• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • petsod
    strojes skrev 2010-02-17 14:09:20 följande:
    Vad är det med all alla kan ha olika åsikter och ts frågade ju faktiskt om det. Jag svarade bara med min personliga åsikt och jag tycker att man inte behöver servera sprit på ett barndop. Men det är ju helt upp till var och en och jag dömer inte någon som serverar sprit på sitt barns dop, det är som sagt helt upp till var och en!
    Såklart att alla har rätt till en åsikt, såväl jag och det är ju därför man hänger på FL, för att diskutera men många gånger är folk så präktiga och kommer med pekpinnar om hur det bör vara och särskilt när det gäller sådana här frågor.
  • tebax

Nej verkligen inte! Folk får ju iof göra som dom vill men jag skulle aldrig göra det. Fattar inte att man måste dra in alkohol till varenda litet tillfälle.

• CeeJay

Ja jag tycker det är ok med alkohol även på ett dop.

Om man vill göra dopet till en fest med grillat och tillbehör tycker jag det känns helt naturligt. Om man däremot ska fika med tårta i tex kyrkan tycker jag inte det känns helt rätt med alkohol

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2010-02-17 14:39:35 följande:
    Ja det är OK att servera alkohol på dopfesten. Firarobjektet må bara en bebis, men de vuxna gästerna som skulle intaga alkoholen är väl lika vuxna som annars antar jag...
    Vår son är inte döpt, men vi hade en välkomst- och namnceremoni här hemma och efter den serverades mat från hans födelseland Indien och bland annat indisk öl (JA med alkohol i).

Lustig inställning det där att grillfest bara för grillfestens skull = okej med alkohol men grillfest med dop före = inte okej med alkohol. Trots samma mat och samma gäster o s v.
  • Stårschan

Att det är dop spelar väl mindre roll i sammanhanget. Är det grillfest för tjocka släkten och man brukar dricka öl/vin då i vanliga fall så vore det väl konstigt att helt plötsligt inte göra det bara för att det är i samband med ett dop? Var drar man gränsen i så fall för dubbelmoral och skenhelighet?

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Vaniljkex

Det beror val pa hur en slakt och vanner brukar reagera pa alkohol, men for mig ar det sjalvklart att bjuda pa alkohol, aven nar barn ar med. Har aldrig varit med om att det har "sparat ur".

• Birgitta2
    Stårschan skrev 2010-02-17 15:02:20 följande:
    Att det är dop spelar väl mindre roll i sammanhanget. Är det grillfest för tjocka släkten och man brukar dricka öl/vin då i vanliga fall så vore det väl konstigt att helt plötsligt inte göra det bara för att det är i samband med ett dop? Var drar man gränsen i så fall för dubbelmoral och skenhelighet?
    Det handlar nog inte om dubbelmoral, utan egna upplevelser tidigare, exempelvis att nån söp sönder ens jul och andra stora högtider.
  • Stårschan
    Birgitta2 skrev 2010-02-17 15:21:37 följande:
    Det handlar nog inte om dubbelmoral, utan egna upplevelser tidigare, exempelvis att nån söp sönder ens jul och andra stora högtider.
    Fine, men då har man ju åtminstone en anledning. I TS fall verkar det ju inte finns något sådant bagage.
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Birgitta2
    Stårschan skrev 2010-02-17 15:23:38 följande:
    Fine, men då har man ju åtminstone en anledning. I TS fall verkar det ju inte finns något sådant bagage.
    Och då tycker jag hon med gott samvete kan servera vin och öl och vad hon nu vill till sin dopfest. Ofta har den här aversionen med alkohol i vissa sammanhang en orsak. Därför kan det bli rejäla diskussioner när det gäller sånt. Framförallt i det här forumet. :-9
Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?