ser inte varför de inte skulle kunna serveras? Blir ju bara ngt glas man tar, inga fyllefster... har även förekommit whiskey och andra alkoldrycker på dopen

• Lajkie
    SunnyBunny skrev 2010-02-17 13:16:54 följande:
    Sen blir det ju fan mycket billigare utan alkohol;)
    Ja det är sant =)
  • Vindfall

Det är ju bara så löjligt för folk verkar tro att det blir supa av bara för att man serverar alkohol. Inte ens på en helt vanlig fest med bara vuxna människor blir det supa av, det händer väl nån gång att någon tar ett glas för mycket. Men det finns inte någon i min bekantskapskrets som skulle få för sig att bli full på ett dop, men många uppskattar ett par glas öl eller vin. Tror faktiskt att det gäller majoriteten av befolkningen. Folk kan faktiskt hantera alkohol, varför sådan misstro?

Har alla så taskiga erfarenheter av alkohol eller vad beror negativiteten på?

Livet går fort nu...
  • Amanda85
    Lajkie skrev 2010-02-17 13:21:17 följande:
     På alla 40-50-60 års kalas osv dricks det alkohol och då är ju också barn med..
    Även det är väl förkastligt om man kollar här på familjeliv? Typ... {#lang_emotions_smile}
  • SunnyBunny
    Amanda85 skrev 2010-02-17 13:22:20 följande:
    Även det är väl förkastligt om man kollar här på familjeliv? Typ...
    Nope..det tycker inte jag;) Jag har inget emot att det serveras alkohol där det finns barn, de flesta kan sköta sig;) Men så länge en tillställning handlar om barnet behöver man inte blanda in alkoholen;) Inget med och göra att det skulle bli en fyllefest HA! Hur skulle de se ut lixom;) Vi människor kan ha lika trevligt utan den där drycken:) Och jag lovar... Cola eller ramlösa är 100gr mer törstsläckande en varm sommar dag än ett glas vin;)
  • JuliaåRonjasmammis

Klart att det är OK! Framförallt om man serverar någon form av mat på bjudningen är det väl trevligt att kunna bjuda på ett glas gott vin till smörgåstårtan/buffén/grillningen etc.

På första barnets dop serverade vi bara loka/lättöl/kaffe, eftersom mottagningen hölls i kyrkans lokaler. Efter andra barnets dop hade vi mottagning i vår BRF's lokal, och där bjöd vi på både smörgåstårta, sallader, korv med bröd och så vitt & rött vin, cider, folköl, lättöl, loka och läsk.

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • 071001

Vindfall, jag håller med. Laddat ämne här på fl där majoriteten gång på gång kastar ur sig saker som "kan man inte låta bli har man problem", "alkohol bland barn då har ni problem", "kan ni inte ha kul utan alkohol då har ni problem".
    Sen när är 2 glas vin till maten detsamma som att supa?

• petsod

Självklart. Vi hade en jättebra lunch med goda viner och lite konjak till kaffet, väldigt uppskattat.

• Lajkie
    071001 skrev 2010-02-17 13:29:17 följande:
    Sen när är 2 glas vin till maten detsamma som att supa?
    Tydligen är vissa väldigt lättpåverkade som blir omdömeslös, galna, alkoholister och världens sämsta föräldrar om man tar ett eller två glas vin =)
  • siamusen

Självklart kan man det Vi hade både skumpa som fördrink, vin till maten och avec till kaffet pa vår dopfest.

Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?